18 164 läst ·
45 svar
18k läst
45 svar
Köpa hus byggt av privatperson
Läget är ju svårt att göra något åt, så är priset tillräckligt bra för att chansa att det är ett fuskbyggt hus så kan det ju vara något att fundera på, men man får ju då vara beredd på en del bekymmer på vägen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Oj vad alla är negativa bara för lite glappa golvlister och ingen dokumentation.
Och hur många ni har papper på allt i hela huset?
Skulle ni inte heller köpa ett hus som är byggt av en firma som inte lämnat alla papper och firman kanske inte ens finns längre? Tänk på att hustillverkare har en tuff tid just nu.
Det blir mycket att sålla bort om man har så negativa tankar.
Det TS skrivit är inte speciellt mycket som gör att man kan säga det ena eller det andra.
Och hur många ni har papper på allt i hela huset?
Skulle ni inte heller köpa ett hus som är byggt av en firma som inte lämnat alla papper och firman kanske inte ens finns längre? Tänk på att hustillverkare har en tuff tid just nu.
Det blir mycket att sålla bort om man har så negativa tankar.
Det TS skrivit är inte speciellt mycket som gör att man kan säga det ena eller det andra.
Jag skulle säga att allt beror på priset.
Elen kan man ju ta ut en elektriker för besiktning, kostar ofta bara några tusenlappar.
Badrum kostar ju inte miljoner att renovera om olyckan skulle vara framme.
Kommunen har garanterat koll/dokument på vem som har varit kontrollansvarig!
Ring kontrollansvarig. Alla jag har varit i kontakt med eller stött på tar foton och dokumenterar.
Han kan säkert säga något.
Jag känner några som har köpt privatbyggda hus och det känns där som att slarvet har mestadels kommit i slutfasen av bygget när orken har trytit.
Dvs mest det visuella saker. Stomme och det "viktiga " hat varit bra.
Badrum har inte alltid varit godkänt uppfört dock.
Elen kan man ju ta ut en elektriker för besiktning, kostar ofta bara några tusenlappar.
Badrum kostar ju inte miljoner att renovera om olyckan skulle vara framme.
Kommunen har garanterat koll/dokument på vem som har varit kontrollansvarig!
Ring kontrollansvarig. Alla jag har varit i kontakt med eller stött på tar foton och dokumenterar.
Han kan säkert säga något.
Jag känner några som har köpt privatbyggda hus och det känns där som att slarvet har mestadels kommit i slutfasen av bygget när orken har trytit.
Dvs mest det visuella saker. Stomme och det "viktiga " hat varit bra.
Badrum har inte alltid varit godkänt uppfört dock.
Det blev mer aktivitet i tråden än jag tänkt! Kul! Kanske väcker det några tankar hos er som går i tankar att bygga eller renovera.
Vi väntar nog in eventuell dokumentation och därefter försöka boka in en visit till bostaden med någon mer erfaren vän och/eller besiktningsman. Det verkar som att elektriker är det mest kritiska för besiktning?
Vi väntar nog in eventuell dokumentation och därefter försöka boka in en visit till bostaden med någon mer erfaren vän och/eller besiktningsman. Det verkar som att elektriker är det mest kritiska för besiktning?
Om du känner en bra rörmokare skulle jag fråga den också. Dvs någon ärlig och smart så klart.T tummeihanden skrev:Det blev mer aktivitet i tråden än jag tänkt! Kul! Kanske väcker det några tankar hos er som går i tankar att bygga eller renovera.
Har säljaren själv kanske gjort golv och lister? Titta på vinden om du kan få någon slags känsla för hur grundkonstruktionen är gjord. Hur ser ytterpanelen ut? Ok luftspalt, tex?
Ja fast inte själv/ensam. TS skriver "Säljaren har själv byggt huset med hjälp av utländsk arbetskraft". Jag tror @Jaggatagga är inne på att säljaren personligen gjort "lull lull" som lister medan förhoppningsvis mer kompetenta hantverkare står för "grundkonstruktionen".Viktor.J skrev:
OK, ja så skulle det kunna varaAlfredo skrev:
Det hänger väl helt på priset. Hade huset varit från 60-talet hade det inte heller funnits speciellt mycket papper men å andra sidan risk för div ohälsosamma byggmaterial.
Har du kollat med kommunen vilka handlingar som finns dä? T.ex. måste ju konstruktionsritningar finnas för att bygglov ska godkännas. Skulle kommunen haft anmärkningar på bygget kan det också finnas noterat.
Det hela är ju också kopplat till din egen ekonomi - är läget helt perfekt, besiktningar inte visar något alarmerande och du kan ha en ekonomisk buffert för ev oförutsedda händelser och priset är ok, varför inte köpa?
Har du kollat med kommunen vilka handlingar som finns dä? T.ex. måste ju konstruktionsritningar finnas för att bygglov ska godkännas. Skulle kommunen haft anmärkningar på bygget kan det också finnas noterat.
Det hela är ju också kopplat till din egen ekonomi - är läget helt perfekt, besiktningar inte visar något alarmerande och du kan ha en ekonomisk buffert för ev oförutsedda händelser och priset är ok, varför inte köpa?