LillaHon, vi är i samma läge som dig och har läst på en del och tittat runt. Vi har även provkört lite. Vi har 3 barn och behöver helst plats för tre bakåtvända stolar. Då duger ju inte en kombi, oavsett storlek. Problemet är som de flesta säger att 5+2 känns som en kompromiss som sällan blir bra. För om vi bygger bilåkandet på att alltid utnyttja de två stolarna längst bak, så är bagageutrymmet minimalt. SantaFe tar möjligen en barnvagn. Verso är inte på tal. Inte s-max heller. Då skall vi köra runt med takbox, och det går väl an vid semester, men inte om sambon vill åka ner på stan (för att få upp och ner en barnvagn på taket känns inte ok).

Den överlägset bästa lösningen för oss stavas VW Sharan (eller SEAT Alahambra). Och anledningen är fullstora säten i hela baksätet! Det betyder att vi i normala fall kan ha tre barn bak, eller ett barn fram och två bak, fälla +2-stolarna och få ett gigantiskt bagageutrymme (mer volym än säg 9-5an)! När vi skall ta med extrapersoner så har vi då extrasäten, för detta undantag! Jag har testat och det funkar tom med bakåtvänd stol bakom föraren (jag är 175 och sitter rätt långt bak). Bilen är ok pigg på dieselmotorn. Den ser helt ok ut, som en blandning mellan sub och minibuss, och med parkeringspaketet så är det mycket trevligt att köra/parkera. Och som sagt, sådana här bilar köper man inte för sportigheten .. Nackdelar? Priset.

Chevrolet Suburban - då har du bagageutrymme också. Går in en barnvagn på längden. Enda nackdelen är att det är ganska högt upp till bagageutrymmet.

TV och DVD med trådlösa hörlurar i bak är bra när man vill passivisera passagerarna.

4WD, flexifuel (miljöbil), dubbla batterier, 315 kusar. Bilen har allt men är ett helsike att ställa ifrån sig - hotelgarage brukar vara kört.

Hej, vi kör också Sharan och vi har 3 barn och i mellanraden är det 3 identiska säten så ingen behöver sitta på den i normala bilar hopplösa mittplatsen... Plus ett stöddigt bagageutrymme som lätt sväljer tvillingvagnen! Dom två extrasätena är alltid med ( nerfällda) och funkar även för vuxna, kanske inte på bilsemester i Europa men 20 mil har jag själv åkt ( med bensträckare). 140hk diesel gör inte bilen till ngn raket men det avspända sättet ihop med DSG-låda är svårslaget!

// Stefan

Har en Toyota Verso 7-sits fr -09 som funkar toppen. Visst är sista raden lite tight men funkar bra upp till 10-12 år beroende på barnens längd.

Enkelt att fälla upp och ned extrasätena.

Högt bekvämt insteg.

Så den kan jag rekommendera!!

Locke skrev:
Chevrolet Suburban - då har du bagageutrymme också. Går in en barnvagn på längden. Enda nackdelen är att det är ganska högt upp till bagageutrymmet.
”Har du fått bensinkortet stulet?” ”Nej, jag har bara tankat upp min Suburban.”

150l tank, 2,4l/10km blandad körning, 2m hög, 2m bred ... menar du att du har ett sånt monster Locke? =)

Glömde: SKJUTDÖRRAR, biltillverkarnas största gåva till barnfamiljer! Inga dörruppslag och överbra insteg när barnen ska hoppa in och när mamma/pappa ska krångla sig in för att hjälpa till med bältet....

• Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Vi har nu på blocket vår chevrolet captiva som är suveränt rymlig på alla 7 platser och enormt bagageutrymme (men inte när extra sätena är uppe). Men fordonskatten är på drygt 3000kr/år. Och den drar soppa :) Miljöovän helt enkelt, o det går inte i linje med hur vi resonerar/lever i övrigt.
Nu kör vi eg lite, men det blir en dyr bil att ha på garageuppfarten särskilt som jag tar cykeln i alla väder!
Nu tittar vi på en VW touran 10:a där vi får bra inbytespris för captivan. Dock går priserna jämt upp och jag hade väl tänkt få loss ett par 10-tusen istället :) Där står vi nu!

Fordonskatten för VW är under 500kr/år. Gas/bensin (ja liten tank men vi bor hyffsat till tankställen).

elpaco skrev:
”Har du fått bensinkortet stulet?” ”Nej, jag har bara tankat upp min Suburban.”

