9 205 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Köpa hus privat!
Sida 1 av 2
Fick ett erbjudande att köpa ett hus privat. Men både jag och säljaren är helt oerfarna. Men vet att om han lägger ut det till en mäklaren så kommer priset bli mycket högre. Kan man på något sätt köpa privat vill ju besiktiga det och få det värderat så banken vill låna ut pengar till mig
sedan vill jag ju inte att ägaren ska få för sig att höja priset om han får reda på vad huset är värt enligt banken
. Vågar jag anlita mäklare som sköter affären utan att han berättar att han skulle kunna få ut 2 miljoner...
Skulle tro värdet ligger runt 2 miljoner och vi får köpa för 1,5 hur skulle bästa lånet se ut? Om det blir värderat till mer än det jag köper det för.. Kommer även få låna till kontant insats kan man använda huset för att lösa kontantinsatsen??
Skulle tro värdet ligger runt 2 miljoner och vi får köpa för 1,5 hur skulle bästa lånet se ut? Om det blir värderat till mer än det jag köper det för.. Kommer även få låna till kontant insats kan man använda huset för att lösa kontantinsatsen??
Jag tycker att du ska köpa utan mäklare. Finns ingen mening att ha en mäklare för dom bidrar inte med mycket (särskilt för köparen) och har ändå inget ansvar om något händer.
Det finns mallar för köpebrev och köpekontrakt på nätet för hussköp (har själv sålt ett hus själv).
Skriv in en besiktningsklausul i köpekontraktet om du vill besikta. Värdering tycker jag du bara ska göra om banken kräver det.
Det finns mallar för köpebrev och köpekontrakt på nätet för hussköp (har själv sålt ett hus själv).
Skriv in en besiktningsklausul i köpekontraktet om du vill besikta. Värdering tycker jag du bara ska göra om banken kräver det.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Tror banken kan göra en ok värdering på uppgifter på adress och storlek på hus. Vist blir ju inte exakt värdering men blir banken nöjd med den och det passar det pris ni har kommit överens om så kan ju det funka bra, då borde ju den infon om bankens värdering stanna mellan er två. Kan ju vara bra kolla lite vad grann hus har gått för så kan man ju ändå prata och vissa banken man har koll på siffrorna.
Din bank kan också hjälpa till med affären.
Många banker gör det, och har en viss erfarenhet av saken. Ibland är det gratis, ibland kostar det en mindre peng.
Då har man direkt tillgång till bra personer för bevittnande om man önskar det i kontraktet (bra)
Lämpligt ställe också då det inbegriper en massa penningtransaktioner.
Så det får bli mitt tips, kolla med din bank om dom brukar hjälpa till.
Många banker gör det, och har en viss erfarenhet av saken. Ibland är det gratis, ibland kostar det en mindre peng.
Då har man direkt tillgång till bra personer för bevittnande om man önskar det i kontraktet (bra)
Lämpligt ställe också då det inbegriper en massa penningtransaktioner.
Så det får bli mitt tips, kolla med din bank om dom brukar hjälpa till.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Sedan vad gällande lånet så när jag pratat med de så brukar det vara 85% av köp priset som då antas vara värdet på fastigheten. Men har man bra med info och koll så brukar man kunna prata med banken alternativt att man ser om man kan få ett blanko lån. Då det inte är säkerhet så högre ränta, men efter köpet är klart att man då antingen omvärderar eller pratar med banken om att antingen lösa blanko lånet med nytt bolån eller omvandla blanko lånet till bolån.
Sedan se till vara noggranna med både kontrakt och vad ni kommer överens om.
Tänker då på inflyttningsdatum, råkade själv ut för strul att vi muntligt hade det skulle bli tidigare tillträde än vad vi skrev i kontrakt men det sprack så blivit lite jobbig renovering, hade jag gjort om hade jag inte gått på att säljaren kan flytta fram tillträdet utan gått på datumet i kontraktet. Sedan är ju små saker som flyttstädning om något ska vara kvar och liknande. Är ju inte jätte jobbigt men desto mer man kommer överens om desto både lättare och mindre man blir irriterad på.
Just det bankerna kan vara rätt behjälpliga, tar man lån så vill de ju att allt ska vara i sån ordning. Vist de skriver inte pappren åt dig men de kan säga vilka papper som behövs och liknande. Finns det lån på fastigheten i dagsläget att man antingen tar över eller som nog vanligast görs att man löser de.
