6 994 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Köpa inspektionskamera, en vettig…
Finns det någon vettig/prisvärd inspektionskamera att köpa?
Främst vill jag hålla koll på avloppsrör. Nej, inget problem idag, men jag har troligen 70år gamla gjutjärnsrör, så in inspektion är aldrig fel.
Söker alltså tips, egen referens på en bra kamera. Inte bara billig, utan något som faktiskt ger en tydlig bild. Alternativet är såklart att anlita en spolfirma att filma rören…
Främst vill jag hålla koll på avloppsrör. Nej, inget problem idag, men jag har troligen 70år gamla gjutjärnsrör, så in inspektion är aldrig fel.
Söker alltså tips, egen referens på en bra kamera. Inte bara billig, utan något som faktiskt ger en tydlig bild. Alternativet är såklart att anlita en spolfirma att filma rören…
Tror det var en sån 10m sån här jag köpte. Tycker att den ger tillräckligt tydlig bild iaf.
https://www.amazon.com/L-LIMINK-Wireless-Endoscope-Camera/dp/B07YD68TJ7?th=1
Söker du på endoscope / boroscope kommer du att hitta massor.
Om du ska undersköka avlopp vill du ha en stel(Semi-ridge Cable) variant kring 10m
Är den för mjuk får du inte ned den som tänkt.
Högre upplösning är bra och ger tydligare bilder.
Största problemet är att kameran lätt hamnar på snedden/upp och ner och då blir det lätt fel i vad/hur man ska se på bilden. Kräver träning.
https://www.amazon.com/L-LIMINK-Wireless-Endoscope-Camera/dp/B07YD68TJ7?th=1
Söker du på endoscope / boroscope kommer du att hitta massor.
Om du ska undersköka avlopp vill du ha en stel(Semi-ridge Cable) variant kring 10m
Är den för mjuk får du inte ned den som tänkt.
Högre upplösning är bra och ger tydligare bilder.
Största problemet är att kameran lätt hamnar på snedden/upp och ner och då blir det lätt fel i vad/hur man ska se på bilden. Kräver träning.
Ingen egen referens tyvärr, men har (försökt) bevakat marknaden en längre tid. Så jag hakar på här om någon kommer med något bra tips.A A bygg skrev:
Men en sak har jag noterat och det är att uppfattningen om vad som är vettigt är extremt spridd. Så oavsett vad folk säger, ta inget köpbeslut innan du sett en realistisk exempelvideo. Dvs. ingen video där någon filmar en smurf på ett skrivbord i full studiobelysning som 90% av alla "reviews" på youtube.
99% av dessa konsument-kameror är skit, oavsett pris. Sen verkar det sedan en tid finnas några kameror med rätt vettig kvalitet på marknaden. Problemet är bara att hitta dem bland alla miljoner Kina-varumärken.
Kan filma lite med min om du vill i helgen o lägga ut här.C cpalm skrev:Ingen egen referens tyvärr, men har (försökt) bevakat marknaden en längre tid. Så jag hakar på här om någon kommer med något bra tips.
Men en sak har jag noterat och det är att uppfattningen om vad som är vettigt är extremt spridd. Så oavsett vad folk säger, ta inget köpbeslut innan du sett en realistisk exempelvideo. Dvs. ingen video där någon filmar en smurf på ett skrivbord i full studiobelysning som 90% av alla "reviews" på youtube.
99% av dessa konsument-kameror är skit, oavsett pris. Sen verkar det sedan en tid finnas några kameror med rätt vettig kvalitet på marknaden. Problemet är bara att hitta dem bland alla miljoner Kina-varumärken.
Kan kolla av hur mycket skit jag har i min avloppsledning.
Dock är det ju inte alls samma kvalitet som riktiga saker det ska man ju komma ihåg.
Vettigt i mitt fall är att kunna få en grov uppfattning om hur det ser ut.
Mitt minne är att till det är det vettig kvalite.
Får se om det stämmer i helgen
La en beställning på den här i förhoppning att inspektera en skorsten med den.
https://www.amazon.se/endoskopskame...B09P2S9HLX/ref=cm_cr_arp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8
Får se om den duger.
https://www.amazon.se/endoskopskame...B09P2S9HLX/ref=cm_cr_arp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8
Får se om den duger.
Jag har något liknande. Inskam tror jag min heter. Appen till kameran heter inskam i alla fall. Den appen är så dålig att den inte går att använda.B Bongtor skrev:
Jag ersatte dessutom wifigrejen med en usbc-adapter och pluggar kameran direkt in i en läsplatta.
Att tänka på är att kameran drar mycket ström, särkilt.med.lampan på.
Klicka här för att svara