4 716 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Köpa kontant
Som rubriken lyder så är det ett hus jag är intreserad av som snart/till våren kommer att säljas. Det handlar om ett torp som har ett marknadsvärde mellan 100-200000kr... Förhoppningsvis så komer det inte att blandas inn någon mäklare men det vet m,an ju alldrig. Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med att betala kontant?
Jag är nämligen lite alergisk mot lån och lever snålt nu mera......
Mvh SEpe
Jag är nämligen lite alergisk mot lån och lever snålt nu mera......
Mvh SEpe
För dig personligen är kontant bra.
Ur ett samhällsperspektiv är det bra om du skuldsätter dig, blir löneberoende,konsumerar lite mer än du tjänar,lägger skatt och föder ett par personer som inte gör något som går att fakturera./MLj
Ur ett samhällsperspektiv är det bra om du skuldsätter dig, blir löneberoende,konsumerar lite mer än du tjänar,lägger skatt och föder ett par personer som inte gör något som går att fakturera./MLj
Mats LJ 
Fördelarna är bland annat att du inte behöver betala för eventuella pantbrev. Nackdelen kanske man skulle kunna säga är att du kan få en avkastning på ditt sparade kapital som överstiger räntan på lån till huset.
Fördelarna är bland annat att du inte behöver betala för eventuella pantbrev. Nackdelen kanske man skulle kunna säga är att du kan få en avkastning på ditt sparade kapital som överstiger räntan på lån till huset.
Om du nu har 200 tusen över som du kan spendera utan problem så är det helt säkert det bästa för dig att betala kontant. Det enda undantaget är den grupp av personer som är så skickliga att hantera pengar att de får bättre avkastning på sitt sparande än vad de betalar för att låna. För dem är det bättre att låna pengar till huset och använda sitt befintliga kapital för investeringar.
Du ska också tänka på att inte använda precis alla pengar du har för att betala huset. Förmodligen kommer det att kräva en del underhåll, och det är rätt trist att i stället vara tvungen att ta smålån för att täcka de löpande kostnaderna.
Du ska också tänka på att inte använda precis alla pengar du har för att betala huset. Förmodligen kommer det att kräva en del underhåll, och det är rätt trist att i stället vara tvungen att ta smålån för att täcka de löpande kostnaderna.
Jo huset landar nog någonstans runt 150 000 kr och om jag köper huset så får jag mycket billigare levnadskostnader än vad jag har nu så jag kommer lättare spara pengar och renovera det som behövs efterhand. Huset håller väll 60-70 tals standard men är fullt beboligt och har underhållts ganska bra. Det akutaste mig veterligen är målning av fasad och fönster. Sen att man får fixa till skorstenen som det inte har blivit eldat i på många år. Men nu har jag läst länken här på forumet om glidgjutning så det ska nog inte vara några problem. Det här med att placera pengarna är jag inget vidare på! Jag trpr dom mår bättre av att investeras i mitt boende. Desutom så allt jobb jag lägger ner är ju till mig själv.
Klicka här för att svara