Hej,

Jag ska investera i en cirkelsåg och hade tänkt köpa en till helgen, handlar gärna i butik men spar man mycket genom att beställa på nätet så visst går det an. Vill också köpa helt nytt pga. att då vet jag att den är ok samt så får jag garantin.

Har inte ägt någon innan så har inget att jämföra med. Finns det något annat än Hitachi C6BU2 att investera i? Helst i prisklassen runt 1500:- Jag vet att Festool är överlägset men det har jag inte råd med.

Har setat och sökt runt på Google och Byggahus nu ett bra tag och även kollat lite varje kväll senaste 2 veckorna och har ännu inte hittat någon aktuell tråd som behandlar detta.

Har du en kapgersåg? Det behöver du mer än en cirkel till ett altanbygge.

Gå till jula där hittar du billigt till altanbygge

Har alltid kört med HILTI WSC 155, odödlig maskin.. Kostar nog mer än vad du tänkt dig dock..
Har även en C6BU2 som fungerar riktigt bra den med. Man ser lätt ner vart klingan tar!
Men som sagt, kosta på dig en fintandad klinga!

Nu läste jag precis din altan tråd, så jag vet att du är sugen på Aeg eftersom du har redan dessa batterier.

Men måste ändå slå ett slag för Makita bss610, jag köpte min ifrån toolstop.uk, satte dit en 48t klinga och är riktigt nöjd. Blir iofs dyrare när du måste ha laddare och batterier.

Stannar till på bauhaus imorgon och klämmer och känner på de verktyg som finns där, ska även kolla vad en fintandad klinga kostar då det är något jag ska investera i, tack för de tipsen.

Ska kolla på Makitan, den finns på båda Bauhaus och K-Rauta här i stan.

Till er andra som kommer med kommentarar. Ja jag äger en gersåg med sågbord och nej jag kommer inte gå in på Jula och köpa något av deras cirkelsågar. De duger säkert till mycket men när jag ska såga frisen och bara har 1 chans så känner jag för att han något med lite mer kvalité och tanke i handen.

Redigerat:
Hur är det när det gäller bredden på klingor? Är det olika på för varje modell minste & största mått?

Kanske vore bra att investera i en annan klinga till Gersågen också, har en DeWalt 770. Den har ju 216mm klinga och håldiametern är 30mm kan jag köpa vilken tjocklek som helst på klingan så länge de måtten stämmer överens.

Lägg till ett par 100 och köp Hitachi C6BU2 så kommer du att vara nöjd många år framöver.

• Gilla
Andreas Blomkvist och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hitachi C6BU2 lär tjäna dig riktigt bra, det går liksom inte riktigt att komma runt att denna maskin är både bra och prisvärd.
Hitachi C6BUY har fortfarande samma klingdiameter och ungefär lika smidig och lätt, men har lite större kapkapacitet, t.ex. 45mm regel i 45°.
Men kostar mer.

Bosch GKS-160 är också en helt duglig handcirkel, men egentligen är ju fortfarande Hitachi C6BU2 bättre, så den köper man nog bara om man är en fantast av blå maskiner.

T.ex Hitachi C6SS och andra utan klyvkniv ska du skippa. Jag har själv föregångaren till denna Hitachi, och var inte alls nöjd med den, största felet är att den saknar klyvkniv, men även att den har alldeles för stort gap mellan sågfot och klingskydd = skaderisk och lite annat dumsnålt.

Bosch PKS 40 kan faktiskt vara ett bra alternativ. Väldigt liten och lätt, och är trevlig att jobba med därför. Har klyvkniv och en kvalitet som säkert är tillräcklig för de flesta hobbyanvändare.
Men nackdelen är ju den begränsade sågkapaciteten, den passar för att såga skivmaterial och tralldäck och sånt.

Men själv funderar jag på att köpa en sådan, skulle vara skönt att ha en mindre lättare maskin att tillgå ibland.

Jag har mest länkat toolab, du får själv kolla med prisjakt osv var du hittar billigast.

Blev med en Hitachi C6BU2 på vägen hem. Stannade till på Karl Hedin och köpte den där.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Grattis. Du kommer inte att ångra dig.

Det märker vi när jag kommer hem till min fru :)

• Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.