A ajn82 skrev:
Windows 10 är end of life nästa år
Går ju lätt att uppgradera till Windows 11 gratis eller för några kronor.

T TobiasStockholm skrev:
Går ju lätt att uppgradera till Windows 11 gratis eller för några kronor.
Såtillvida man har en dator som av Microsoft är godkänd för Windows 11.

Vi har fyra datorer i familjen som utan tvekan har prestanda nog, men har för gamla processorer.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
...men det där har ju löst sig nu, dels via diverse hack vid installation, men även MS själva har släppt på kraven nu så man kan installera på en maskin som inte uppfyller kraven.

• Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Såtillvida man har en dator som av Microsoft är godkänd för Windows 11.

Vi har fyra datorer i familjen som utan tvekan har prestanda nog, men har för gamla processorer.
Det går som sagt lätt att komma runt.

Kan vi lyfta denna fråga igen.....MS har ju ändrat sig flera gånger sedan vi diskuterade detta och nu verkar man vara tillbaka på ruta 0 igen - ursprungliga min-krav gäller, möjligen med en något uppdatera CPU-lista.

Det snurrade i media igen med releasen av 24H2 versionen av W11.

Min fundering är - om jag går runt minkraven vid installation, kommer jag verkligen kunna använda windows update då?

I mitt fall är det en gen4 i7 som ställer till det. TPMS kan jag lägga till enkelt med en extern modul.

MathiasS MathiasS skrev:
Kan vi lyfta denna fråga igen.....MS har ju ändrat sig flera gånger sedan vi diskuterade detta och nu verkar man vara tillbaka på ruta 0 igen - ursprungliga min-krav gäller, möjligen med en något uppdatera CPU-lista.

Min fundering är - om jag går runt minkraven vid installation, kommer jag verkligen kunna använda windows update då?

I mitt fall är det en gen4 i7 som ställer till det. TPMS kan jag lägga till enkelt med en extern modul.
https://www.windowslatest.com/2025/...support-for-intel-8th-9th-and-10th-gen-chips/

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[länk]
Ok, bra info, men, hur ska det tolkas. Antag att jag skaffar en TPM, kommer jag kunna göra en normal installation av Win11 24h2 på en dator med en gen4 i7 och sedan köra Windows update som vanligt?

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, bra info, men, hur ska det tolkas. Antag att jag skaffar en TPM, kommer jag kunna göra en normal installation av Win11 24h2 på en dator med en gen4 i7 och sedan köra Windows update som vanligt?
Vette fan faktiskt :D Har själv en HTPC och en fil/torrent server med Ivy Bridge som jag borde se över, men inte orkat ta tag i det

MathiasS MathiasS skrev:
Enklaste sättet att verkligen veta är att testa.
T.ex. skaffa/köp/låna och montera en annan hårddisk och installera W11 på den och prova.

Som en normalt icke-Windows-användare kunde jag utan krusiduller installera 24H2 på en Gen3 i5 (Ivy Bridge) iMac. I och för sig via USB-sticka gjord med Rufus, men den stänger ju bara av kravet för RAM, SecureBoot och TPMS. Inte CPU-kravet som en del påstår. Windows Update fungerade, det gick att aktivera Officepaketet och maskinen betedde sig helt normalt efter att korrekta drivrutiner från Apple var installerade.
Det var på en fråga av en köpare till samma iMac som jag testade att installera.

MathiasS MathiasS skrev:

Testa med att göra USB installationsmedia i Rufus. Den stänger av TPMS-kravet.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Testa med att göra USB installationsmedia i Rufus. Den stänger av TPMS-kravet.
Även om det fungerar nu har Microsoft själva sagt att det kan sluta fungera efter uppdateringar. De tänker inte testa så att man kan köra äldre system på Windows 11. Så oavsett är det en chansning.

Men just nu fungerar allting OK (bara långsamt på vissa saker där TPMS-chippet används).

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Det låter som att rätt väg framåt är en boot-sticka skapad av rufus, men med TPMS modul monterad och sedan göra detta på en egen disk. Tror jag har någon gammal 120GB ssd på hyllan man kan testa med. Funkar det ok så kanske man köper en m2nvme disk som det också finns stöd för på moderkortet.

Eftersom detta bara är en surfdator idag så behövs inte så mycket cpu osv för att det ska fungera bra.

MathiasS MathiasS skrev:

Eftersom detta bara är en surfdator idag så behövs inte så mycket cpu osv för att det ska fungera bra.
Du kan ju också testa en vända med ChromeOS Flex. I princip en chromebook/chrome-terminal. Den kanske uppfyller hela behovet. Det mesta utan optiska enheter fungerar. 4GB, 64GB+ SSD och 64-bitars dator är enda kravet.

Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter som att rätt väg framåt är en boot-sticka skapad av rufus, men med TPMS modul monterad och sedan göra detta på en egen disk. Tror jag har någon gammal 120GB ssd på hyllan man kan testa med. Funkar det ok så kanske man köper en m2nvme disk som det också finns stöd för på moderkortet.
Verkar vettigt.
Fast TPMS-modul behövs ju endast om allt annat funkar. Så kan man testa utan först och det visar sig att det inte funkar slipper man lägga tid på TPMS. Å andra sidan kan man ju tänka tvärtom...
MathiasS MathiasS skrev:
Behövs verkligen W11 då kan man undra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.