3 396 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Köpa bra och framför allt billiga borr?
Har blivit av med ett eller ett par av mina original Hilti SDS Max borr för sten/betong och måste köpa nytt. Hilti får vara hur bra som helst men jag betalar inte det priset. Nån som har tips på vad som ger mycket bang för pengarna? Jag är helt klart beredd att kompromissa en del för ett bra pris men vill inte köpa skit. Har några feta stenar som skall få sista smörjelsen inom en mycket snar framtid.
Även intresserad av var man köper dessa till bäst pris. Inga problem för mig med utländska webshoppar.
Tänkte passa på att komplettera lite på allround/metallborr samtidigt så även det av intresse.
Även intresserad av var man köper dessa till bäst pris. Inga problem för mig med utländska webshoppar.
Tänkte passa på att komplettera lite på allround/metallborr samtidigt så även det av intresse.
Bosch ger mer hål per valuta ska se om jag hittar klippet
https://youtu.be/7qiV1n3C4a4
förvisso SDS+ men man tycker de borde gälla för SDS max också
https://youtu.be/7qiV1n3C4a4
förvisso SDS+ men man tycker de borde gälla för SDS max också
Redigerat:
Efter lite googling så var inte priserna på Bosch allt för svettiga heller. Och Milwaukee har jag hört skall vara helt ok så dom duger nog för mig vilket som.HogeN skrev:
Hade lite panik och köpte idag ett 20mm SDS Max på Biltema för överkomliga 139kr fullt medveten om att jag får vad jag betalar för och gick lös på svensk west coast granit.
Det var förvisso kallt med tre minus och jag lät aldrig borret gå direkt varmt, kylde det i vatten var 5:e borrad cm (vet att man inte skall göra det men jag vet också att det är i första hand överhettning som knäcker den billigaste skiten). Måste säga att jag med tanke på förväntningarna är skapligt imponerad. Har nu borrat 17st 14-15 cm djupa hål och än lever borret. Kanske inte direkt som att skära i smör men det funkar.
Bull. Beror på om man med billigt menar borrmeter/kr eller billigaste möjliga skit man sänker på ett borrhål.
Kvalitetsborr är orimligt dyrt i sverige. Det finns mycket bra borr till fantastiskt bra pris utomlands.
Mitt 4-skäriga 28mm Hilti SDS Max har slarvats bort av en hantverkare jag anlitade som förutom att han hade undemåliga verktyg släppte det han hade i händerna exakt där han stod. Jag menar verkligen släppte rakt ner. Aldrig varit med om nåt liknande.
Att ersätta ett Hilti original är inte aktuellt men det finns andra bra borr för mindre pengar.
Kvalitetsborr är orimligt dyrt i sverige. Det finns mycket bra borr till fantastiskt bra pris utomlands.
Mitt 4-skäriga 28mm Hilti SDS Max har slarvats bort av en hantverkare jag anlitade som förutom att han hade undemåliga verktyg släppte det han hade i händerna exakt där han stod. Jag menar verkligen släppte rakt ner. Aldrig varit med om nåt liknande.
Att ersätta ett Hilti original är inte aktuellt men det finns andra bra borr för mindre pengar.
Klicka här för att svara