Jag har en sådan (fast en Dodge grand caravan, samma bil) och jag håller med, det är den skönaste jag haft. Speciellt med största motorn (3.8 men den finns bara på importbilar) så det händer nåt när man stampar på gaspedalen. Den är förtjust i bensin, kommer ner på 0.95 enbart långfärd men jag ligger på 1.35 blandad körning, fast jag har en tung högerfot ibland.fubar skrev:
Hur många mil blir det på ett år? Blir det inte så många så stirra dig inte blind på bränsleförbrukningen.
Hur man än vrider och vänder på det är amerikanska tillverkare bäst på bilar med fler sittplatser, om man inte ska ha något bussliknande. Reservdelar till jänkare är, via rätt inköpskanaler, oftast ganska humant prissatta. Däck kan däremot bli en lite tyngre utgift. Det gäller även att ha tillgång till en verkstad som kan och vill ta sig an bilen utan skinna kunden, om man nu inte skruvar själv. Har man behov av stor bil kanske man inte har tiden, hursomhelst...?
Hur mycket hade du tänkt att betala för bilen?
Hur man än vrider och vänder på det är amerikanska tillverkare bäst på bilar med fler sittplatser, om man inte ska ha något bussliknande. Reservdelar till jänkare är, via rätt inköpskanaler, oftast ganska humant prissatta. Däck kan däremot bli en lite tyngre utgift. Det gäller även att ha tillgång till en verkstad som kan och vill ta sig an bilen utan skinna kunden, om man nu inte skruvar själv. Har man behov av stor bil kanske man inte har tiden, hursomhelst...?
Hur mycket hade du tänkt att betala för bilen?
Läst lite om franska bilar, elfel, dyrt att laga osv.... Priset känns bra för en 05:a, ska kolla på en i morgon. Maken vidhåller Toyota corolla versio i 109.000-kr klassen.LillaHon skrev:Hittade just en 05:a som gått 10.000 mil. Kanske man skulle slå till, 45.000kr.
Eller kanske lite gammal...? Men jag ser det som extremt tråkiga pengar att lägga på bil samt att både jag å min man jobbar på orten så vi cyklar så mkt vi bara kan, det är barnens träningar o matcher som kräver bil... Men visst är det oxå en förbenad statussymbol det där med bil![]()
Finns det verkligen sjusitsiga corollor??
För mig är det en liten bil, två normalvuxna och två barn på max 13-14 år? ...och man sitter inge vidare heller...
För mig är det en liten bil, två normalvuxna och två barn på max 13-14 år? ...och man sitter inge vidare heller...
Kompisen har en Verso (corolla eller avensis) och de är fem personer i familjen. Vi själva är också fem men åker en Toyota Previa. Åker man mycket och långt så rekommenderar jag Previa (eller annan riktigt 7-sitsig) för det är ganska trångt när de packar ut sig ur Verson även om de har lyckats med att bila i Europa...men å andra sidan om man bara har småkörningar med familjen kanske det är värt det.LillaHon skrev:
Själv uppskattar jag volymen och enkelhet att lasta mycket även när HELA familjen är med.
Tittade själv på ett antal fransoser innan vi slog till på Toyotan och upplevde skillnad i kvalitet till Toyotans fördel samtidigt som fransoserna fås med mycket "lull-lull" till något lägre pris.
I TS situation tror jag scénicen kan vara ett bra val. Eller Grand Scénic som den sjusitsiga heter. Visst, den har måttlig status och körglädje och brister i kvalitét, men fördelen med det är just ett lågt andrahandsvärde. Och rostskyddet är bra. Så för att köra runt familjen på kortare sträckor i stan så borde den duga utmärkt. Se vi bilägares begtest.
Jag är personligen sugen på en Ford S-Max, men vi kör mycket landsväg med hela familjen och ofta med mycket bagage.
Jag är personligen sugen på en Ford S-Max, men vi kör mycket landsväg med hela familjen och ofta med mycket bagage.
Förutsatt att det är en diesel, annars kommer den dra massor med bensin. Den är mer i storlek som en Voyager.LillaHon skrev:
Men som sagt, de stora är sköna att köra.
Finns cheva Trans Sport fortfarande?