Hej!

Grannen ska snart kalhugga hela skogen i anslutning till vår tomt.

Vårt hus är gammalt och står väldig nära tomtgränsen. Vii vill titta närmare på möjligheterna att ev köpa en del av skogen.

Hela området ligger utanför detaljplanen och är belagt med nybyggnations förbud då det är F-16:s flygkorridor (Uppsala).

Jag har läst en hel del om avstyckning i gruppen (eller vad det nu heter) men jag hittade inget om skogsmarks försäljning med nybyggnations förbud.

Innan jag pratar med grannen skulle jag vilja få ett hum om värdet. Jag slipper helst mäklare…

Hur går man till väga? Vad har ni för erfarenhet och/eller tips för just det här fallet? Finns det någon slags tabell man kan utgå ifrån för att räkna ett pris?

Tack på förhand!

• Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
J JuliaUppsala skrev:
Nej, jag tror att din situation är unik. Finns inga mallar då. Vet du om det ens går att stycka?

• Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
Jag gjorde en förrättning där det blev strul med för stor tomt samt för liten skog, så vi tvingades slå ihop två skogsfastigheter på ett sätt vi egentligen inte önskade.

Så det kan vara ngt att ha i beräkningarna, bara ett tips….

• Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
Kanske inte det svar du söker, men ett alternativ är att arrendera marken av skogsägaren. Min bror gör det för att slippa få en granplantering istället för nuvarande utsikt över ängar.

Värt att tänka på bara är att skog kräver omvårdnad, så köper eller arrenderar du skog så får du räkna med ett visst arbete med den (om än ganska begränsat om det är lite mark).

• Gilla
svalagorn och 2 till
  • Laddar…
Tror det är bäst att börja med att bara ställa den allmänna frågan till lantmäteriet om det är möjligt att göra en fastighetsreglering med aktuella förutsättningar. Kanske är möjligt att göra det enbart om det samtidigt görs en detaljplan som sätter skogen som prickmark så du inte kan bygga på den om det inte är tänkt, du vill ju i alla fall vara säker på att din fastighet i sin helhet inte ärver in något nybyggnadsförbud.
Edit: inser att jag kanske missförstod. Är det nybyggnadsförbud på din fastighet redan kanske? Vad det gäller värdet är det ju vad det är värt för dig o bonden. Om det är skog som nu är redo för avverkning så är den ju värd bra mycket mer än genomsnittsvärdet efter som skogen annars varit helt värdelöst och bara varit en kostnad fram till nu. Så all vinst bonden skulle få på timret på det du vill köpa plus markvärdet på kalhygge.

Redigerat:
  • Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du om det ens går att stycka?
Jag vet att det har gjorts väldigt nära mig

T TypRätt skrev:
Edit: inser att jag kanske missförstod. Är det nybyggnadsförbud på din fastighet redan kanske? Vad det gäller värdet är det ju vad det är värt för dig o bonden. Om det är skog som nu är redo för avverkning så är den ju värd bra mycket mer än genomsnittsvärdet efter som skogen annars varit helt värdelöst och bara varit en kostnad fram till nu. Så all vinst bonden skulle få på timret på det du vill köpa plus markvärdet på kalhygge.
Tack för väl detaljerat svar! Inser själv att jag kunde ha varit lite mer tydlig
Tänken är att ev köpa efter att bonden har kallhugit.

Att äga en bit skog är alltid bra. Frågan är vad tokarna på ert urflippade lantmäteri kan tänkas gå med på.

• Gilla
JuliaUppsala och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Jag gjorde en förrättning där det blev strul med för stor tomt samt för liten skog, så vi tvingades slå ihop två skogsfastigheter på ett sätt vi egentligen inte önskade.

Så det kan vara ngt att ha i beräkningarna, bara ett tips….
För stor tomt och för lite skog, berätta gärna mer om storlekar och resonemangen kring detta?

Kan TS arrendera en del skog bara, eller måste all skog skötas? (2a på den ;-)
Finns något kul undantag, det ska ju sparas skog för vissa djur tex?

Själv hade jag ca 4500kvm och köpte till 2500kvm mark av 2 bönder. Lantmäteriet schabblade förstås som vanligt i slutändan gällande priset :-(

För oss handlade det om en skogsfastighet på 5ha samt en bebyggd fastighet på ca 20ha (sommarställe). Vi ville stycka av 15ha till en skogsfastighet, men då tyckte dem att skogsfastigheterna var för små och bebyggda fastigheten blev för stor.

slutade med att vi fick slå ihop 5ha och 15ha, då blev skogen vettig men bebyggda tomten för stor. Men det godkändes då det var bättre än innan enl dem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.