Jag har en svarv där spindelchucken har yttermått 18 mm och behöver en som har 16 mm finns det någon konverterare/adapter som fungerar så?

Rickard.
Bild?

P puabrandt skrev:
Jag har en svarv där spindelchucken har yttermått 18 mm och behöver en som har 16 mm finns det någon konverterare/adapter som fungerar så?
Är det kona inuti lr gängor?

Frustrator Frustrator skrev:
Är det kona inuti lr gängor?
Gängor

P puabrandt skrev:
Gängor
På spindeln alltså, inte chucken

Där är det gängor. Så adaptern behöver ha gängor där innergängor som passar till 18 mm och yttergängor med diametern 16 mm på utsidan.

P puabrandt skrev:
Där är det gängor. Så adaptern behöver ha gängor där innergängor som passar till 18 mm och yttergängor med diametern 16 mm på utsidan.
Vad är det för gängor? M? UNC? W?
Olika gängstandard har olika stigning så bara diametern räcker inte att veta.
Och som Rickard skrev, en bild underlättar.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
En gängtolk är ett bra och billigt verktyg för att ta reda på vilken sorts gänga det är men det kanske går med linjal eller skutnått också och jämföra mot en tabell.

Frustrator Frustrator skrev:
Vad är det för gängor? M? UNC? W?
Olika gängstandard har olika stigning så bara diametern räcker inte att veta.
Och som Rickard skrev, en bild underlättar.
Digital skjutmått som mäter dimensionerna på en chuck i en verkstadsmiljö. En grön maskin är i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller ett digitalt skjutmått nära en grön maskin med märket "POWER" på en röd etikett.
Skapa konto
Person mäter gängor på en maskindel med skjutmått över en grön yta.
Skapa konto

Jag vet ju inget om gängor, men kanske bilderna visar något. På spindelsidan räknar jag till ca 16 gängor på en cm. På chucken klarar jag inte att räkna gängorna...

Ber om ursäkt för det andra fotot.

Rickard.
Skulle kunna vara m18x1.5 men det är inte helt säkert, 15gängor per cm = 1.5mm stigning låter som en rimlig storlek. Vill du inte köpa en gängtolk kan du testa med en m18 mutter.

Min magkänsla säger att chucken har någon tumgänga om den inte passar, eller möjligtvis spindeln då båda måtten stämmer hyffsat på m18.

Redigerat:
P puabrandt skrev:
…. På spindelsidan räknar jag till ca 16 gängor på en cm. …
Det skulle betyda en stigning omkring 0,7 mm, ungefär M4, fullständigt orimligt i detta sammanhang.
Mät om och räkna om!

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
fahlis fahlis skrev:
Det skulle betyda en stigning omkring 0,7 mm, ungefär M4, fullständigt orimligt i detta sammanhang.
Mät om och räkna om!
Ja jösses vilken tankevurpa jag gjorde här ovan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.