Hej,

Jag tänkte jag startar en egen tråd i det här ärendet då jag inte riktigt hittat någon tråd som ger mig rätt svar. Se om ni har någon koll på det här.

Jag vill köpa loss ett fritidshus som står på arrenderad tomt. Tanken är att även köpa loss tomten av bonden som äger marken och han gav mig uppgiften att själv försöka reda ut hur man går till väga.

Har pratat med bygglovskontoret på kommunen och dom gav mig lite information. Tomten ligger precis vid gräns till ett område med detaljplan och ingår i en större mark/fastighet. Dom hade ett möte angående denna tomten med Lantmäteriet för att se möjlighet till att stycka av och att få bygga på denna tomt i framtiden. Dom återkommer och säger att lantmäteriet säger inte ifrån om att göra en utredning för att göra en avstyckning däremot så vill bygglov helst att man gör ett detaljplan eller gör en avstyckning av hela stora fastigheten där denna tomt ingår. Verkar som bygglov är mest intresserad av den större fastigheten.

Jag kontaktar lantmäteriet och dom ger mig som svar att dom ser det inte som några problem med avstyckning däremot så tror dom att bygglov kommer överklaga deras beslut då dom inte verkar vara intresserade att stycka av endast denna tomt (lilla delen av fastigheten).

Känns som att Bygglov gör allt för att det inte ska vara möjligt för mig att köpa loss den här tomten, vet att det kommer bli en väldig process. Jag bryr mig inte så mycket om hur lång tid det tar utan det jag känner mig orolig för är hur mycket pengar det kommer kosta med alla utredningar mm för att det sedan ska sluta med att jag inte äger tomten.

Tankar och idéer vore fint :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.