Hej,
Jag fick lite offerter på husmålning som gör att jag måste nog göra det själv och det detta behövs en ställning.

Höjd i nock är ca 8 meter.
Höjdrädd som f-n så jag tänkte att en bredare ån standard som typiskt verkar vara runt 0.75m.
Jag vill kunna bygga ställningen själv.

Eftersom jag är höjdrädd tänkte jag att jag vill ha högre plattformshöjd än 6 meter så jag slipper sträcka mig där uppe på skakiga ben :)

Det blir aluminium för att kunna bygga själv men frågan är ram eller modul-system?
Vilken är lättast att bygga? - det spelar ingen roll om det tar lång tid för det har jag gott om.

Det verkar som att ram begränsar med att det finns inte bredare modeller vad jag hittat och jag antar det är svårare att sätta upp en hel ram när man står där uppe än en spira i taget, rätt?
Enda nackdelen med modul verkar vara priset.

Jag tänkte minst en meters bredd och plattformshöjd 7 meter så kan jag nästa sitta och måla nocken...
Finns det ett ram-alternativ med dessa krav?
Tips mottages tacksamt

Det brukar sällan vara några problem med höjden när man jobbar från ställningen. Alla staket och fasader gör att det känns tryggt när ställningen är förakrad och alla räcken är på. Däremot, att bygga ställningen kan fresta på för den som är höjdrädd. Fundera på hur ställningen skall monteras innan du bestämmer dig för modell.

P
Av egen erfarenhet med hyrda zip-up ställningar kommer jag aldrig mer hyra den smala varianten. mycket jobbigare att montera och trångt på plattformen.
Smal zip-up byggnadsställning monterad vid husvägg med trång plattform och förstärkningsstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smal zip-up ställning monterad vid sidan av ett tvåvåningshus, med trånga arbetsplattformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag köpte en haki, 5st 3x1,6 sektioner, grymt bra. Riktigt stabilt och man får en bra plattform att jobba både på höjden och på längden. Håller i en evighet.

• Gilla
Öhrlund
  • Laddar…
Okey,
Jag hade oxå tänkt en bredare variant mest på grund av att jag tror det är mindre obehagligt.
Vad tror ni om en ram-ställning och sedan använda konsoller så den blir bredare på dom övre sektionerna? - kan det vara ett alternativ till dom dyrare modulställningarna?

Är en ramställning i Aluminium lättare att bygga än en modulställning i stål?

Undrar oxå om någon har erfarenhet av Tobit.se och deras ställningar som heter scafom-rux och tillverkas i Holland?

T
Hej,
Gammal tråd men jag köpte mig en Monzon modulställning proffspaket (modifierat).
109cm bred för jag är oxå svårt höjdrädd.
Arbetshöjd är ca 8 meter och Monzon var mycket smidiga med att ändra i "standardpaketen" och rabatterade bra.
Mitt hus är lite brokigt så jag valde lite fler spiror så jag kan bygga olika höjder, då kommer jag fint in under utsprången,
Det tog mig tre veckor att bygga ställningen för jag tog det mycket lugnt, klättra upp & ner flera gånger om dagen, vande mig successivt och nu är jag uppe i princip helt utan höjdrädsla.
Kunde bygga den själv då alla delar är lätta,
Det var för övrigt stor skillnad på "känslan" när sparksocklarna var på. Är du rädd så välj inte bort dom!
Kan verkligen rekommendera Monzon modul - tänk noga vilka spiror du behöver och den 109cm breda gör att du får ett avsteg när du klättrat upp på stegen och utan det hade jag nog aldrig vågat.. Eftersom offerterna från målar är som dom är betalar nog ställningen sig efter första gaveln!
Sedan har man en ställning, slipper hyr-stressen som vi med begränsad ekonomi har och det är OK att invänta några veckors bra väder..
Sedan när man blir äldre tror jag en Modul Alu är det man lättast jobbar med på gamla lite svagare dagar..

• Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.