Luft-luft menar jag är ett bra (kostnadseffektivt) sekundärt värmesystem som sköter klimatet i huset när det inte behövs full uppvärmning, typ mars-nov (Örebro). När det behövs full uppvärmning typ dec-feb så menar jag att luftvärme inte räcker i de flesta hus. Då behövs rumsstyrd golv/radiatorvärme för att undvika drag (kalla ytterväggsytor som strålar kyla) och hålla rätt temperatur i alla rum under dygnets timmar. Varje rum behöver en egen automatiskt styrd värmekälla som kan kompensera för tillskottsvärme (tex solstrålning).

Utmaning med luftvärme är att ett rum i västerläge kan bli för varmt om man skickar in varm luft medan norr-rummet blir för kallt om det inte får full värme (cirka 30-40 grader). Luftvärme i ventilationen är svår att automatiskt rumsstyra om du inte istallerar motordrivna spjäll som styrs med ett styrsystem. Problemet blir då att både värme och ventliation stryps. Alternativt har du flera värmebatterier i ventilationssystemet som är dedikerade till olika rum. Då blir dock systemet ordentligt kostsamt. Det närmaste system likt det du beskriver som jag skulle kunna köpa är luft-luft med flera inomhusdelar. Det är dock egentligen ett luft-vattensystem med fläktkonvektorer istället för vanliga radiatorer.

Detta är såklart bara mina åsikter, no hard feelings :-)

Sätt luftvärmepumpen ovanför ytterdörren, välj en pump som man kan ställa vingen rakt ut vid värmedrift för att få bästa värmespridningen, och kör fläkten på lite högre läge, om den ej stör, tex dag/natt, hursom kommer denna att bespara mycket, samt skönt med lite svalare i sovrum, inte många dagar då det är kallare än -15, -20 över året..

Det blev en Daikin Caldo X35 med wifi-styrning som monteras om några veckor. Får återkomma med en recension för de som är intresserade.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Det blev en Daikin Caldo X35 med wifi-styrning som monteras om några veckor. Får återkomma med en recension för de som är intresserade.
Hur gick det? :)

F freitag skrev:
Hur gick det? :)
Det undrar jag också då vi precis beställt installation på en Caldo X35... :)

Väldigt nöjd!

Har iofs ingenting att jämföra med men hittills funkar allt bra och elräkningarna har blivit lägre. Bra ljudvolym och bra app som jag styr då man inte är hemma. Smidigt att kunna ställa ner värmen på morgonen då man åker och upp igen en timme innan man kommer hem.

Har dock inte kört den vintertid så det blir spännande att se om den klarar av att värma hela huset utan hjälp från elementen.

Redigerat:
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
- 1-plansvilla, ca 105 m2. Har ingen planlösnings-karta men det är ganska avlångt.
- Direktel med mekanisk frånluftventilation.
H Holmspel skrev:
Har dock inte kört den vintertid så det blir spännande att se om den klarar av att värma hela huset utan hjälp från elementen.
Grattis, det skall bli spännande att höra hur det funkar när kung Bore kryper inpå knutarna.
Vi här nere har samma storlek på hus, men med FTX i stället för "mekanisk frånluftventilation".
Så vi värmer hela huset hela vintern med värmepumpen (på sommarhalvåret är den avstängd).
Och den får alltid gå på lägsta, tystaste läget.

Men hur mycket ventilationen "drar" vet jag inte. Två uppskattningar från Luleå resp. Storuman:

http://www.lulea.se/boende--miljo/energi-el--varme/energi--och-klimatradgivning/bygga-nytt-hus/klimatskal-och-form.html :
Illustration av ett hus med procentandelar som visar var värmen läcker ut, inklusive tak, väggar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.storuman.se/Bygga-bo--miljo/Energi/Energiradgivning/Klimatskal-och-ventilation/ :
Illustration av ett hus med procentandelar som visar värmeförlust genom olika delar som ventilation och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, det skall bli spännande att läsa hur det funkar i vinter!

Ja det blir roligt att jämföra lite fakturor och förbrukning. Hade det bara varit jag så vet jag att jag hade klarat mig men det finns andra i hushållet som gärna har varmare än medel och det slår såklart på förbrukningen.

Ingen fara. Läste på rätt mycket innan beställning och såklart levererar pumpen kanske inte allt man vill ha dom kallaste dagarna men jag är optimistisk och tror den kommer göra ett bra jobb :)

Men du har inte funderat på att bygga ut ventilationen till ett FTX-system?
I ett enplanshus, med åtkomlig vind, så bör ju det inte vara så svårt att ordna rördragningen.

Och den förvärmda tilluften gör underverk med att fördela varmluften till alla rum!

Inte än iaf. Har kollat lite på det men det behövs investeras i andra saker dom närmaste åren, sen får man väl se hur man gör.

Hej

Kör sedan två år med en Caldo X35 i vårt hus 220 kvm boyta. Den sköter det mesta av uppvärmningen. Nästan så att den är överdimensionerad, det är åtskilliga minusgrader innan den går kontinuerligt. Vi har inte så jättelik besparing mot tidigare då en hel del av vinsten tagits ut i jämnare värme inne och att vi inte eldar lika flitigt i kakelugnarna.
Några av sovrummen på övervåningen behöver elementstöd när det är kallt. Förutom det klarar pumpen hela värmebehovet ner till -15 åtminstone. Det gäller bara att inte stänga alla dörrar innan man går och lägger sig.
Med tre barn i tonåren och två yngre tycker vi en total elförbrukning 20 000-22 000 kWh/år är ok för ett inte allt för välisolerat timmerhus. .

• Gilla
Holmspel
  • Laddar…
Nu har vi inte gått in den riktigt kalla perioden men nog blir det skillnad. Föregående ägare hade 21c hemma och bara element plus ca 40 m2 golvvärme (el). Pumpen installerades runt April om jag minns rätt.

ska-rmavbild-2017-11-09-kl-11-43-40.png

Väldigt intressant läsning. Jag och min fru står i valet och kvalet i att införskaffa luft/luft alternativt luft/vatten. Huset vi nyligen har köpt sen några veckor tillbaka är byggt -67 enplan med torpargrund. Under laminat som tidigare ägaren lagt ligger den gamla originalplastmattan, under det träreglat med isolering. 110kvm, 3 sovrum med öppen planlösning tv och matsal. Vi har en ctc-kombipanna där vi kör på elpatroner. Radiatorer med enrörssystem. Räknat på en elkostnad på runt 70:- om dagen.
Luft/luft smart för oss?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.