59 887 läst ·
288 svar
60k läst
288 svar
Köp av BRF, tåla dessa skador?
Jo den skillnaden har vi ju redan avhandlat i tråden. Men här handlar det ju om att man har limmat upp hyllor. Lim förstör tapet och målat underlag sekunden som det appliceras. Att det sen enbart syns när när man tar ned hyllan är en annan sak.Ossian K Olsson skrev:
Använd inte monteringslim till detta!
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 326 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 326 inlägg
Fast när säljaren då satt och ljög oss rätt upp i ansiktet vid kontraktsskrivningen (gällande detta och flertalet andra saker) så kan jag fortfarande gräma mig att vi inte gjorde något åt det.B Bonzo2000 skrev:
Säljaren har ju ansvar för skador som uppkommer innan tillträdet kanske går att trycka på det.
Säljaren bör ju vetat om att han limmat fast prylarna och bör då valt en bättre metod än bara riva ner skiten.
Det är ju inte gratis att få det där fixat om man inte gör det själv..
Säljaren bör ju vetat om att han limmat fast prylarna och bör då valt en bättre metod än bara riva ner skiten.
Det är ju inte gratis att få det där fixat om man inte gör det själv..
Finns ju helt klart värre saker säljaren kunnat göra men personligen anser jag att det är idiotiskt av de att ta ner hyllorna om de visste att det var fastlimmade, jag hade bara lämnat de och köparen hade kanske kunnat bli lite glad av att få dessa
Eller startat BH-tråden: "Lägenheten full av fastlimmade hyllor vid tillträde"MrJay skrev:
Jag tror faktiskt inte säljaren skulle vinna detta. Är inte jurist men insatt i BRF-juridiken. Det går inte att bruka lägenheten i nuvarande skick, med moderna krav på standard. Jag skulle använda formuleringen om stadigvarande bruk och klämma säljaren på pengar faktiskt. Inte ett åtgärdande, för det blir då sämsta möjliga.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 326 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 326 inlägg
Låter långsökt. Det är bara att flytta in och sätta upp några hyllor över skadorna. Eller måla väggen.M Masthugg skrev:Jag tror faktiskt inte säljaren skulle vinna detta. Är inte jurist men insatt i BRF-juridiken. Det går inte att bruka lägenheten i nuvarande skick, med moderna krav på standard. Jag skulle använda formuleringen om stadigvarande bruk och klämma säljaren på pengar faktiskt. Inte ett åtgärdande, för det blir då sämsta möjliga.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Nej vi köpte en ny burk med färg. Målade dels den skadade väggen, dels en vägg som helt mötte helt i ett hörn.Claes Sörmland skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 326 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 326 inlägg
Det var en bilaga till köpeavtalet. När vi köpte var det på den tiden när man fick 10 minuter i lägenheten och sen var visningen över. För att fullgöra vårt undersökningsplikt så tog jag fram en bilaga där vi skrev att de här punkterna var viktiga för oss.Claes Sörmland skrev:
Om det hade hållit juridiskt vet jag ej då vi aldrig provade det och jag kunde inte göra om det när vi köpte hus pga omständigheter.
Annan kulör på väggen kan ju inte anses vara stora och betydande skador. Det i sig är ju ingen ”skada” över huvud taget enligt mig.Ossian K Olsson skrev:
Nej fy tusan, det är inte ok.SchackMatt skrev:
Tjenare!
Vi fick tillträde till en bostadsrätt vi köpt idag.
När vi kom in i lägenheten så ser vi att säljaren tagit ned sina hyllor.
Dock är jag 99,9% säker på att säljaren monterat dessa med lim på väggen på grund av hur det ser ut när dom nu lämnat lägenheten.
Min fråga är, enligt bilderna, tycker ni att man som köpare ska tåla dessa skador?
Jag menar skruvhål och plugg tycker jag man som köpare ska tåla men detta?
Vem som köper en bostad förväntar sig att säljaren använt 10 tuber Karlssons klister för att montera några hyllor. Har aldrig i mitt liv satt upp en hylla med lim.