Börjar fundera på att skaffa ett ”boende” i Spanien, vore ett nytt sätt att semestra på, istället för en massa charters. Sen tänker jag lite som en investering, som jag dessutom kan hyra ut ibland.

Men kollar man på svenska mäklarsidor är priserna skyhöga, känns så iaf. Säkert smidigt med hjälp på svenska etc, men det kanske går att få till genom spanska mäklare eller andra förmedlare?

Mottager gärna tips från er som redan har ett boende i Spanien, hur gick det till när ni köpte bostaden? Kan ju vara smidigt att köpa ngt som liknar en bostadsrätt där man betalar en summa per månad för skötsel etc.

Nåt sånt här?
https://www.idealista.com/sv/

Ett bra ställe att börja leta på. Alternativen är i det närmaste oändliga. Visserligen finns det mesta här och går att hitta. Men vet man inte vad man vill ha eller ens var blir det en aning övermäktigt att hitta. I strort sett är det som att köpa boende i Sverige. Viktigast är läget, läget, läget, ...

Så kolla in vilket område som är intressant är prio 1. Teneriffa, Barcelona och Malaga med omnejd är olika.
  • Jag skulle börja med klimat, Det varierar ganska mycket även lokalt från ort till ort i samma provins. Och då prioritera klimatet de tider på året ni kommer vara där mest.
  • och fortsätta med att välja om man vill ha morgonsol eller solnedgång över havet.
Sedan är man bättre rustad att leta.

Redigerat:
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
En sak till. Som köpare är det vanligt att man har sin egen mäklare/advokat.

En mycket stor fördel är att det är någon som bara representerar sig själv. Då kan man ha en egen representant med lokalkännedom som ser till att man inte missar något. Det är något man inte behöver skaffa förrän man vet mera exakt vilket område som är aktuellt.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Som en "kompis"?
Jag skulle tro att med rätt plånbok är alla mäklare och alla advokater din bästa kompis! :-)

Antingen har man väl hittat ett område som man redan har besökt och trivs med så då vet man väl lite om vad marknaden och vädret har att erbjuda!

Eller så hittar man en plats där man tror att man kan trivas, åker ner en vecka eller två och bor där, äter där, minglar där och känner på atmosfären! Både marknaden och vädret! Finns där andra svenskar? Vill man det eller inte?

Många av dessa saker får man ju vara där för att känna efter vad som är viktigt och känna hur man känner!

Kanske passa på att gå på nån visning för att knyta kontakten med mäklaren?

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Farstatjej90
Med tanke på att Spanien gör sitt bästa för att skydda folk som ockuperar hus där så hade jag inte köpt nåt...🤔

• Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
Köpte nyproduktion (radhus utan tomt) på Solkusten för 1,5 år sedan. Inflyttning om ca 1,5 år.

Priserna på efterfrågade platser i Spanien har närmast rusat sedan Covid och är väl som mellanstor svensk stad ungefär. Skandinaver, förutom danskar, har blivit färre som köpare pga av ränteläget och valutakursen men andra nationaliteter tokköper.

Det tillkommer en hel del kostnader förutom priset på själva bostaden som moms, advokatkostnader och olika stämpelskatter.

De flesta svenskar köper i Spanien i huvudsak pga klimatet, knappast längre för att allt är så mycket billigare, för det är det inte.

Där jag köpt råder mikroklimat med underbart vinterhalvår med temperatur på ca 15 - 22 grader och mellan ca 25 - 32 grader på sommaren.

Eftersom det inte är tokvarmt på vintern vill man troligen ha solinstrålning i huset/på terassen i samtliga 3 väderstreck om möjligt. På Solkusten är Solnedgång tidigast under året, i slutet av december, strax efter 18.00. Då rör man sig alltså ute som oftast i shorts och t-shirt dagtid.

Bästa tipset är att först välja område och därefter åka runt med mäklare och kolla enskilda objekt.