Ingen expert men lite av min erfarenhet.
Sedan se till vara noggranna med både kontrakt och vad ni kommer överens om.
Tänker då på inflyttningsdatum, råkade själv ut för strul att vi muntligt hade det skulle bli tidigare tillträde än vad vi skrev i kontrakt men det sprack så blivit lite jobbig renovering, hade jag gjort om hade jag inte gått på att säljaren kan flytta fram tillträdet utan gått på datumet i kontraktet. Sedan är ju små saker som flyttstädning om något ska vara kvar och liknande. Är ju inte jätte jobbigt men desto mer man kommer överens om desto både lättare och mindre man blir irriterad på.
Just det bankerna kan vara rätt behjälpliga, tar man lån så vill de ju att allt ska vara i sån ordning. Vist de skriver inte pappren åt dig men de kan säga vilka papper som behövs och liknande. Finns det lån på fastigheten i dagsläget att man antingen tar över eller som nog vanligast görs att man löser de.
Ingen expert men lite av min erfarenhet.
Såg ett hus säljas för 1 950 000 för 3 år sedan, tänker husvärdet inte sjunkit. Dock är det en del att göra då det mesta är från 1974 då det byggdes men förövrigt mycket bra nymålat ventilerad (tror jag han kallade det) bottenplatta med fläkt. indragen fiber.. Men med nya tapeter och nytt kök så borde värdet stig mycket och vi kommer ha ett personligt hem.
Är det mycket juridiska papper att skicka in? Tror inte det finns några lån på huset han har bott där sedan det var nytt..
Är det mycket juridiska papper att skicka in? Tror inte det finns några lån på huset han har bott där sedan det var nytt..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan bara instämma. Mäklaren tar, tvärtemot vad manga tycks tro, inget som helst ansvar I en affär. Däremot tar de 150 000 SEK I avgift...Använd Hemverket om ni tvunget vill ha en mäklare, de tar 10 000 SEK.Jörgen Ek skrev:Fick ett erbjudande att köpa ett hus privat. Men både jag och säljaren är helt oerfarna. Men vet att om han lägger ut det till en mäklaren så kommer priset bli mycket högre. Kan man på något sätt köpa privat vill ju besiktiga det och få det värderat så banken vill låna ut pengar till migsedan vill jag ju inte att ägaren ska få för sig att höja priset om han får reda på vad huset är värt enligt banken
. Vågar jag anlita mäklare som sköter affären utan att han berättar att han skulle kunna få ut 2 miljoner...
Vissa banker verkar kräva att en mäklare ska ha varit med i affären..
Står nått sånt hos SBAB, har förvisso inte haft anledning att granska villkoren så jag vet inte helt säkert..
Om problemet är att många banker inte vill långa ut om inte mäklare används så borde man kunna använd sig av hemverket för pappersskrivningen. Då finns det en mäklare helt plötsligt...
Står nått sånt hos SBAB, har förvisso inte haft anledning att granska villkoren så jag vet inte helt säkert..
Om problemet är att många banker inte vill långa ut om inte mäklare används så borde man kunna använd sig av hemverket för pappersskrivningen. Då finns det en mäklare helt plötsligt...
En mäklare som tar 150 000 kr i provision för en försäljning på 1 500 000 kr, låter som du haft en dålig mäklarupplevelse eller varit extremt dålig på att förhandla om arvode...
Angående mäklarens ansvar så är detta reglerat i Fastighetsmäklarelagen. Att läsa är aldrig fel, varken för köpare eller säljare.
Angående mäklarens ansvar så är detta reglerat i Fastighetsmäklarelagen. Att läsa är aldrig fel, varken för köpare eller säljare.
Hej, jag har aldrig haft någon store nytta av mäklare. Säljer hus på Bjärehalvön för ca miljonen och där vill man ha som lägst 130 000 sek (uppp till 150 0000)...Och jag är nog minst lika bra på att förhandla som andra. Men de vill inte ha ett så billigt hus. Vilket ansvar menar du att en mäklare tar? De är endast förmedlare av kontakt mellan köpare och säljare. De eventuella försäkringar du kan teckna "via mäklaren" har ingenting med mäklaren att göra. I mitt tycke en väldigt överbetald yrkeskategori.