Hej!

Min sambo och jag letar hus och ska om några dagar för första gången gå på en visning på en villa som vi är riktigt intresserade av. Vi har varit på flera visningar men det här är alltså första gången som det känns så här rätt redan i det här stadiet.

Vi bor i lägenhet och kan inte så mycket om de saker som man bör känna till för att kunna göra en god bedömning av husets skick på en visning. Vi läser på för fullt om dränering, el, avlopp, fuktskador, vindsinspektioner etc och ju mer vi läser desto fler frågor dyker upp. Som den nybörjare jag är så undrar jag vem jag riktar dessa frågor till? Hör det till normalt förfarande att maila dessa frågor till mäklaren redan innan visning? Jag har pratat kort med honom i telefon och fick uppfattningen att han inte var särskilt intresserad av att prata, särskilt som han inte ringt upp igen som han lovade att göra. Det kan vara skönt också att ha svaren skriftligt så man kan gå igenom dem i lugn och ro.

Jag är sådan att jag gärna skaffar mig så mycket info som möjligt innan jag fattar ett beslut, och det vore skönt att ha en del svar redan innan visningen, för vi lär inte hinna prata tillräckligt mycket med mäklaren under själva visningen och jag tror inte att han har alla svar i huvudet heller. Det är frågor som specifikt rör huset, inte frågor om vitmögel i allmänhet. ;) Exempelvis mer ingående information om de servitut som finns, om det gjorts någon vattenanalys (enskilt vatten), när senaste stambytet var osv.

Huset är byggt på 1920-talet, trästomme på betongplatta, och efter att ha surfat runt här på forumet ett par dagar så har jag förstått att ska jag köpa ett så gammalt hus så får jag i princip får vara beredd på att taket rasar in när jag vrider om nyckeln på tillträdesdagen. :) Om någon vet något särskilt som jag ska kika på med tanke på husets ålder så hojta gärna till.

Allt det du frågar om står i papperna du får på visningen, mäklaren har haft en frågestund med säljaren om det han känner till, och mäklaren ska ha tagit fram allt om tex servitut mm.

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Om huset är besiktigat är det en god idé att ringa den person som genomfört besiktningen för att få svar om konstruktionen och skicket. Men tänk på att besiktningsmannen är anlitad av säljaren/mäklaren. Det är säkerligen inget som medvetet utelämnats i protokollet. Men försök identifiera svävande utlåtanden i protokollet och be om förtydligande.

Du ska naturligtvis ställa alla relevanta frågor till mäklaren MEN räkna inte med att han vet, eller vill svara och FRAMFÖRALLT om han svarar lita inte på vad han säger. Dubbelkolla allt.
Han vill sälja och helst snabbt utan alltför mycket arbete.
Frågor betyder jobbig kund. Så är det tyvärr.
Anlita egen expertis. Ta med någon sakkunnig på visningen.
Anlita besiktningsman.

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
harry73
Få med en öppen besiktningsklausul i kontraktet. Drt är numera standard, så vill mäklaren inte är det lite skumt. Sen anlitar du en besiktningsman (inte samma som säljarens) och han svarar på frågor kring mögel, tak som rasar på tillträdesdag, möjliga problem med avlopp.
du har själv också möjlighrt att kontrollera med lantmäteriet om servitut finns, med kommunen om bygglov finns, om avloppsanläggningen är godkänd och vilka planer det finns för området. Har du öppen besiktningsklausul kan allt detta vara anledning för dig att häva köpet (du behöver inte ange anledning när du häver köpet)

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
möjliga problem med avlopp.
Normalt ingår inte VVS, el och eldstäder i besiktningsman åtagande utan detta får beställas separat av därtill lämpliga besiktningsmän.

Dublett

Grundregel 1 vid husköp:

Lita inte på någonting överhuvudtaget som en mäklare säger eller skriver. Allt som är viktigt för er: Dubbelkolla!

En mäklare kan säga i princip vad som helst för att få ett hus sålt snabbt, och med några få undantag så går mäklaren fri oavsett hur mycket han ljuger.

