Även vid exekutiva auktioner så kan det bli rejält strul.

Det var en medlem här som skrev för ett antal år sedan: Han hade köpt en bostadsrätt på exekutiv auktion. Strax innan tillträde visade det sig att kronofogden hade sålt trots att utmätningen var överklagad. Och utan att skriva in några förbehåll i köpekontraktet. Ägaren vann sitt överklagande, och fick behålla sin bostadsrätt.

Staten vägrade dessutom att betala skadestånd till köparen.

Men det fall du beskriver skiljer sig från TS just på den springande punkten att i ditt fall saknades domstolsutslaget, och det är ju som du skriver när det kommer som överklagandekarusellen kan börja. I detta fallet finns domstolsutslaget, och som jag skrev, eftersom det finns och försäljningen är igång, så antar jag har domen vunnit laga kraft. Jag har svårt att tänka mig att advokatfirman skulle agera mellan att domen kom och att den vinner laga kraft. Det skulle kunna försätta dem i en svår situation. Men det är ju å andra sidan en enkel sak att kolla upp.

Vad som skett i andra mer eller mindre liknande fall är inte lika intressant som vilka hinder som de facto skulle föreligga i TS fall. Exempelvis vad är det som hindrar advokatfirman att med stöd av domstolsbeslut om försäljning av fastigheten, hos fogden begära handräckning om avhysning av hyresgästen?

hempularen skrev:
Även vid exekutiva auktioner så kan det bli rejält strul.

Det var en medlem här som skrev för ett antal år sedan: Han hade köpt en bostadsrätt på exekutiv auktion. Strax innan tillträde visade det sig att kronofogden hade sålt trots att utmätningen var överklagad. Och utan att skriva in några förbehåll i köpekontraktet. Ägaren vann sitt överklagande, och fick behålla sin bostadsrätt.

Staten vägrade dessutom att betala skadestånd till köparen.
Att någon gör fel kan man aldrig skydda sig ifrån, särskilt inte myndigheter, då är man rättslös. Men TS är ju inte särskilt hjälpt av att man målar fan på alla väggar högt och lågt. Som jag skrev i förra inlägget, det är ju en smal sak att kolla om domen är lagakraftvunnen.

Njaa.. poängen är att OM den boende räknas som hyresgäst, jag vet inte vilken status en "ickeägande" som bor i huset har, men hyresgäst känns rimligt. En ägare däremot har ingen rätt att bo kvar efter en försäljning, kan avhysas med handräckning.

Då måste ju hyresförhållandet sägas upp, och det går att överklaga, det kan bli fråga om delgivning av beslutet osv. Ett hyresförhållande försvinner inte bara för att en fastighet säljs, däremot så kan försäljning vara ett giltigt skäl för att säga upp en hyresgäst.

hempularen skrev:
Njaa.. poängen är att OM den boende räknas som hyresgäst, jag vet inte vilken status en "ickeägande" som bor i huset har, men hyresgäst känns rimligt. En ägare däremot har ingen rätt att bo kvar efter en försäljning, kan avhysas med handräckning.

Då måste ju hyresförhållandet sägas upp, och det går att överklaga, det kan bli fråga om delgivning av beslutet osv. Ett hyresförhållande försvinner inte bara för att en fastighet säljs, däremot så kan försäljning vara ett giltigt skäl för att säga upp en hyresgäst.
Det var du som skrev att

hempularen skrev:
besittiningsrätt finns i princip inte om det gäller en privatvilla. Besittningsskyddet bryts om ägaren ex. vill riva och bygga ett nytt hus åt sig själv. Eller om ägaren vill sälja.

Att besittningsskyddet lätt bryts, innebär att det går att få bort en hyresgäst, men det innebär inte att det går på en vecka. Kan ta flera år om man har otur. Finns det ett besittningsskydd som verkligen gäller, så går det inte att överhuvudtaget få bort en hyresgäst, fast i praktiken lyckas nog en skum hyresvärd ändå till slut.

Tack alla för att ni har delat era tips och erfarenheter. Auktionen kommer att äga rum nu i veckan. Vi får se hur jag gör, men just nu känns det som att jag backar. Jag återkommer

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
johja246 skrev:
Tack alla för att ni har delat era tips och erfarenheter. Auktionen kommer att äga rum nu i veckan. Vi får se hur jag gör, men just nu känns det som att jag backar. Jag återkommer
Gå på auktionen oavsett, det är mycket lärorikt!

Jag var med om en intrikat vända för några år sen, där ett antal syskon slogs i timmar på auktionen. Den ena höjde med 5000 på "första, andra, tredje... " varje gång. Sen när det väl var dags att betala för den personen ifråga saknades det pengar, så auktionen fortsatte igen efter någon timma. Då hade ca 15/20 personer på auktionen redan gått hem. Vilket ändrade prisbilden en del......

Låter ju som en vinnande strategi för att köpa på auktion då, låta en kompis "vinna", och sedan kliva in som seriös köpare...

hempularen skrev:
Låter ju som en vinnande strategi för att köpa på auktion då, låta en kompis "vinna", och sedan kliva in som seriös köpare...
Lagt bud ligger ju normalt, även om det inte verkar så i detta fallet - så "kompisen" riskerar nog att stå med huset och en betalningsskyldighet där då...

/K

klaskarlsson skrev:
Lagt bud ligger ju normalt, även om det inte verkar så i detta fallet - så "kompisen" riskerar nog att stå med huset och en betalningsskyldighet där då...

/K
Men muntligt gäller inte vid fastighetsaffärer.

Kaffeperkulator skrev:
Men muntligt gäller inte vid fastighetsaffärer.
Sant...så i princip kan man buda på en auktion och sen inte skriva under kontraktet, precis som en vanlig budgivning....lurigt :/

Borde iofs finnas ngn brottsrubricering om man gör så medvetet ?

/K

klaskarlsson skrev:
Sant...så i princip kan man buda på en auktion och sen inte skriva under kontraktet, precis som en vanlig budgivning....lurigt :/

Borde iofs finnas ngn brottsrubricering om man gör så medvetet ?

/K
Bedrägeri, kanske.

Sedan ska man nog se upp med exekutiva auktioner, där kan andra regler gälla.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur gick auktionen?

Först vill jag ge ett stort tack alla för er hjälp.
Jag valde att avstå att lägga bud framförallt på grund av fyra osäkerheter:
-Skick på huset
-Om man får stycka av delar av tomten
-Om hyresgästen kommer lämna huset
-Svårigheter att bli av med kvarvarande egendom

Jag har pratat med flera intressenter som har dragit just samma slutsatser som mig. Däremot drog inte alla samma slutsats.

Huset blev sålt för utgångsbudet 2.000.000:-

Det ska bli spännande att se vilka de nya grannarna är och vad de har för planer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.