Nu finns det ju inte Mitsubishi Grandis i nyproduktion, men vi har varit jättenöjda med vår. Vi köpte en dieselvariant 2008 och den går som en klocka! Stort plus för att de bakersta sätena är monterade för att alltid vara i bilen (utan att det för den sakens skull känns som att de är ivägen när man inte använder dem). När man åker och hämtar en unge på träningen kan man ju snabbt ta beslut om att slänga in några till i bilen :)

Glömde nämna i mitt förra inlägg om vår Dodge (Chrysler är samma sak) att stow'n'go systemet är extremt praktiskt att ha, behöver man lastutrymme istället för säten så fäller man helt enkelt ner sätena i golvet och tvärt om. Det tar 10sek, 20 om man vill fälla ner alla säten förutom förar- och passagerarsätet förstås.

Apropå S-Max så har vi haft en sådan, och som bil tyckte vi väldigt mycket om den men det kändes som om vi växte ur den fort. När vi gjorde oss av med den satt 10-åringen förvisso ok längst bak, i alla fall om man inte åkte några längre sträckor. De något längre men jämnåriga vännerna satt lite sämre och vår 12-åring liknade mer en fällkniv... ;)

Så jag skulle säga att det är en bra bil fram tills barnen blir i 10-årsåldern, sedan blir extrasätena lite för obekväma.

Alla bilar som inte är 'bussar' har i mitt tycke bara nödsäten som inte ska räknas som ett säte man använder regelbundet.

Drömhus2012 skrev:
Alla bilar som inte är 'bussar' har i mitt tycke bara nödsäten som inte ska räknas som ett säte man använder regelbundet.
Nä, så tänker vi oxå - extra säten är för extra kompisar och för

Imorgon ska vi prova en VW touran, bensin/gas...Blir nog aldrig klar med det här köpa-bil-projektet :)

Det är ju bra att kolla runt lite innan man bestämmer sig. Kolla runt bland bilhandlarna i stan efter 7-sitsiga bilar, ta med familjen och provsitt och provkör. Kan bli en trevlig familjeutflykt och det är ju bra att höra vad barnen tycker också, det är ju de som ska sitta i extrastolarna.

Måste det vara en 7-sitsare då? Som någon skrev så är ju extrasäten mest nödsäten. Jag skulle tittat på en riktigt stor 5-sitsare, ex vis Skoda Superb, rymligare baksäte är svårt att hitta och i skuffen kan man frakta ett flertal kroppar om man är maffiaboss ;)

Det är ganska stor skillnad på olika "7-sitsare". Vissa är som en normal kombi men man kan fälla fram två extra säten i bagageutrymmet (där klassar väl Verso och Grand Scenic in), andra är mer "minibuss" med riktiga stolar bak (Sharan etc?). Så man bör reflektera över varför man vill ha de extra platserna.

När jag letade för en massa år sen läste jag recensioner och ett "problem" med de bilarna som har riktiga stolar är att stolarna måste lyftas ur om man ska ha lastutrymme. Då riskerar stolarna att bli stående hemma och den dag man är nånstans och behöver dem så har man dem inte med sig.

Man får alltså fundera över hur ofta man kommer att behöva de extra platserna och vilka som ska sitta där. För mig handlade det bland annat om att jag är scoutledare och ibland måste man på grund av att planeringen inte höll ihop bila en massa barn mellan två punkter. Då vill man inte behöva åka hem för de extra platserna.

Sen höll min budget inte för en helt ny bil, jag behövde en som hade några år på nacken för att komma ner lite i pris. Det blev en Opel Zafira till slut och jag har varit väldigt nöjd med den under de 9 år jag haft den. Den har även använts när grabbens fotbollslag varit på större cuper och laget behövt skjutsas mellan olika planer och liknande.

Den börjar dock bli till åren nu så det är dags att uppgradera (orkar inte med att börja lappa rost och sånt som man lär behöva börja med om några år), men jag har inte satt mig in i marknaden ännu. Ungarna har växt upp så jag vet inte om de där små platserna bak är så användbara längre. Blir kanske en vanlig kombi istället.

Nerre skrev:
Det är ganska stor skillnad på olika "7-sitsare". Vissa är som en normal kombi men man kan fälla fram två extra säten i bagageutrymmet (där klassar väl Verso och Grand Scenic in), andra är mer "minibuss" med riktiga stolar bak (Sharan etc?). Så man bör reflektera över varför man vill ha de extra platserna.

När jag letade för en massa år sen läste jag recensioner och ett "problem" med de bilarna som har riktiga stolar är att stolarna måste lyftas ur om man ska ha lastutrymme. Då riskerar stolarna att bli stående hemma och den dag man är nånstans och behöver dem så har man dem inte med sig.

Man får alltså fundera över hur ofta man kommer att behöva de extra platserna och vilka som ska sitta där. För mig handlade det bland annat om att jag är scoutledare och ibland måste man på grund av att planeringen inte höll ihop bila en massa barn mellan två punkter. Då vill man inte behöva åka hem för de extra platserna.
Läs inlägg #33 igen ;)

LillaHon skrev:
Imorgon ska vi prova en VW touran, bensin/gas...Blir nog aldrig klar med det här köpa-bil-projektet :)
Du är väl medveten om att extrasäten i Touran tar utrymme från gastankarna,så att räckvidden för gas är markant kortare än för den 5-sitsiga, ca 35 mil i stället för 50mil. Eftersom bensintanken är mycket liten (ca 10L?) så får man tänka till lite hur man tänker använda bilen och hur tankningsmöjligheterna ser ut.

Vi var själva mycket sugna på 7-sitsig gas Touran men kom fram till att två extrasäten krånglade till tillvaron för mycket. Så det blev en gas Passat i stället!

LillaHon skrev:
Nä, så tänker vi oxå - extra säten är för extra kompisar och för
Håller också med - men problemet är ju att kompisarna är oftast ungefär lika stora som familjens "ordinarie" barn, så även om vi såg de två bakre stolarna som extrasäten så kände vi att vi växte ur bilen betydligt snabbare än vi hoppats på (vi har för övrigt tre barn, så de användes just bara när kompisar skulle med). Men har man betydligt mindre barn så var det en trevlig bil att ha, just för att den kändes som en bil och inte en buss.

Renault Grand Scenic & VW Touran är 5+2 sitsiga alltså de 2 sista är extrasäten
som stjäler av bageageutymmet & dom är inte så bekväma (annat än för mindre barn) eller lätttillgängliga

FYI: De två bakre stolarna krocktestas ej av Euro NCAP.

Kolla tex på Outlander på Euro NCAP.

Provkör en Audi Q7 så kan du sluta leta sen ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.