En mäklare "skall" vidarebefodra information om huset från säljaren. Dvs. är något fel så kommer mäklaren att skylla på säljaren som givit felaktiga uppgifter. Men säljaren kan då enkelt blåneka till att ha sagt något sådant, och det blir du som köpare som hamnar mellan.

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Vi köpte med besiktningsklausul. Dvs att vi hade X dagar på oss att anlita en besiktningsman för ett utlåtande. Det finns olika sätt att skriva en sån klausul för att ge mer trygghet åt säljaren alternativt köparen.

Mest fördelaktigt för säljaren brukar vara att säljaren i första hand ska åtgärda fel, alternativt prisavdrag.
Mest fördelaktigt för köparen är att köparen har rätt att häva köpet, alternativt förhandla.

Vi hade det senare, men hittade inget att anmärka på som man inte får räkna med på ett 50 år gammalt hus.
Och som andra redan nämnt, lite inte på försäljaren.. jag menar mäklaren.

Wow, så många och så bra svar! :) Tack ska ni ha allihop, vad trevligt att här finns så många hjälpsamma människor. Jag ska ta med mig en hink salt så jag kan ta en nypa varje gång mäklaren öppnar munnen. Jag kommer nog att bli en väldigt jobbig kund, får hoppas på att iaf ägaren tycker det är ok.

Angående det här med planer för området: vad händer om kommunen säger att det inte finns några, men om ett år så kommer de på att de vill anlägga en flygplats på granntomten? Eller bygga lägenheter där, om man ska vara lite mer realistisk. Jag tror att granntomterna är privatägda och tillhör en gård, men kommunen har väl rätt att fråga om de får köpa dem. Det byggs en del nytt i områdena omkring nämligen, och vi vill helst bo lite lantligt så det vore trist om allt är frid och fröjd nu men så kommer det nya planer när vi flyttat in. Är det nåt man bara får räkna med och acceptera?

Rikard Gjersvold skrev:
Allt det du frågar om står i papperna du får på visningen, mäklaren har haft en frågestund med säljaren om det han känner till, och mäklaren ska ha tagit fram allt om tex servitut mm.
Våra säljare hade svarat nej på frågan om det fanns några föreligganden på huset. Likt förbannat hade sotaren en anmärkning där vi riskerade vite. Det var säkert inte avsiktlig mörkning och allt har ordnat sig men det kan vara bra att alltid ringa sotaren och se om några anmärkningar finns.

Ja risken med framtida planer får man ta. Men man bör kontrollera så att det inte redan finns pågående planearbete för något jobbigt.

OM kommunen får för sig att ex. detaljplanera för tunga industrier i närområdet senare, så får du i så fall iallafall en chans att påverka och ha synpunkter. Men om den planen redan finns och har gått förbi samrådsstadiet så är ju huset värt mindre.

Och planearbeten är långdragna historier. Om det i nulähget inte pågår någon planering för en flygplats på granntomten, så kommer det att ta typ 20 år innan en flygplats kan byggas där om någon kommer på iden nästa vecka.

hempularen skrev:
OM kommunen får för sig att ex. detaljplanera för tunga industrier i närområdet senare, så får du i så fall iallafall en chans att påverka och ha synpunkter.
Ja, chansen att ge sina synpunkter får man, men jag vill påstå att chansen att det tas hänsyn till dina synpunkter är väldigt små.
Om kommun (eller Länstyrelsen) tycker att den nya planen är bra, så blir du som enskild privatperson överkörd i 90-99 % av fallen. :mad:

Tjaa. Vårt förra hus byggdes 1984 i ett mindre grönområde som var insprängt i ett äldre villaområde.

Där började kommunen med planering för att bygga hela grönområdet med 3 vån. flerfamiljshus. Det blev ett ramaskri. Och planerna ändrades snabbt till att bara bebygga halva grönområdet med totalt ett 30 tal parhus. Och vi köpte senare ett av dem som andra ägaren.

Så visst går det att påverka.

Förmodligen innebär "ramaskri" att en hel stadsdel eller by (eller en stor del av) är involverad i protesterna. Då pratar vi om ett flertal väljare och då kanske politikerna backar.
En enskild fastighetsägare även om det är granne har ingen större chans. :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.