Vi har köpt en bostadsrätt för ca 1,2 miljoner kr. Nu börjar tillträdet närma sig och vi ska kontakta banken för att diskutera lånen. Vi tänker naturligtvis jämföra räntesatser och kommer anlita den banken som har bäst erbjudande. Vi kan lägga in ca 200 000 kontant.

Men hur vet man hur mycket man ska binda? Jag vill nog binda en del eftersom vi kommer ha mindre marginaler i framtiden. Just nu: maken fast jobb, jag pluggar och jobbar extra. = en god marginal.

Inom snar framtid kommer vi förmodligen få barn och köpa bil. Föräldraledighet och billån=mindre marginaler. Jag kan förmodligen få fast jobb efter utbildningen, men makens bransch är "skakig" och de minskar ofta antalet tjänster. Så det kan lika gärna bli mindre inkomster och större utgifter under ett antal år.

Vi kommer antagligen bo i lägenheten i minst 7 år, kanske för alltid.

Hur skulle ni lägga lånen om ni var i vår situation?

Det är alltid svårt att rådge andra när det gäller hur man ska lägga sina lån... Alla människor är ju olika riskkänsliga etc. Dessutom går det ju inte att sia om framtiden. Jag har dock en hel del vänner inom bank o finans och de har hjälp mig med mina lån.

Här kommer i alla fall ett försök att hjälpa er.

Mitt första råd är att vara lite hård i förhandlingarna med bankerna och spela ut dem mot varandra. Själv har jag SBAB och är mycket nöjd med deras ränta och det trevliga bemötandet jag fått.

Sedan är mitt förslag är att ni har två rörliga lån till att börja med. Om ni känner er skakiga kan ni alltid binda ett av lånen. Tänk på att banken såklart vill tjäna så mycket pengar som möjligt på er och därför förmodligen kommer säga att ni ska binda en del av lånet.

Om man ser tillbaka så har det de senaste tio åren varit mycket mer lönsamt att ha rörliga lån än fasta. Detta kan naturligtvis ändras, men enligt mina vänner så är det inte så troligt att det gör de under de närmaste åren.

Detta är som sagt bara några enkla råd.

/A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.