25 150 läst ·
61 svar
25k läst
61 svar
Köpa hus från kronofogden med märklig lukt
I ditt exempel utgår du tydligen från att saneringen misslyckas, vilket medför sjukdomssymtom. Om saneringen däremot lyckas blir ju utgången en helt annan.PatrikJo skrev:
Frågan är väl vilka risker man vill ta vid ett dylikt fastighetsköp.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
harry73
Vinst 0,7 mille, lätt som en plätt!
Vinst 0,7 mille, lätt som en plätt!
Visst är det så. Men man måste väga ihop både sannolikhet för att något ska inträffa med konsekvensen av att det inträffar. I mitt exempel är konsekvensen stor, och sannolikheten att det inträffar är inte försumbar. Under de förutsättningarna hade jag backat.Henri skrev:
Vi hade lätt jordlukt som min sambo kände tydligare än mig. Lukten kom från krypgrunden.
Vi tog bort allt organiskt material, fyllde ut ojämnheterna (sprickor i berg mm) med singel som vi lät spruta in (6,5 kbm tig 2h till en kostnad av ca 7000kr). Därefter lade vi byggplast som lades om lott > 50cm och tejpades i skarvarna. Plasten limmades sedan upp på väggarna men vi lämnade 10cm fritt högst upp mot syllen för ventilation.
Därefter lades en isolermatta ut som tejpades i skarvarna (gjordes själv, var väldigt lätt). Slutligen åkte vi på att täta ventilationsgluggarna & installera en sorptionsavfuktare (11000kr) då den relativa fukten (RH) inte sjönk tillräckligt. Därefter har vi en fin och bra miljö i grunden.
Lukten sitter dock kvar i golv/väggar och kan ta ett par år innan de är helt borta. Det luktar betydligt mindre nu knappt ett år efteråt, men då vädrar vi huset 5-10 min/dag (även vintertid). Jag känner ingen lukt alls nu medan min sambo känner lite om vi varit bortresta och huset stått stängt ett par dar.
Vi räknar med att det skall vara helt luktfritt om något år ytterligare eller max 2.
Totalkostnaden blev ca 25 000kr för en grund på ca 70kvm och då var sortptionsavfuktaren den största investeringen.
Jag gissar att huset ni är intresserad av lider av samma sak som vårt, vilket inte är ovanligt på hus med torpargrund.
Med vänlig hälsning,!
// Niklas
Vi tog bort allt organiskt material, fyllde ut ojämnheterna (sprickor i berg mm) med singel som vi lät spruta in (6,5 kbm tig 2h till en kostnad av ca 7000kr). Därefter lade vi byggplast som lades om lott > 50cm och tejpades i skarvarna. Plasten limmades sedan upp på väggarna men vi lämnade 10cm fritt högst upp mot syllen för ventilation.
Därefter lades en isolermatta ut som tejpades i skarvarna (gjordes själv, var väldigt lätt). Slutligen åkte vi på att täta ventilationsgluggarna & installera en sorptionsavfuktare (11000kr) då den relativa fukten (RH) inte sjönk tillräckligt. Därefter har vi en fin och bra miljö i grunden.
Lukten sitter dock kvar i golv/väggar och kan ta ett par år innan de är helt borta. Det luktar betydligt mindre nu knappt ett år efteråt, men då vädrar vi huset 5-10 min/dag (även vintertid). Jag känner ingen lukt alls nu medan min sambo känner lite om vi varit bortresta och huset stått stängt ett par dar.
Vi räknar med att det skall vara helt luktfritt om något år ytterligare eller max 2.
Totalkostnaden blev ca 25 000kr för en grund på ca 70kvm och då var sortptionsavfuktaren den största investeringen.
Jag gissar att huset ni är intresserad av lider av samma sak som vårt, vilket inte är ovanligt på hus med torpargrund.
Med vänlig hälsning,!
// Niklas
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund upp till 120m²
11 139 kr inkl moms
Läs mer
Hej! Vi köpte ett hus byggt -79 med stuglukt som satte sig i kläderna. Alla snackade om de tryckta syllarna. Men allt såg torrt och fint ut. Vi tog dit en fuktexpert som sa att det var en av de bättre krypgrunder han sett. Han gjorde endast en okulärbesiktning men tyckte det var helt onödigt att ta några prover. Eftersom vi ändå skulle göra en totalrenovering (behålla stommen) så tänkte vi att lukten säkert kommer från gamla ytskickt. Men vet ni vad! All lukt försvann när vi dränerade om. Det visade sig att dagvattnet var felkopplat. Allt regnvatten har alltså runnit ner och hamnat i grunden. När de grävde stod det ca 10 cm vatten längs hela grunden. När detta åtgärdades så var lukten helt borta! Det kan alltså vara värt att kolla hur dräneringen är gjord. Lycka till!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Har Ni provat ozonbehandlingAvarage skrev:Vi hade lätt jordlukt som min sambo kände tydligare än mig. Lukten kom från krypgrunden.
