7 864 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Köpa hus med enstegstätad putsfasad på lättbetong?
Hej, medveten om att det finns en mängd andra trådar som behandlar detta ämne i forumet, men då vi står inför vårt första husköp vill jag ändå ställa följande fråga:
Vad tror ni om att köpa ett parhus, byggt 2005, med enstegstätad putsfasad på lättbetong? Det är alltså inte den fruktade "puts direkt på träregelstomme/organiskt material-lösningen" vi pratar om utan detta ska (enligt säljaren) vara en bättre lösning då man använt sig av lättbetong och putsen dessutom ligger på ett "nät" som "driver luften uppåt"...
Jag är dock fortfarande mycket tveksam då enstegtstätade putsfasader fått ett såpass dåligt rykte och tänker absolut inte köpa ett hus i dag som sedan inte går att sälja om x antal år. Men vad tror ni? Är min rädsla överdriven eller finns det befog för den? Ska nämna att vi får huset till ett riktigt bra pris, det ligger i ett fantastiskt område nära skolor/förskolor och grannarna verkar trivas utomordentligt. Bifogar även spec från objektbeskrivningen:
Grund: Betongplatta på mark
Stomme: Lättbetong
Bjälklag: Lättbetong
Fasad: Puts
Takbeklädnad: Plåt
Hängrännor: Lackerad plåt
Fönster: 3-glas
Ventilation: Mekanisk ventilation
Vatten: Kommunalt vatten
Avlopp: Kommunalt avlopp
Vad tror ni om att köpa ett parhus, byggt 2005, med enstegstätad putsfasad på lättbetong? Det är alltså inte den fruktade "puts direkt på träregelstomme/organiskt material-lösningen" vi pratar om utan detta ska (enligt säljaren) vara en bättre lösning då man använt sig av lättbetong och putsen dessutom ligger på ett "nät" som "driver luften uppåt"...
Jag är dock fortfarande mycket tveksam då enstegtstätade putsfasader fått ett såpass dåligt rykte och tänker absolut inte köpa ett hus i dag som sedan inte går att sälja om x antal år. Men vad tror ni? Är min rädsla överdriven eller finns det befog för den? Ska nämna att vi får huset till ett riktigt bra pris, det ligger i ett fantastiskt område nära skolor/förskolor och grannarna verkar trivas utomordentligt. Bifogar även spec från objektbeskrivningen:
Grund: Betongplatta på mark
Stomme: Lättbetong
Bjälklag: Lättbetong
Fasad: Puts
Takbeklädnad: Plåt
Hängrännor: Lackerad plåt
Fönster: 3-glas
Ventilation: Mekanisk ventilation
Vatten: Kommunalt vatten
Avlopp: Kommunalt avlopp
Be säljaren förklara detta närmare, då putsen borde innesluta nätet helt och hållet och knappast bilda någon luftspalt!D Didelidideli skrev:
Normalt använder man nät vid putsning för att få något som putsen fäster på och armerar så den inte spricker så lätt.
Tack, efter att ha läst igenom informationen lite mer noggrant så verkar det faktiskt vara det han menar. Dvs att putsen är fäst på nät som sedan är armerad. Men ja, detta känns ju osäkert ändå tycker jag som förstagångs-husköpare... Vill inte bosätta mig i ett framtida "osäljbart" hus...
Det finns inget organiskt material i väggen som kan mögla, och konstruktionen välbeprövad.
Det som blivit problem med enstegstätade fasader var när man byggde en trästomme och lade frigolit och puts utan luftspalt. Minsta lilla hål i en sådan fasad är därför en riskfaktor.
Det som blivit problem med enstegstätade fasader var när man byggde en trästomme och lade frigolit och puts utan luftspalt. Minsta lilla hål i en sådan fasad är därför en riskfaktor.
Tack för bra svar! Det uppskattas verkligen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rita attefallshuset eller köpa färdigt
Frågor och svar om arkitektur -
Köpare av mitt hus reklamerar fel
Köpa & Sälja hus -
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
Köpa & Sälja hus -
Ber ni få se husköparens kopia på banklånelöfte? Min hade ingen kopia
Köpa & Sälja hus -
Köpa hus med vidgjord enstegstätad fasad
Köpa & Sälja hus