Man bukar inte ha tappventiler för radiatorsystemet.
fylla på gör man via en fast anslutningen mallan driksvattnet & radiatorkretsen, med en kran imellan (finns speciella för detta)

vist funkar det med ett vanlig T-kors för att dela de 2 stammarna du tänker bygga. men man ska altid sträva efter att ha så mjuka böjar som möjligt överalt, då böjarna försämrar flödet i systemet

schunt har ma inte på värmepump system. Värmepumpen tilverkar rätt tempratur direkt.

radiatorerna dimensionerar du 60 W / m2 eller mer, så 70W / m2 funkar också

det är alltså mer fördelaktigt ju högre watt/m2 du kör med.

även om det är 22mm rör på värmepumpen så kan du köra 28 rör till ditt Tkors (så att även t-korset är 28 rör) sen kör du 22mm rör

CarMan skrev:
cirulationspump brukar det finnas i värmepumpen, så sen sån behövs inte.

12mm rör till en radiator
15mm rör till 2 radiatorer (kanske 3, beroende på ur det ser ut)
18mm rör brukar man inte andvända
22 rör funkar bra som stam
28 rör kan man ha som stam om man har väldigt många radiatorer eler ska dra väldigt långt.

på kalla sida har mann PEX 40mm som inomhus brukar övergå till 28mm koppar rör.

du ska ha ett smutsfilter på kalla sidan & ett på radiatorkretsen (jag har monterar lite dyrare smutsfilter som sitter i en kulventil, vilket gör det enklare att göra rent)

du behöver också ett expantionskärl
Tack för de trevliga svaren! Har några tilläggsfrågor till dina svar.

När det gäller 15mm rör till 2 radiatorer så antager jag att du menar 2st radiatorer kopplade i serie?
Enligt min ritning har jag inga seriekopplingar vilket då borde betyda att jag kan använda 22 mm som stam och sedan på de rör som går till varje radiator med 15 eller 12mm? Eller har jag helt missuppfattat?

Varför behöver jag ett expansionskärl och var på ledningen skall det sitta?

Så efter varje radiator skall jag ha ett filter? och sedan ett stort på 22mm kalla sidan?

jag menar inte seriakoppling en rörs system) utan jag menar om stammen grenar sig till en mndre stam, som endast ska "föda" 2 radiatorer 8alltså fortfarande 2 rörs system)

Mitt system har många konstiga vinklar o vrår så jag har 2 huvudstammar, med en hal del avstickare, det är inte ens lika många radiatorer på varje huvudstam

CarMan skrev:
jag menar inte seriakoppling en rörs system) utan jag menar om stammen grenar sig till en mndre stam, som endast ska "föda" 2 radiatorer 8alltså fortfarande 2 rörs system)

Mitt system har många konstiga vinklar o vrår så jag har 2 huvudstammar, med en hal del avstickare, det är inte ens lika många radiatorer på varje huvudstam
Om du tittar i min ritningar har jag jätte många radiatorer men endast två stammar.... (Många T kors...) Betyder detta att jag behöver ett grövre rörssystem till stammarna och flera stammar än 2?

Hur många radiatorer kan/bör jag koppla på en normal stam på t.ex. 22mm?

Du kan köra 22 rör på dina 2 stamar, altså 22 rör hela vägen.
avstickarna från stamen som är 22 till radiatorn gör du med 12 eller 15 rör.

12 rör funkar ju bra om det inte är mer än 4m

du säter altså ett T-kors som avstickare. det stora flödet går ju takt igenom T-korset o störs inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.