Hej jag måste skaffa mig en trimmer för de ställen på gräsmattan där ridern inte når.
tror en batteridriven räcker åt mina behov.Har kollat lite på bosch med li-ion batterier dom verkar lätta o smidiga,de som jag e lite skeptisk till e "kniven".De e ju inget snöre som klipper gräset utan en plastkniv,verkar smidigt men e de bra? och håller den?.
Tacksam för tips om nån har provat den!
 
Har en black & decker 18v trådtrimmer - har inget ont att säga om den utöver det att batterierna räcker för 1/5 av min 2600m2 tomt, men då har jag mycket hinder som murar stenar o allehanda bergshällar. Det är ingen röjsåg direkt men klarar högt o jobbigt gräs samt en del tjockare ohyra såvida man inte tvingar in maskinen för snabbt.

Det där med kniven låter lite som ett sätt att tjäna pengar på förbruknings material, knivarna håller säkert inte om du råkar köra den mot en sten eller liknande.

Som sagt - varning för batteri grejer om du har en stor tomt - det är ganska drygt o jobbigt att inte kunna slutföra jobbet, för småtomter är batteri grejer helt underbara. Själv funderar jag på en bensindriven numera då den inte räcker till.
 
Via hade en B&D 18V trimmer tidigare men pga av den katastrofala batteritiden o långa laddtiden så vart det en bosch istället då jag redan har en del blå-bosch verktyg. Så nu laddar jag på 28min, kör 45 min.

Kniven är helt rätt ett bra sätt att tjäna förbrukningsmaterial, so far iår har bara en kniv gått sönder så man spar massor jämfört med gamla trådmaskiner.
Såg idag när jag handlade att nu har nästan alla tillverkare knivar istf. Skulle tro att dom där gamla trådmaskinerna är borta från marknaden till nästa år.
 
Har precis köpt en Gardena AccuCut 400 Li. Den använder en plastkniv istället för tråd. Det är helt suverän. Kan köra ca 30min på en laddning. Räcker gott och väl. Dessutom är den väldigt lätt och smidig.

Men det bästa är ju att den använder kniv istället för tråd. 100ggr bättre. Kan köra hela trädgården på en kniv. Fungerar kanon.

Kostar ca 1000:-
 
Köpte en Stihl fs-50 ce, Vilken maskin ,svärfar har deras största röjsåg och när man kör med tråd så märker jag ingen skillnad faktiskt. trådmatningen fungerar dessutom på denna. Avverkningen är enorm uppskattar att man röjer 100kvm på 30min. Rekomenderas varmt. Riktigt lätt att ladda med tråd också. Kostar 2400:- (bensin)
 
Håller med jarlhov. Köpte nyss en likadan Stihl fs-50ce. Är riktigt nöjd. Den avverkar riktigt bra. Just laddningen av tråd har de tänkt till på en konsumentvänlig lösning. Köpte plastknivs huvud till men det har jag inte provat än....
Måste säg att jag tycker det verkar vara en riktigt prisvärd maskin, sett till vad man får...

/Mattias
 
Köpte en FS-40, körs bara med tråd. Riktigt nöjd. Hade eldriven innan, men orkade inte med sladden. Köp en bensindriven Stihl instegsmodell istället...

/A
 
Precis , att man slipper asa fram sladd. gör att det blir roligare och framförallt så blir det gjort.
 
Tanaka har en del fina oxo, till rätt ok priser. :)
 
Jag slog till på boschen, (18v li-lon batterier) och måster säga att jag e nöjd me den.
Smidigt o röja lite runt sandlådan och de få träd ja har på tomten, plastkniven fungerar över förväntan också tycker jag.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.