5 215 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Köp av cirkelsåg
Sida 1 av 2
Hej.
Har letat och läst trådar om cirkelsåg här men hittar för det mesta äldre tips och råd om köp av cirkelsåg.
Jag skulle vilja köpa en cirkelsåg som kostar under 3000:- och undrar om vilken är bäst för mig för hemmabruk, lägga golv och annat.
Har fått tips på DeWalt DWE576K till exempel men vet inte riktigt om den är bra eller finns det bättre?
Snälla hjälp!
tack på förhand.
Har letat och läst trådar om cirkelsåg här men hittar för det mesta äldre tips och råd om köp av cirkelsåg.
Jag skulle vilja köpa en cirkelsåg som kostar under 3000:- och undrar om vilken är bäst för mig för hemmabruk, lägga golv och annat.
Har fått tips på DeWalt DWE576K till exempel men vet inte riktigt om den är bra eller finns det bättre?
Snälla hjälp!
tack på förhand.
Om du kan utöka budgeten med några hundralappar skulle jag nog föreslå en sänksåg istället. Känns som ett mer användbart verktyg i och med styrskenan. En sänksåg kan dessutom användas inomhus utan att behöva städa hela huset.
Instämmer, för runt 3600:- får du hem en Bosch GKT55GCE med L-boxx och 1600mm skena från Tyskland. (www.eBay.de)badtastex skrev:
Makitas sänksåg brukar hittas till lågt pris i UK, tex www.axminster.co.uk
Jag kan också stämma in i hyllningskören för sänksågarna. Vill man köpa nytt brukar även ffx.co.uk ha bra priser.
Dock är inte en sänksåg lösningen på alla problem. Den är fantastisk till skivmaterial, men är tex syftet att klyva reglar är en klassisk cirkelsåg bättre.
Vill man ha en vanlig cirkelsåg så brukar Hitachi vara det som hyllas mest på forumet. Kommer tyvärr inte ihåg den exakta modellen, men det kommer säkert någon annan snart hjälpa till med.
Dock är inte en sänksåg lösningen på alla problem. Den är fantastisk till skivmaterial, men är tex syftet att klyva reglar är en klassisk cirkelsåg bättre.
Vill man ha en vanlig cirkelsåg så brukar Hitachi vara det som hyllas mest på forumet. Kommer tyvärr inte ihåg den exakta modellen, men det kommer säkert någon annan snart hjälpa till med.
Själv äger ja ingen sänksåg, aldrig haft behovet, eller känt nåt större köpbehov heller för den delen, men va man inte har saknar man inte heller, slutar säkert med en tom plånbok och en less fru
Hitatchi c6bu2 är en grym cirkelsåg för rätt pengar
Hitatchi c6bu2 är en grym cirkelsåg för rätt pengar
protool för 200 euro inkl. systainer , 170 utan ebay,de
Har en Hitatchi c6bu2 nu och ska köpa en sänksåg också.....
Tack alla ni som svarade för hjälpen. Nu har jag bestämd mig för en GKT 55 GCE och har letat på ebay.de. Men då det är första gången jag ska handla där har jag följande frågor:
1- vilken säljare ska jag välja? Har ni någon som ni har köpt av tidigare som är säkrare än andra?
2- har tittad på svenska företag genom t ex prisjakt och deras pris ex moms ( kan lyfta bort momsen genom mitt företag) blir nästan lika billig som ebay ( ink moms o frakt) då jag räknade 9kr per euro. Räknar jag fel?
3- vad händer med garantin om jag köper från ebay?
Tusen tack än en gång för all hjälp och råd.
1- vilken säljare ska jag välja? Har ni någon som ni har köpt av tidigare som är säkrare än andra?
2- har tittad på svenska företag genom t ex prisjakt och deras pris ex moms ( kan lyfta bort momsen genom mitt företag) blir nästan lika billig som ebay ( ink moms o frakt) då jag räknade 9kr per euro. Räknar jag fel?
Bosch har europagaranti. Registrera en blå Bosch och du har 3år garanti.
Jag har handlat från Lefeld.de då de hade eBay-shop.
Har också handlat en del från Rubart.de, mycket bra.
Kolla in www.idealo.de och jämför priser med eBay.
Borde du inte kunna dra momsen från Tyskland på samma sätt som jag nyligen läst medlemmar med firmor gjort från UK?!
Jag har handlat från Lefeld.de då de hade eBay-shop.
Har också handlat en del från Rubart.de, mycket bra.
Kolla in www.idealo.de och jämför priser med eBay.
Borde du inte kunna dra momsen från Tyskland på samma sätt som jag nyligen läst medlemmar med firmor gjort från UK?!
Vill dock avråda från den sågen, pga avsaknad av klyvkniv, det är inget vidare.fartow skrev:Tack alla ni som svarade för hjälpen. Nu har jag bestämd mig för en GKT 55 GCE och har letat på ebay.de. Men då det är första gången jag ska handla där har jag följande frågor:
Beror lite på användningsområdet och medvetenheten.Daniel_N skrev:
Jag själv har bytt ifrån först från Makita SP6000 till Festool TS55 och nu till Bosch GKT55 slutligen.
Jag sågar skivmaterial med sänksågen, klyvning sker främst i bordssågen och enstaka andra sågningar (exempelvis rensågning av kanten på en altan) med sänksågen är inga större problem när man vet om vad en klyvkniv skall förhindra och att detta saknas.
Tja, även skivmaterial kan under fel omständigheter knipa rejält om klingan. Antingen pga skpänningar i skivan (kass plyfa tex) eller pga dåligt upplägg.Lolle skrev:Beror lite på användningsområdet och medvetenheten.
Jag själv har bytt ifrån först från Makita SP6000 till Festool TS55 och nu till Bosch GKT55 slutligen.
Jag sågar skivmaterial med sänksågen, klyvning sker främst i bordssågen och enstaka andra sågningar (exempelvis rensågning av kanten på en altan) med sänksågen är inga större problem när man vet om vad en klyvkniv skall förhindra och att detta saknas.
Dessutom finns det ingen fördel med att inte ha klyvkniv på sågen.
Angående frågorna om ebay:
1) Kolla säljarens omdömen.
2) Om säljaren är ett företag har denne rätt att dra av momsen inna du betalar. Maila dock o kolla med denne först, inte alla som vet hur man gör/är intresserade. Kolla också så att säljaren skickar till Sverige.
3) Har du köpt en ny bosch av ett företag med kvitto skulle jag tror att Boschs europa-garanti gäller.
Redigerat: