2 996 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
köp av kap/gersåg bortgjord.
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Sitter här å känner mig som en 5 åring som tappat sin glass i gruset, ett snabbt inpulsköp inne på Bauhaus resulterade i en ny Metabo KGS 216 en ganska så fin och prisvärd kapsåg just där och då, den gled fint och stabilt i slidfunktionen, gerningarna flyttades också fint och exakt jämfört med andra sågar inne i butiken. Känndes påkostad för priset av 1500:- Och tankarna mot en bekants Bosch pcm 8 fick Metabo'n att andas lite mera kvalité och exakthet...
Nu till den stora besvikelsen, den klarar ju inte gera 45 grader om man tiltar motorn, jag kan alltså inte ens gera en 45x95 regl! Förbannat vad dum jag känner mig som inte kollade upp det, tog för givet att det ska gå på även billigare sågar, är trots allt ett känt fabrikat av maskiner.
Så tillbaka till kompisens Bosch pcm 8, till och med den fixar att gera 45 mm om man tiltar motorn/sågen....
Och nu så får jag inte byta den heller eftersom den är använd, så TÄNK efter till vad ni ska använda era sågar till FÖRE ni köper, själv får jag titta på medan "glassen" smälterbort i gruset dum fan som man va..... Hatar mig själv just nu.
Nu till den stora besvikelsen, den klarar ju inte gera 45 grader om man tiltar motorn, jag kan alltså inte ens gera en 45x95 regl! Förbannat vad dum jag känner mig som inte kollade upp det, tog för givet att det ska gå på även billigare sågar, är trots allt ett känt fabrikat av maskiner.
Så tillbaka till kompisens Bosch pcm 8, till och med den fixar att gera 45 mm om man tiltar motorn/sågen....
Och nu så får jag inte byta den heller eftersom den är använd, så TÄNK efter till vad ni ska använda era sågar till FÖRE ni köper, själv får jag titta på medan "glassen" smälterbort i gruset dum fan som man va..... Hatar mig själv just nu.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Jag förstår inte problemet, jag ska till o köpa mig en kap/ger såg inom snar framtid, men jag förstår inte riktigt vad problemet här är?GladaSnickaren skrev:Sitter här å känner mig som en 5 åring som tappat sin glass i gruset, ett snabbt inpulsköp inne på Bauhaus resulterade i en ny Metabo KGS 216 en ganska så fin och prisvärd kapsåg just där och då, den gled fint och stabilt i slidfunktionen, gerningarna flyttades också fint och exakt jämfört med andra sågar inne i butiken. Känndes påkostad för priset av 1500:- Och tankarna mot en bekants Bosch pcm 8 fick Metabo'n att andas lite mera kvalité och exakthet...
Jag skulle tro att det är följande som är problemet för trådstartaren:SueCia skrev:
- Max. sågdjup 90°/45° 65 mm/36 mm
- Dubbelgehring 45°/45° 205 x 36 mm
Vilket kan ställa till en del problem eftersom man ofta jobbar med "45-reglar" om man bygger och hempular lite.
Jag tyckte det här vara en intressant trådd. Sågen är ju lite av en favorit här på byggahus.
Så fort det diskuteras kapsågar kommer denna upp som en rekommendation. Hur kan detta problem inte ha uppmärksamats? Det är ju inte helt ovanligt att man vill snedkapa en 45a.
Bosch har enligt specen samma problem på sina (blåa) åtta tummare. De påstår att de inte heller klara en 45a på sned, men i praktiken är det inget problem. De har alltså på pappret specat sågen till mindre än vad den klarar och där missat denna ganska viktiga gräns trots att det fungerar i verkligheten.
Men jag tolkar TS som att situationen är en annan för Metabo. De missar alltså även denna magiska gräns i praktiken?
Lösningen om motorn går iaf väl annars att först kapa i 90 grader, sen ställa om vinkeln till 45 och köra igen. Då har du inte överskjutet i vägen längre utan kapar i sista snittet bara bort en liten vinklad kloss. De borde lösa problemet, men det skapar ju extra arbete, stökar till arbetsflödet och ökar eventuellt spillet. Så visst är det irriterande att de missat detta i konstruktionen.
Jag förstår inte varför man inte sätter motorn på motsatt sida mot lutningen. Det borde kunna ge en kompaktare såg med bättre specar.
Så fort det diskuteras kapsågar kommer denna upp som en rekommendation. Hur kan detta problem inte ha uppmärksamats? Det är ju inte helt ovanligt att man vill snedkapa en 45a.
Bosch har enligt specen samma problem på sina (blåa) åtta tummare. De påstår att de inte heller klara en 45a på sned, men i praktiken är det inget problem. De har alltså på pappret specat sågen till mindre än vad den klarar och där missat denna ganska viktiga gräns trots att det fungerar i verkligheten.