Med vänlig hälsning,!
// Niklas
Livet bör man akta sig för... konsekvenserna är riktigt jävliga... det är 100% dödlighet.PatrikJo skrev:Jag tänker svara helt otekniskt på din fråga.
Säg att du köper huset billigt. Du sanerar kemikalier/mögel/hundpiss eller vad det nu kan vara, och gör ekonomiskt en bra deal. Om fem år utvecklar ert barn kraftig astma. Var det värt det?
Riskanalys handlar inte bara om sannolikheten att något ska inträffa, utan även om konsekvensen. En låg sannolikhet men en allvarlig konsekvens är fortfarande något man måste ta hänsyn till.
Det måste man ta hänsyn till
Måste vara jobbigt å leva om man alltid måste göra dessa skräckkalkyler....
Tänk
Redigerat:
Ja, jo att ha hela panelen i tryckt virke kan ju givetvis ge problem. Det finns ju en gräns för allt här i världen! Eller....?shadowfire skrev:
Min mamma och sambo köpte ett hus som luktade väldigt illa. Med tiden kände de det inte själva,
men när man besökt dom, fick man byta kläder för man stank av denna lukt.
Sedermera efter mycket undersökning, visade det sig att det låg plattor med arsenik i krypgrunden.
Tänkte på tryckt virke från 1958. Då använde man väl fortfarande arsenik i sådant virke.
Mamma och sambon satte in fläktar i krypgrunden, men jag kan inte påstå att jag någonsin tyckte
att det blev bättre.
Men riva upp en grund, tycker jag låter som en dyr historia. Dessutom tror jag att ev. arsenik har
smittat ner övrigt virke också. Men jag är ingen expert, jag ville bara skicka lite info om vad det eventuellt kan bero på.
men när man besökt dom, fick man byta kläder för man stank av denna lukt.
Sedermera efter mycket undersökning, visade det sig att det låg plattor med arsenik i krypgrunden.
Tänkte på tryckt virke från 1958. Då använde man väl fortfarande arsenik i sådant virke.
Mamma och sambon satte in fläktar i krypgrunden, men jag kan inte påstå att jag någonsin tyckte
att det blev bättre.
Men riva upp en grund, tycker jag låter som en dyr historia. Dessutom tror jag att ev. arsenik har
smittat ner övrigt virke också. Men jag är ingen expert, jag ville bara skicka lite info om vad det eventuellt kan bero på.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag äger en ozonmaskin själv med en kraftfull UV-lampa och har nyttjat under många års tid, till och från under renoveringen av mitt sjuka hus. Ozonmaskinen är effektiv på att döda mögelsporer samt ta hand om passiv lukt, dvs luktsmittat material. Däremot om luktkällan fortfarande är aktiv, så ger den bara effekt för stunden och lukten kommer snabbt tillbaka. Jämför det med att ozongasa en bil där någon har rökt, för att sedan sälja den till en ny ägare som röker själv. Det räcker med att det är en behandlad syll som blivit utsatt för fuktig miljö en längre tid, så är risken stor att den fortsätter att avge lukt även om du ozongasar.Henri skrev:Hur effektiv är ozonbehandling om luktkällan är eliminerad? Jag tänker på lukt som har satt sig i ytskikt och möbler och eventuellt luktsmittad isolering.
Ozonaggregat kan man hyra, men om man i stället köper ett kraftfullt aggregat är det ju möjligt att låta det gå väldigt länge, exempelvis i ett hus där man inte bor permanent. Tänker på att försäkringsbolag sanerar brandlukt med ozon efter brand.
Kruxet som sagt var är att har man otur så kan luktkällan vara otroligt svår att hitta.
Shadowfire
Tack för ett mycket tydligt och bra svar! Min förutsättning är att luktkällan elimineras, vilket kan vara olika svårt. Jag kan tänka mig att lukt som satt sig i husets isolering är svårast att behandla med ozon, är det ens möjligt?
När man köper, i stället för att hyra, ett kraftfullt aggregat blir det möjligt att under lång tid behandla passiv lukt i fritidshus. Vilken effekt, prisläge och gärna fabrikat gäller för ett kraftfullt ozonaggregat?
Tack för ett mycket tydligt och bra svar! Min förutsättning är att luktkällan elimineras, vilket kan vara olika svårt. Jag kan tänka mig att lukt som satt sig i husets isolering är svårast att behandla med ozon, är det ens möjligt?
När man köper, i stället för att hyra, ett kraftfullt aggregat blir det möjligt att under lång tid behandla passiv lukt i fritidshus. Vilken effekt, prisläge och gärna fabrikat gäller för ett kraftfullt ozonaggregat?
Redigerat: