Hej.

Nu behöver jag eran hjälp!!
Jag har fått möjligheten att köpa en skruvdragare (Hilti SF144-A Li-ION) för 3500:-
Maskinen är bara demokörd så garantin kommer att gälla.

Vad tror ni?? Är det ett bra köp eller vad skulle ni lägga 3-4000:- på om ni fick välja skruvdragare??

Jag är inte hantverkare av något slag men vill ända köpa en riktigt bra maskin.

Mvh Ninjasund

Jag hade satsat på minst en Makita-dragare privatimporterad från Storbritannien. Det blir liksom lite mer bang for the buck då. För 3k5 får du nämligen rätt mycket maskin där trots det höga pundet.

Hade kört på hiltin utan tvekan, det e en otroligt skön maskin som kommer hålla många många år.

Mycket bra pris, plus att Hilti har livstids garanti på sina prylar.
Bara att köpa

Igen ska man tänka på om man vill ha andra batteri verktyg. Ja Hilti är bra, men får du samma pris när du ska köpa en akku cirkelsåg? Nej, satsa på Makita istället som phl rekommenderar. Går att köpa billiga verktyg utomlands eller på Tradera.

gifen skrev:
Mycket bra pris, plus att Hilti har livstids garanti på sina prylar.
Bara att köpa
Mja, deras "livstidsgaranti" är ju ingen livstidsgaranti... (förutom på fabrikationsfel)

http://hilti.se/data/editorials/-13455/Hilti_Lifetime_ SE.pdf

Dessutom är väl Hiltis service mot privatpersoner, efter vad jag läst här på forumet, riktigt dålig?

Nä, tycker du ska satsa på en Makita istället, dom gör helt underbara maskiner och om du väljer en 14.4 eller 18v lxt maskin kan du sen köpa andra lxt maskiner, som använder samma batterier/laddare.

Redigerat:
Hej

Hur är det med garantier om man privatimporterar en maskin??
någon som har tips på en bra nätsida som man kan kolla på ang importen?

Varför ska det vara så svårt att välja en skruvdragare???;-)

Generellt hanteras garantiärenden av generalagenten. Hittade en tråd där detta diskuterats tidigare, se detta inlägg.

Essve som är generalagent för Makita i Sverige är inte intresserade av att laga dina Makita-maskiner köpta utomlands. Reparation blir mao bökigare då man måste skicka maskinerna utomlands. Dock tycker jag och många med mig att det är en risk värd att ta med tanke på hur bra priserna är utomlands.

För att få dig på rätt spår rekommenderar jag dig att kolla hur många fräcka maskiner det finns för Makitas 14,4V- respektive 18V-serier. Maskinerna finns oftast i ett naket utförande (utan batteri och laddare) och det är ju perfekt om man redan har köpt en komplett dragare med batteri+laddare.

Vill du köpa i Sverige är ju priset hos www.verktygsimporten.se inte helt fel. Antar dock att de parallellimporterar vilket gör att de tar garantiärendena själva.

Dom importerar inte. Jag har beställt ett par maskiner därifrån och de levererades direkt från Essve till mig fast då förskottsbetalade jag.

Jag beställde bla en skruvautomat och fick bra paketpris med bandad skruv.

/Patrik

Ah, där ser man! Tack för den infon.

Det lär vara Panasonic som gör Hiltis skruvdragare och dessa anses av många tillhöra toppsegmentet så kör på! :)

Edit:

Ni får gärna rätta mig om jag har fel!

Dessutom skulle jag personligen hellre köpa just en Panasonic om det nu är så att det är de som tillverkar Hiltis skruvdragare.

Redigerat:
Ja jag har läst något om att det är panasonic som bygger vissa av hiltis produkter, men vilka har jag ingen aning om.

Jag tittade lite på makita´s uppsättning och visst är det bra med samma batteri till en massa olika verktyg men är det någon som har provat en cirkelsåg som går på batteri?? Borde inte batteriet ta slut rekordfort?

Ninjasund skrev:
Jag tittade lite på makita´s uppsättning och visst är det bra med samma batteri till en massa olika verktyg men är det någon som har provat en cirkelsåg som går på batteri?? Borde inte batteriet ta slut rekordfort?
18V versionen ska klara 20meter 22mm spånskiva på en laddning. Och med 22min laddtid så ska det ju inte bli några problem med väntetider.

Det har du rätt i.

Jaha, det blev ju inte lättare att välja nu när makita´s system verkar vara ganska framtidsäkert. Vill man komplettera med en såg eller två så vore det ju grymt att kunna använda samma batteri/laddare.

Gick in på Hilti´s sida och kollade och dom har ju också div batteriverktyg men jag kan tänka mig att prisbilden är en helt annan än vad makita har.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.