Men jag tolkar TS som att situationen är en annan för Metabo. De missar alltså även denna magiska gräns i praktiken?
Lösningen om motorn går iaf väl annars att först kapa i 90 grader, sen ställa om vinkeln till 45 och köra igen. Då har du inte överskjutet i vägen längre utan kapar i sista snittet bara bort en liten vinklad kloss. De borde lösa problemet, men det skapar ju extra arbete, stökar till arbetsflödet och ökar eventuellt spillet. Så visst är det irriterande att de missat detta i konstruktionen.
Jag förstår inte varför man inte sätter motorn på motsatt sida mot lutningen. Det borde kunna ge en kompaktare såg med bättre specar.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
det är en del av slide-funktionen som tar i på metabon, vilket gör att man inte kan dra ut slide:n fullt vid 45 graders lutning. Metabon har dock inga problem med 45x95 (som refereras till ovan), och man klarar mer djup än så, vet dock inte hur mycket.
PCM8s klarar inte heller den mer än 35 på pappret (enl. sid 5 i broschyren) - kanske är det samma sak där och TS bekant har inte ens märkt det ännu...
Lite klantig konstruktion tycker jag (av både Metabo & Bosch verkar det som), min DW712 lider inte av detta vad jag vet, men å andra sidan är det också en riktigt klumpig best att släpa runt på utan att för den delen få speciellt mycket mer prestanda (är också en 8" såg)
/U
PCM8s klarar inte heller den mer än 35 på pappret (enl. sid 5 i broschyren) - kanske är det samma sak där och TS bekant har inte ens märkt det ännu...
Lite klantig konstruktion tycker jag (av både Metabo & Bosch verkar det som), min DW712 lider inte av detta vad jag vet, men å andra sidan är det också en riktigt klumpig best att släpa runt på utan att för den delen få speciellt mycket mer prestanda (är också en 8" såg)
/U
Medlem
· Västmanland
· 108 inlägg
Precis, är själva slide-funktionen som tar i virket på Metabon, jag testade bara med motorn tiltad.ullberg skrev:det är en del av slide-funktionen som tar i på metabon, vilket gör att man inte kan dra ut slide:n fullt vid 45 graders lutning. Metabon har dock inga problem med 45x95 (som refereras till ovan), och man klarar mer djup än så, vet dock inte hur mycket.
/U
Ska låta det vara osakt om min bekant tiltat motorn å dubbelgerat 45 regel med Bosch'en, vi kanske missuppfattat varandra.
Vart själv osäker nu angående Metabo'n , har legat å grubblat angående detta flera dagar, har inte tittat på maskinen sen jag insåg att det inte funka.
Tittat på deras hemsida och om jag förstod det rätt kommer jag alltså inte ens kunna att gera en 45x95 genom att vrida bordet!?
Om det är så, och folk hyllar den här sågen, har dom enbart köpt den för att sockla? Jag trodde att man skulle kunna köra lite mer än så, och hur tänkte ingenjörerna på Metabo, visst dom har en större såg modeller...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 026 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 026 inlägg
Det har ju beskrivits här tidigare. Jag har tom och med lagt in en bild på en gerad 45x120.
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...-metabo-kgs216m-v2-ny-modell.html#post2120608
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...-metabo-kgs216m-v2-ny-modell.html#post2120608
En riktigt bra gersåg kostar 2-3 gånger mer än denna. Det är väl bara inse att det finns en gräns för vad man får för 1500.
Varför den hyllas kan man ju fundera på. Jag har kört någon motsvarande grön bosch och man blir mest förbannad efter ett tag. MEN, alla har vi olika förväntningar och behov och det verkar ju rimligt att denna passar sällan-användare med ett lågt pris högt upp på prio-listan.
Varför den hyllas kan man ju fundera på. Jag har kört någon motsvarande grön bosch och man blir mest förbannad efter ett tag. MEN, alla har vi olika förväntningar och behov och det verkar ju rimligt att denna passar sällan-användare med ett lågt pris högt upp på prio-listan.
Dom som köper kap/ger i denna prisklassen brukar ju ha den till ett altanbygge eller liknande och har inte behov av att gera på det sättet, en som bygger på riktigt har andra behov och köper andra modeller.
Nja, bygger man med räta vinklar så blir det inga problem men alla altaner har inte det..... I allafall inte min. Bilder på altan till/ombyggnaden kommer senare enligt uppgifter i tävlingstråden "Vinn Makitas jubileums skruvdragare".
Precis, bygger man med räta vinklar så blir det inga problem men alla altaner har inte det..... I allafall inte min. Där får fogsvansen vara verksam vid geringarna eftersom det nog inte finns någon kap/gersåg som fixar "mina vinklar". Bilder på altanens till/ombyggnaden kommer senare enligt uppgifter i tävlingstråden "Vinn Makitas jubileums skruvdragare".
Klicka här för att svara