K Krillehus skrev:
Ram i alu tycker jag är enklast som privatperson
Jo men det är ju ganska mycket dyrare
1300kg tror jag ställningen vägde så det var ju inte supertungt

K Krillehus skrev:
Det är tungt. Får du inte ens ha på en vanlig släpvagn.
[länk]
Får det plats så går det det väl :D

Ja det är ungefär 15-20.000 dyrare med ALU i den storleken jag ska ha. Den väger ca 800kg i ALU så det är ju rätt mycket lättare så klart...

nino nino skrev:
Får det plats så går det det väl :D

Ja det är ungefär 15-20.000 dyrare med ALU i den storleken jag ska ha. Den väger ca 800kg i ALU så det är ju rätt mycket lättare så klart...
inte bara vikt, men sjukt mycket enklare att hantera och att bygga själv. Visst är det lyxigt att kunna sätta upp ställning runt hela huset, men man kan bara jobba på en sida i taget i alla fall. Sen ska den förvaras också. Så fundera på hur mycket du faktiskt behöver, ett trapptorn däremot kan vara en trevlig investering.

K Krillehus skrev:
inte bara vikt, men sjukt mycket enklare att hantera och att bygga själv. Visst är det lyxigt att kunna sätta upp ställning runt hela huset, men man kan bara jobba på en sida i taget i alla fall. Sen ska den förvaras också. Så fundera på hur mycket du faktiskt behöver, ett trapptorn däremot kan vara en trevlig investering.
Husets gavel är 9.5m lång och det är nog mer än 12m till nock så jag får nog plocka ner ställningen och hyra skylift för det sista...

Byggde haki själv i somras, visst är det tungt men går gör det ju.

C
K Krillehus skrev:
Så fundera på hur mycket du faktiskt behöver, ett trapptorn däremot kan vara en trevlig investering.
Nu skulle ju TS ha hantverkare på ställningen för stomresning.
Så de har säkert specifika krav på vad de vill ha.
Trapptorn, sparklister, etc. ett absolut måste när det inte bara är en själv som skall använda ställningen.

H
D Dawwa76 skrev:
Står inför valet att köpa eller hyra ställning.
Huset är 10x6,8m 6m högt på ena sidan och 4m på andra sidan, dvs pulpettak.
Snickarna behöver denna för att stomresa huset ca 4veckor, (de skall göra det löpande)
Eftersom stomresningen kommer ske i mars kommer jag inte kunna måla huset samtidigt.
Har kollat upp att jag behöver gå en ställningsbyggarkurs om jag skall resa den åt snickarna, men frågan är vad som är mest lönsamt?
Alternativ 1:köp egen ställning till en sida typ bredd 12 höjd 8m, då får jag åka upp till huset 20mil och flytta den när det behövs eller så får snickarna göra det,
Alt2: Snickarna hyr ställning ca 40000:- och jag köper egen liten ställning till målning senare.
Hur hade ni gjort?
Med vänlig hälsning, David
Det finns många ställen som man kan hyra, även privatpersoner som hyr ut. Googla på hyr ställning privat.

• Gilla
Dawwa76
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.