Kommer bygga ett mindre förråd för släp, fyrhjuling etc - i stugan

Kan man köpa färdigspontan 45mm-virke? som man sedan kapar knuttimring på själv

Vad kan det kosta?

Hade behövt ca 4.5 - 5m längder

De flesta seriösa byggvaruhus brukar sälja 45x145 spontat i standardlängder. Tror inte det är mycket dyrare än vanligt lpm-pris.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
De flesta seriösa byggvaruhus brukar sälja 45x145 spontat i standardlängder. Tror inte det är mycket dyrare än vanligt lpm-pris.
Jaså?

det måste kollas upp, hittade inget hos varken XL Bygg eller Byggmax här i stan..

vi har inte så mycket mer att välja på, om man inte beger sig till Sundsvall och tex Bauhaus

N najks skrev:
Jaså?

det måste kollas upp, hittade inget hos varken XL Bygg eller Byggmax här i stan..

vi har inte så mycket mer att välja på, om man inte beger sig till Sundsvall och tex Bauhaus
Jag kanske säger för mycket, lokalt är det så i alla fall. Har själv aldrig köpt men vet att Beijer, Woody och Derome har.
Får ändå erkänna att jag har dålig koll på hur utspritt i landet deras varuhus finns, samt att i värsta fall är kanske även utbudet lokalt.

C Christoffer85 skrev:
Min xl handlare har så det bör väl finnas i deras sortiment.
Annars kanske nån av dessa kan leverera? [länk]
Sant.. XL har vi ju här också

frågan är hur det skulle bli att bygga en enklare bastu av detta?

Går i samma funderingar , dvs att bygga en bastu i det , är det något du gett dig in på ?

M mclovin77 skrev:
Går i samma funderingar , dvs att bygga en bastu i det , är det något du gett dig in på ?
lite inaktiv här just nu, vintrat i stugan och kopplar av i stan :)

jodå, bastun blev klar under 2 intensiva byggveckor, det enda som saknas är takplåt just nu!

sedan är det lite fix invändigt med bastudörr, skorstensutmynning, skall bygga lavar osv med till vår/sommar

ska se om jag kan få upp lite bilder, men mycket nöjd med både placering, yta, val av material osv

en hel del jobb, fick ju börja med att för hand gräva bort ca 15 kubik sand/jord,
men fördel nu att den inte blir så skrymmande, och man får även lite lä!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
kan även tillägga att total kostnad på slätsponten blev ca 12500kr,
sedan tillkommer plint, grund, dörr, osv osv.. har väl lagt ned ca 18000 på själva byggnaden i sig nu tror jag

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vad härligt !

Jag har hittat ett sågverk som säljer spontat timmerpanel 44x170 för 22 kr/lpm , vilket jag tyckte var riktigt bra pris . Så planen är att ställa upp en mindre bastu på samma vis .

Tanken är att jigga ihop några brädor för att sedan använda en handöverfräs för att göra försänkningen . Är det samma metod du använt dig av ? :)

• Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
J Martin_C73 skrev:
Vilket sågverk?
Martin
Karl Hedin i Timrå

dock inte hundra nöjd med totala kvaliteten när virket levererades

fick räkna bort nästan 5% i obrukbart böjt virke etc..

• Gilla
Bolak_jr
  • Laddar…
Tack!.
Bygger i Malung, ska försöka hitta nåt lite närmare, eller på vägen från Stockholm. Beijer bygg har, men tycker att 45 spänn lpm är för dyrt

Lägger till en fråga i tråden: Jag har sett att det säljs små timrade bastustugor som verkar ha måtten 70x140 (ca) på sitt timmer. Är det någon som vet var man kan få tag i detta om man vill bygga en något grövre bastu pss som andra i tråden?

https://www.polhus.se/product/bastu-jaakko/580

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.