Viktigt också att välja område efter befolkningssammansättning, precis som i Sverige. Jag har valt ett dyrare ”svenskområde”.

Priserna 5 kilometer eller mer från kusten utan havsutsikt är typ hälften av motsatsen.

• Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
C Civilpolisen skrev:
Som en "kompis"? Jag skulle tro att med rätt plånbok är alla mäklare och alla advokater din bästa kompis! :)
Nej verkligen inte som en kompis!

Utan som en professionell personlig representant. En person som kan den lokala marknaden, men allra främst kan alla lokala lagar och bestämmelser. Allt (och det är mycket) som man inte själv kan om spansk juridik.
C Civilpolisen skrev:
Antingen har man väl hittat ett område som man redan har besökt och trivs med så då vet man väl lite om vad marknaden och vädret har att erbjuda!

Eller så hittar man en plats där man tror att man kan trivas, åker ner en vecka eller två och bor där, äter där, minglar där och känner på atmosfären! Både marknaden och vädret! Finns där andra svenskar? Vill man det eller inte?

Många av dessa saker får man ju vara där för att känna efter vad som är viktigt och känna hur man känner!

Kanske passa på att gå på nån visning för att knyta kontakten med mäklaren?
Ungefär så, ja.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Med tanke på att Spanien gör sitt bästa för att skydda folk som ockuperar hus där så hade jag inte köpt nåt...🤔
Det där låter som en oinitierad överdrift av någon som inte fullt ut förstår saken. Jag rekommenderar att istället fokusera på den lokala brottsstatistiken i aktuellt område. Jämför gärna med hemorten i Sverige.

Men naturligtvis bör man ha koll på hur man skyddar sig mot ockupanter. Absolut!

Många ockupanter är tidigare hyresgäster som alltså inte lämnar bostaden efter hyrestiden.

För sinnesfriden bör man ha ett larm med utryckningar eftersom polisen hjälper till att avlägsna ockupanterna inom 48h.

Efter den tiden får ockupanterna en form av ”besittningsskydd”.

Farstatjej90
Bönhas Bönhas skrev:
Det där låter som en oinitierad överdrift av någon som inte fullt ut förstår saken. Jag rekommenderar att istället fokusera på den lokala brottsstatistiken i aktuellt område. Jämför gärna med hemorten i Sverige.

Men naturligtvis bör man ha koll på hur man skyddar sig mot ockupanter. Absolut!
Jag tror inte svenskarna som intervjuats i media senaste månaderna vars hus är ockuperade tycker det är några "oinitierade överdrifter". Det här verkar vara ett spanskt problem. Jag har inte hört några reportage från andra länder på sistone om detta....

Jag tror inte svenskarna som intervjuats i media senaste månaderna vars hus är ockuperade tycker det är några "oinitierade överdrifter". Det här verkar vara ett spanskt problem. Jag har inte hört några reportage från andra länder på sistone om detta....
Jag kan lugna ner dig lite med att det tydligen är en lagändring på gång i Spanien som ska förhindra denna möjlighet till ockupation.

Så släpp sargen och köp ett drömställe i solen! Om två månader kommer mörkret och kylan.

• Gilla
  • Haha
Civilpolisen och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
B Boende45 skrev:
Jag kan lugna ner dig lite med att det tydligen är en lagändring på gång i Spanien som ska förhindra denna möjlighet till ockupation.

Så släpp sargen och köp ett drömställe i solen! Om två månader kommer mörkret och kylan.
Lagändring? Låter som oinitierade överdrifter...

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Lagändring? Låter som oinitierade överdrifter...
Jag vet.

Jag ljög.

Men jag är inte bitter i alla fall.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
Tänk på att du inte får dra av reparationer om du ska sälja
Tänk också på att titta efter kackerlackor

S
B Boende45 skrev:
Jag vet.

Jag ljög.

Men jag är inte bitter i alla fall.
Är det någon annan i tråden som är bitter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.