Hej,
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att köpa en "hästgård" men marker och sedan sälja av delar?
Jag är intresserad av en gård utanför göteborg med 40ha skog som jag inte har någon användning av och skulle i så fall sälja denna och endast behålla gården + ängsmarken.

Någon som vet hur lätt det är att sälja skogsmark samt vad kan man få för ca 40ha skogsmark?

Tack för hjälpen!

Mikael

Du har nog inga större problem att sälja marken. Vet inte riktigt vad priset ligger på idag, men du kan nog räkna med att få minst 300 kr per skogskubikmeter skog som växer på marken. Om marken har bra skogsbruksförhållanden och/eller bra jakt så blir priset högre.

Jag skulle råda dig att behålla skogen som en långsiktig investering, är du inte intresserad av att sköta den så kan du lägga ut hela uppdraget på nån annan.

Skogen kan vara ett bra komplement till din hästgård, i alla fall skattetekniskt då du får en större rörelse att göra avdrag mot osv

Sen slipper du problemet med att du rider sönder andras vägar eller skogsmarker, du har ju dina egna att förstör :)

Tack för tipsen, nu blev det ingen affär då huset hade minst sagt STORT renoveringsbehov!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.