150l tank, 2,4l/10km blandad körning, 2m hög, 2m bred ... menar du att du har ett sånt monster Locke? =)
Ja, den kostar som en "gammal" V70 att kuska runt med. Drar 1,85 med etanol i tanken så man kan räkna 18,50 milen. Med bensin i tanken drar den 1,55 typ.

Inte farligt för en sådan bil tycker jag.

Tror den är bredare än 2 m men den är 5,8 m lång. Väldigt säker bil med krockgardiner hela vägen bak osv. Dessutom sitter man så högt att en påkörning från sidan tar långt under bäckenet.

Bakre sätet funkar bra att byta blöja på också. Som sagt klockren bil ända tills man skall ställa den ifrån sig.

• Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Locke skrev:
Ja, den kostar som en "gammal" V70 att kuska runt med. Drar 1,85 med etanol i tanken så man kan räkna 18,50 milen. Med bensin i tanken drar den 1,55 typ.

Inte farligt för en sådan bil tycker jag.

Tror den är bredare än 2 m men den är 5,8 m lång. Väldigt säker bil med krockgardiner hela vägen bak osv. Dessutom sitter man så högt att en påkörning från sidan tar långt under bäckenet.

Bakre sätet funkar bra att byta blöja på också. Som sagt klockren bil ända tills man skall ställa den ifrån sig.
Jag har en liten känsla av att det inte är biltypen som TS är ute efter även om det egentligen inte är så dyra bilar att äga.. ;)

Najs bil annars, har en sån fast -69:a här (modellen med enbart en dörr på vänstersidan).

• Gilla
Locke
  • Laddar…
Nu har vi riktigt huvudbry! Det första maken sa imorse var "älskling jag vill inte ha en Renault Senic"!

Nu när jag kommer hem fr träningen har gubben grubblat och jmf och säger "ska vi ta den där Renaulten ialf?"

Jössös! Fortsättning följer :)

Är inte det billigaste att behålla den bil ni har idag oavsett skatt och förbrukning? Letar också stor bil, de flesta av dessa kostar runt 3000kr i skatt. Touran med gas går bort för att vi ej orkar tanka jämt och leta gas plus att den verkar trång redan som 5 sitsig...

Ford s-max ser fin ut, tittat på 5 stycken idag, men hatar stenskottskadade huvar för nästan 200 000kr...

Sharan är nog vår drömbil från 2011års modell men skapligt dyr.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

LillaHon skrev:
Vi har nu på blocket vår chevrolet captiva som är suveränt rymlig på alla 7 platser och enormt bagageutrymme (men inte när extra sätena är uppe). Men fordonskatten är på drygt 3000kr/år. Och den drar soppa :) Miljöovän helt enkelt, o det går inte i linje med hur vi resonerar/lever i övrigt.
Nu kör vi eg lite, men det blir en dyr bil att ha på garageuppfarten särskilt som jag tar cykeln i alla väder!
Nu tittar vi på en VW touran 10:a där vi får bra inbytespris för captivan. Dock går priserna jämt upp och jag hade väl tänkt få loss ett par 10-tusen istället :) Där står vi nu!

Fordonskatten för VW är under 500kr/år. Gas/bensin (ja liten tank men vi bor hyffsat till tankställen).

Jag förstår inte riktigt TS argument med att sälja bilen för att den inte är miljövänlig. Blir den mer miljövänlig om någon annan kör den?

• Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Nä, jag förstår inget heller, argumenten är lägre skatt, lägre förbrukning och få ut ett par tiotusingar i handen?
En dålig affär att byta på firma isf, då måste man åtminståne sälja privat, har aldrig hört om någon som bytt på firma och fått pengar i handen i mellan...?
Behåll befintlig bil är mitt tips.

Något man bör ha i åtanke också är väl servicevänlighet (om man nu gör enklare jobb själv). Sonen hade en Previa och bökigare bil att serva får man nog leta efter. Fick bl.a. plocka bort förarstolen för att byta tändstfift!
Dock var den underbar att köra och rymlig o relativt snål. Men som sagt servicevänlig? Icke!

Fotografen skrev:
Nä, jag förstår inget heller, argumenten är lägre skatt, lägre förbrukning och få ut ett par tiotusingar i handen?
En dålig affär att byta på firma isf, då måste man åtminståne sälja privat, har aldrig hört om någon som bytt på firma och fått pengar i handen i mellan...?
Behåll befintlig bil är mitt tips.

Nä man är väl dum! Fått för sej att byta bara... Kör så lite så det känns onödigt med stor bil, det är väl tanken fr början!
En Renault Senica för 45000kr kan ju iofs bli en dyr historia av allt vi läst om franska bilar nu :)
Det är inte heller nödvändigt att frigöra 100.000kr...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.