3 228 läst ·
1 svar
3k läst
1 svar
Köpa begagnad minigrävare/grävmaskin ca 3-tons
Vad ska man ha i åtanke och vilka märken Är vettiga?
Privatköp och tänkt att rensa skog från mindre stenar, gräva för garage och attefallshus osv osv.
En gårdsgrävare helt enkelt. Jag vet att ju större desto bättre men runt 3-tons är vad som passar in med parkering.
Privatköp och tänkt att rensa skog från mindre stenar, gräva för garage och attefallshus osv osv.
En gårdsgrävare helt enkelt. Jag vet att ju större desto bättre men runt 3-tons är vad som passar in med parkering.
Jag vet att det för inte så länge sedan fanns en liknande tråd med ungefär samma frågeställning. Så fort man kommer upp över 2.5 ton så går det inte längre lagligt att dra den efter en personbil.F fabian2000 skrev:
Jag hade nog funderat på ett lämpligt objekt i storleken 3-5 ton. En större maskin är såklart lite starkare och har lite bättre räckvidd.
Har du tänkt dig band eller hjulgrävare? Svårare med förflyttning av en bandare, men å andra sidan bättre framkomlighet och bättre bärighet vid dåliga marker.
Jag hade definitivt inte köpt en utan tiltrotator, möjligtvis att man kan snåla in och köpa en med tiltfäste,
sedan är det alltid trevligt med gripkasett till tiltrotarorn.
Jag hade sett det som positivt om det fanns hammarhyraulik framdraget, men det är rätt slitsamt att ha hammarborr monterad på tiltrotatorn.
Jag har ingen erfarenhet av hur det är med 3 tonnare men 2 tons maskiner brukar vara rätt så klena i rotatorn till undervagnen.
I skopväg är det väl alltid bra att minst ha en planeringsskopa och smalskopa. Sen är det alltid trevligt med någon tandskopa och planeringsbalk.
Annars är väl det generella, kontrollera glapp i alla leder, tror egentligen du får bättre svar på forumet www.maskinisten.net
Det jobbiga med maskinen är att massorna ska tas om hand och förflyttas, har man inte traktor och vagn blir det snabbt nästa punkt på inköpslistan.
Klicka här för att svara