namnbyte
Hej!
Nybliven villaägare till ett hus från 1950. Vi kommer behöva renovera en hel del, bygga altan och pergola ihop med kapa lister, skivor osv. Jag kan inte jättemycket om sågar men tummen mitt i handen håller sakta på att växa bort. Så bra om sågen även kan fungera till så mycket som möjligt, kanske även hobbyprojekt.

Har i dagsläget en toksliten kap/gersåg av billigare fabrikat samt en billigare variant av Bosch sticksåg.

Budgeten är lite begränsad, gärna så nära 3000 kr som möjligt är vad hemmachefen har godkänt.

Vilken såg borde hushållet satsa på, ni som kan?

Cirkelsåg.

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Eller en bättre kap och gersåg. 👍
Kan budgeten utökas lite finns det bra sågar med bra precision.

Om den gör sitt jobb är en cirkelsåg användbar.

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
https://www.bauhaus.se/verktygspaket-ryobi-r18ck5-252s-18v-1x2-0ah-1x5-0ah

Det är över budget men du klarar det mesta som dyker upp vid rivning, reparationer, renoveringar och nybyggen. Du kommer vilja ha fler batterier och minst en skruvdragare till men det blir en senare fråga.

Det finns flera liknande paket från olika tillverkare och affärer men just det här från ryobi är ett exempel på vettiga verktyg utan något onödigt.

• Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Hade nog köpt en sänksåg om jag bara fick ha en såg. För att såga lister funkar en gerlåda bra.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
namnbyte
D Dilato skrev:
Cirkelsåg.
Har läst på en del om cirkelsågen och håller med om att den verkar kunna lösa mycket, på ett eller annat vis, men hand eller bord vet jag inte.. platsen har vi för en bords, men vilket är mest mångsidigt/användbart?

namnbyte
Z z_bumbi skrev:
[länk]

Det är över budget men du klarar det mesta som dyker upp vid rivning, reparationer, renoveringar och nybyggen. Du kommer vilja ha fler batterier och minst en skruvdragare till men det blir en senare fråga.

Det finns flera liknande paket från olika tillverkare och affärer men just det här från ryobi är ett exempel på vettiga verktyg utan något onödigt.
Mycket bra paket det där, ska ha den i åtanke framförallt när jag jämför cirkelsåg som blev tipsat här uppe :)

namnbyte namnbyte skrev:
Har läst på en del om cirkelsågen och håller med om att den verkar kunna lösa mycket, på ett eller annat vis, men hand eller bord vet jag inte.. platsen har vi för en bords, men vilket är mest mångsidigt/användbart?
Cirkelsåg är bra till skivmaterial men funkar till brädor också.
Bordssåg är bra brädor men funkar till skivmaterial beroende på storlek.

Vad tror du nu att du kommer såga mest av?

Eftersom att alla lister i huset byttes på ett par dagar och trädäck redan var byggt så är köp av en kap&Ger inte aktuellt.
Men den batterdrivna cirkelsågen är otroligt smidig och används flitigt till mindre projekt.
Kombinera med en "Speedsquare" för att kapa brädor.

Cirkelsåg som går att använda tillsammans med Skena kan vara värt att överväga beroende på dina behov.

• En person använder en cirkelsåg och en vinkelhake för att såga ett trästycke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå och silverfärgad kapsåg på en aluminiumskena för träbearbetning och exakta snitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen fel svar men jag säger svans, en bra och en billig för fulsågning.
Kap o ger är ju bra, vad är felet på den Du har ?
Kan den fungera någotsånär tills Du vet mer vad Ni vill

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Cirkelsåg is the shit i det här fallet såklart. Såga skivor och klyva brädor är standard jobb i renoverings arbeten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Eftersom att alla lister i huset byttes på ett par dagar och trädäck redan var byggt så är köp av en kap&Ger inte aktuellt.
Men den batterdrivna cirkelsågen är otroligt smidig och används flitigt till mindre projekt.
Kombinera med en "Speedsquare" för att kapa brädor.

Cirkelsåg som går att använda tillsammans med Skena kan vara värt att överväga beroende på dina behov.
Ok, men ts verkar ha lister kvar att byta.
Men kul för dig att du är klar. 😉

FredrikR FredrikR skrev:
Ok, men ts verkar ha lister kvar att byta.
Men kul för dig att du är klar. 😉
Tråden kommer att få TS att köpa en Cirkelsåg, men TS planer skriker Kap&Ger med stativ plus en billig Cirkelsåg.

Tyvärr är budgeten lite låg för att få en märkessåg med stativ, jag tror att man vill ha en 4000kr-5000kr såg på rea.
Såg en Bosch GCM 8 SJL, för 2700kr på en utförsäljning på Swedol vilket var ett sjukt bra pris men kunde inte rationalisera det köpet och kommer nog hyra kap&ger i framtiden precist som när alla listerna slängdes upp.

Började med cirkelsågen.
Hittade sen en 1 år gammal blå Bosch kap ger på blocket som vart använd till ett altanbygge. Den lever kvar än såhär 8 år senare eller så.

Måste det vara nytt? Ta en titt på t.ex Blocket så bör du kunna hitta någon dewalt kap/ger eller cirkelsåg inom din budget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.