Tjena.
Har precis köpt ett hus där de bara finns parabol monterad.
Vi tänkte köra med boxer som leverantör med alla deras kanaler.
Vi kommer ha 3-4 tv-apparater i huset.
Vad för typ av antenn ska jag köpa?
Tänkte dra ett stjärnnät i huset med en splitter på vinden.
Vet inte exakt var masten är och hur långt ifrån den huset är.
Vart kan man kolla de?
// Johan

Var masten finns hittar du här hos Teracom.

Vilken typ av antenn du behöver är enklast att knalla in till tex Kjell o Co eller din lokala TV/Radiobutik och beskriva ditt behov.

Vill köpa en riktig sak och inte nått från jula eller Kjell som trillar i bitar :)

MathiasS skrev:
Nu är det ju iofs så att Kjell säljer Televes antenner vilket nog är bland det bästa du kan köpa.

[länk]

Fast du kan ju alltid gå till lokala antenninstallatören och köpa samma antenn för 50% mer pengar....:)
Jag kan inte mer än hålla med. Antennen som länkas är nästan den enda jag säljer. För 995 kr. :p
Jag har eget företag inom antenn och parabol.

• Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
Varför inte köra vidare med parabol, kolla Canal Digitals utbud. Flera kanaler jämfört med Boxer ungefär samma pris och installation,parabol och till viss del boxar på köpet, du behöver alltså inte själv ränna runt och köpa antenn och montera osv. Kolla med lokala handlaren :)

Det ena utesluter väl inte det andra.
TV6 och många lokalTV program saknas på CD.

Bästa är att köra med båda signalerna i samma kabel.

Däremot så vill ju inte TS ha antennmodellerna hos Kjell så han behöver några alternativ. Själv vet jag inga som jagkan påstå vara bättre men det kanske finns.

Jobbar också med antenner och paraboler och har normalt samma tänk som TS om antennerna på dessa ställen men just denna Televesantenn är det ingen som helt fel på. Har genom åren satt mycket Triaxantenner som funkat bra men senaste åren är det just Dat 45 HD som gäller för mig också.

Skönt med lite antenn-nördar då jag är inne på samma spår. Jag har idag IPTV men skulle vilja ha antenn i stället.

Kan man sätta antennen inomhus på vinden? (för det är så sjukt fult med antenn på huset)

Vilken antennsplitter ska man ha? (>=5 uttag, gärna från Kjell så man slipper åka land och rike runt)

VikHe skrev:
Antenn inomhus på vinden kan fungera om du inte bor så långt ifrån masten, helst plåtfritt tak också :)
Vad är nära? Har 3 mil till Nackamasten och man borde "se" den genom gavelspetsen i trä (betongpannor på taket).

Med norrbottniska mått så är det nära iallafall.. :)

Det bör gå bra om du har fri sikt till masten, men någon med mer erfarenhet av vindsmontering av antenner än mig får gärna bekräfta detta.

Det känns som att en gitterantenn är att föredra, då den har en bred öppningsvinkel.
Nackdelen är såklart lägre förstärkning, men du kommer mest troligt att behöva en förstärkare ändå om du ska splitta till 5st uttag.

Kjell har fina förstärkare också:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud...llbehor/antennforstarkare/televes-5523-p30294

Har en televes antenn, köpt hos kjell, mycyket nöjd, sitter på vinden, avstånd till sändare ca 30 km, bra bild.

Köp en Televes eller eventuellt en Triaxantenn. Beroende på hur långt du har till masten så funkar gitter, kortbom eller långbom bäst. Vi har ca 6 mil till masten, kör med Televes långboms antenn och en av deras antennförstärkare, allt inköpt på Kjell & Co, har haft det i sex år.

Att sätta antenn på vinden är normalt inga bekymmer. Helst ska man då ta emot signalen "genom gaveln" men det funkar annars med så länge det inte är plåttak. Sedan, som det så fint heter i reklam, "lokala variationer kan förekomma" :D.
Gitterantenner är kanon om man bor där det är lite kuperat.
Jag som också är installatör har kört mycket med Triax antenner för att dom är lite mindre och smidigare.
Dat 45 har jag bara monterat ett par stycken. Personligen tycker jag inte om deras konstruktion, men det är absolut inget fel på antennen ur mottagningssynpunkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.