Du får ju en stor maskin för inte så mycket mer pengar på en gård har man ju alltid nytta av en sån

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Finns andra maskiner som jag hellre hade köpt.
Det där är en motoriserad spade.
Lätta att välta med och orkar inte något om det är lite Sten.
Hej
Vad är en motoriserad spade?
Vad har du själv för maskin?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Du får ju en stor maskin för inte så mycket mer pengar på en gård har man ju alltid nytta av en sån
Hej
Vad är stor maskin?
Den ska gärna kunna köras in i stallet och mocka ut halm hö bäddar
Och även lyfta hö balar med
Vad kostar en större maskin
Är stor över två ton?
Vad har du själv för maskin;?
Vh stefan

H
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Hej
men 1 tons maskin är en maskin som är lite användbar.
Du får gräva med den med men det går sakta.
Lätt att välta.
Orkar inget när man ska lyfta.
Gräva lite rabatter som osv.
En motoriserad spade.

jag har en 1,7 ton.
Det är för jag ska kunna flytta på kärra.
Men om jag bara ska ha här hemma så 3-3,5 ton hade vart en bra maskin hemma hos mig

H
Hej
Vad är stor maskin?
Den ska gärna kunna köras in i stallet och mocka ut halm hö bäddar
Och även lyfta hö balar med
Vad kostar en större maskin
Är stor över två ton?
Vad har du själv för maskin;?
Vh stefan
min 1,7 ton orkar knappt med en rundbal på 350-400 kilo.
De bär jag in i hagen till hästarna

Det hade kanske fungerat med em Bobcat med grävaggregat? Jag har ingen aning om hur de är att gräva med, men man ser ju dem ibland. Jag tänkte mest på dina andra arbetsuppgifter där kanske en kompaktlastare är väl så effektiv som en grävmaskin.

Jag har en 1.6 tons maskin kör en 15 tons hjulare på jobbet. Minigrävare funkar att gräva ett dike med om det är trångt men hade nog föreslagit en riktig typ 15ton för att ha på en gård

Jag har en 1.6 tons maskin kör en 15 tons hjulare på jobbet. Minigrävare funkar att gräva ett dike med om det är trångt men hade nog föreslagit en riktig typ 15ton för att ha på en gård
Hej har tyvärr inte en miljon till en grävmaskin

Nä vi pratade ju om maskiner runt 200kkr beror ju dock på hur händig man är bir alltid lite skruvande med begagnade maskiner men för det en vettig maskin på 2-3 ton kostar kan man hitta en hjulgrävare för
Typ denna Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ew 160 https://www.blocket.se/vi/94831434.htm

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
H
Nä vi pratade ju om maskiner runt 200kkr beror ju dock på hur händig man är bir alltid lite skruvande med begagnade maskiner men för det en vettig maskin på 2-3 ton kostar kan man hitta en hjulgrävare för
Typ denna Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ew 160 [länk]
ska gräva på en åker och då har jag hellre valt en larvmaskin än hjulmaskin

Ja det är smidigare men svårflyttad

H
En hjulmaskin kan bli svår flyttad om man sjunker på en åker med

• Haha
TCG och 2 till
  • Laddar…
Skillnaden på en 1ton och 2ton maskin är enligt mig räckvidden och förstås grävdjupet. I torr hård packad lera så kommer ingen av dessa maskiner ner utan ett ordentligt gnuggande. I friktionsjord är det ingen skillnad, annat än att 2ton maskinen skopa möjligtvis är några liter större.

Ska hyra en liten minigrävare på ett ton gräva upp längs grunden på huset nästa vecka om det blir solsken för maskinen är utan hytt.
Ska prova även gräva på åkern i lera och se om den orkar gräva ner en meter djupt och 60 cm brett
Skall bli spännande
Skrivet hur det funkar här

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Ska hyra en liten minigrävare på ett ton gräva upp längs grunden på huset nästa vecka om det blir solsken för maskinen är utan hytt.
Ska prova även gräva på åkern i lera och se om den orkar gräva ner en meter djupt och 60 cm brett
Skall bli spännande
Skrivet hur det funkar här
Hur gick det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.