Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Men känner du inte att det är en skillnad på "befintligt skick" och att någon gör något vårdslöst när de flyttar ut? Om det tex blir kraftiga märken i golvet när man flyttar ut borde man insett det då att "här kommer flyttgubbarna dra den här tunga möbeln och det kommer bli märke"?
Jo den skillnaden har vi ju redan avhandlat i tråden. Men här handlar det ju om att man har limmat upp hyllor. Lim förstör tapet och målat underlag sekunden som det appliceras. Att det sen enbart syns när när man tar ned hyllan är en annan sak.

Använd inte monteringslim till detta!

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
B Bonzo2000 skrev:
Hade du varit lyckligare idag om du valt att bråka med säljaren om en sådan skitsak?
Absolut klantigt gjort av säljaren, men om planen ändå var att måla om ser jag inte riktigt problemet. Släpp det och gå vidare.
Fast när säljaren då satt och ljög oss rätt upp i ansiktet vid kontraktsskrivningen (gällande detta och flertalet andra saker) så kan jag fortfarande gräma mig att vi inte gjorde något åt det.

• Gilla
  • Haha
carlic31 och 4 till
  • Laddar…
Måste två helt olika objekt diskuteras i den här tråden, det blir rörigt

• Gilla
Namnethär och 5 till
  • Laddar…
G
Säljaren har ju ansvar för skador som uppkommer innan tillträdet kanske går att trycka på det.

Säljaren bör ju vetat om att han limmat fast prylarna och bör då valt en bättre metod än bara riva ner skiten.

Det är ju inte gratis att få det där fixat om man inte gör det själv..

• Gilla
  • Haha
carlic31 och 5 till
  • Laddar…
MrJay
Finns ju helt klart värre saker säljaren kunnat göra men personligen anser jag att det är idiotiskt av de att ta ner hyllorna om de visste att det var fastlimmade, jag hade bara lämnat de och köparen hade kanske kunnat bli lite glad av att få dessa

• Gilla
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
MrJay MrJay skrev:
Finns ju helt klart värre saker säljaren kunnat göra men personligen anser jag att det är idiotiskt av de att ta ner hyllorna om de visste att det var fastlimmade, jag hade bara lämnat de och köparen hade kanske kunnat bli lite glad av att få dessa
Eller startat BH-tråden: "Lägenheten full av fastlimmade hyllor vid tillträde"

• Haha
  • Gilla
Appendix och 14 till
  • Laddar…
Fast när säljaren då satt och ljög oss rätt upp i ansiktet vid kontraktsskrivningen (gällande detta och flertalet andra saker) så kan jag fortfarande gräma mig att vi inte gjorde något åt det.
Nja bokstavligt tolkat är det väl inga skador bakom garderoben?

• Gilla
  • Älska
Namnethär och 15 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt inte säljaren skulle vinna detta. Är inte jurist men insatt i BRF-juridiken. Det går inte att bruka lägenheten i nuvarande skick, med moderna krav på standard. Jag skulle använda formuleringen om stadigvarande bruk och klämma säljaren på pengar faktiskt. Inte ett åtgärdande, för det blir då sämsta möjliga.

• Haha
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
P Pin skrev:
Nja bokstavligt tolkat är det väl inga skador bakom garderoben?
Handskriven lista över funktioner och kända skador i en bostad med markeringar och understrykningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä det är väl en definitionsfråga vad stora och betydande skador är. Vi får iaf aldrig veta ett eventuellt utfall från min bilaga till köpekontraktet.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
[bild]

Nä det är väl en definitionsfråga vad stora och betydande skador är. Vi får iaf aldrig veta ett eventuellt utfall från min bilaga till köpekontraktet.
Vilket lustigt detaljerat överlåtelseavtal!

• Gilla
carlic31 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Masthugg skrev:
Jag tror faktiskt inte säljaren skulle vinna detta. Är inte jurist men insatt i BRF-juridiken. Det går inte att bruka lägenheten i nuvarande skick, med moderna krav på standard. Jag skulle använda formuleringen om stadigvarande bruk och klämma säljaren på pengar faktiskt. Inte ett åtgärdande, för det blir då sämsta möjliga.
Låter långsökt. Det är bara att flytta in och sätta upp några hyllor över skadorna. Eller måla väggen.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det gäller ju att man har den där färgburken med originalfärgen stående i förrådet då och att den inte har torkat bort. Annars blir det ett större projekt. Och tapet är ju svårlagat.
Nej vi köpte en ny burk med färg. Målade dels den skadade väggen, dels en vägg som helt mötte helt i ett hörn.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilket lustigt detaljerat överlåtelseavtal!
Det var en bilaga till köpeavtalet. När vi köpte var det på den tiden när man fick 10 minuter i lägenheten och sen var visningen över. För att fullgöra vårt undersökningsplikt så tog jag fram en bilaga där vi skrev att de här punkterna var viktiga för oss.

Om det hade hållit juridiskt vet jag ej då vi aldrig provade det och jag kunde inte göra om det när vi köpte hus pga omständigheter.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
[bild]

Annan kulör på väggen kan ju inte anses vara stora och betydande skador. Det i sig är ju ingen ”skada” över huvud taget enligt mig.

• Gilla
  • Älska
tobbbias och 17 till
  • Laddar…
Grannens Häck
SchackMatt SchackMatt skrev:
Tjenare!

Vi fick tillträde till en bostadsrätt vi köpt idag.
När vi kom in i lägenheten så ser vi att säljaren tagit ned sina hyllor.
Dock är jag 99,9% säker på att säljaren monterat dessa med lim på väggen på grund av hur det ser ut när dom nu lämnat lägenheten.
Min fråga är, enligt bilderna, tycker ni att man som köpare ska tåla dessa skador?

Jag menar skruvhål och plugg tycker jag man som köpare ska tåla men detta?
Nej fy tusan, det är inte ok.

Vem som köper en bostad förväntar sig att säljaren använt 10 tuber Karlssons klister för att montera några hyllor. Har aldrig i mitt liv satt upp en hylla med lim.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
carlic31 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.