Hej,

Var och tittade på ett hus som både min fru och jag gillade skarpt men har några funderingar som jag hoppas kunna få svar på här.

Huset är om 260 kvm och är byggt 2000 med platta på mark.
2017 sattes mekanisk frånluft med värmeåtervinning in och vattenburen golvvärme lades på båda våningarna.
Det finns även tre stycken LLVP men de var mest för AC.
Huset drar idag ca 32000 kWh enligt energideklarationen.

Tolkar det som att mekanisk frånluft med värmeåtervinning är mer anpassad för hus upp till ca 180 kvm.
Nu till frågan, hur mycket kan jag I regel spara genom att installera bergvärme och vad kan det uppskattningsvis kosta med borrning och installation.
Bostaden ligger I Göteborg.

Dessutom värms hela huset av golvvärmen, på nedervåningen är det enbart klinkers och där skulle vi hellre vilja ha ett trägolv, hur mkt värmeförlust blir det att lägga ett trägolv ovanpå?

Vore tacksam för lite input 🙂

Läste att man kan kombinera återvinningen av luften med bergväme, för att inte elda åt kråkorna.

Mekanisk frånluft med värmeåtervinning tolkar jag som att det är ett FTX-aggregat som menas. Den främsta anledningen till ett sådan är ventilation och inte uppvärmning. Återvinningen innebär att man inte "eldar för kråkorna", men systement i sig tillför inte någon nämnvärd värme. Oftast finns endast en liten värmetillföresel för att undvika för kall tilluft under vintern. Då vattenburen golvvärme finns måste en annan primär värmekälla finnas och det är den som potentiellt skulle kunna bytas ut mot bergvärme. LLVP:arna skulle dock kunna vara den primära värmekällan, men då verkar golvvärmen överflödig.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
TS' beskrivning av värme/ventilation hänger inte ihop, kolla igen.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Frånluftsvärmepump via vattenburen golvvärme är vad som står protokollen. Tycker att 32000 kWh är på tok för mycket/år. LLVP används som jag tolkade det inte för värme utan enbart kyla. Jag vill inte använda LLVP för värme då jag har det idag och det både låter, fördelar värmen ojämt och ser inte så snyggt ut.

Min fråga är vad det skulle kosta att sätta in bergvärme som kan kombineras med befintligt samt hur mycket kWh som går att spara på detta.

Då har du inte ftx utan en frånluftsvärmepump med golvvärme. Ta reda på om den värmer tilluften eller inte.

Du kan ta in offert på bergvärme men var beredd på att det kan kosta 200-250k i värsta fall.

Det skulle leda till stora besparingar. Det låter definitivt som det behöver göras i mitt tycke. Det billigare alternativet är att åtminstone sätta in en modern frånluftsvärmepump, det kan kosta 130k.

Det är helt ok att ha trägolv.

Redigerat:
  • Gilla
Jotre
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Då har du inte ftx utan en frånluftsvärmepump med golvvärme. Ta reda på om den värmer tilluften eller inte.

Du kan ta in offert på bergvärme men var beredd på att det kan kosta 200-250k i värsta fall.

Det låtet definitivt som det behöver göras i mitt tycke.

Det är helt ok att ha trägolv.
Ventilationskontrollformulär från energideklaration: krav på återkommande kontroll, kryssruta "Nej"; typ av system: "F med återvinning" ikryssat.

I protokollet för husvisningen så står det som jag ovan nämnt men print screen är från energideklarationen.

• Gilla
aspa-hasse
  • Laddar…
Enbart mekanisk frånluft med återvinning tolkar jag som som en FLVP, men jag kan ha fel.

FLVP som huvudsaklig värmekälla kompletterad av en eller flera LLVP har potential att vara ett väldigt ekonomiskt sätt att värma upp huset.
Men det kräver att man som användare sätter sig in i hur det hela fungerar och hänger ihop.

Med ett så stort hus så är FLVP svårt att få effektivt till en vettig peng.

Men en FLVP från 2017 går med lätthet att komplettera med ett luft-vatten-aggregat, i Göteborg är detta oftast en bättre investering än bergvärme. Eller så byter man ut FLVPn helt till en LVVP istället. Som sagt, "more bang for the buck" i Göteborgstrakten.

Jag har själv ältat dessa lösningar fram och tillbaka och hamnade till slut på en extra LLVP i mitt hus som komplement till FLVP, men det var främst för att mitt hus var extremt väl utformat för att göra så (suterräng med sovrummen på den undre våningen, öppen planlösning mellan våningarna - LLVP stoppades in i "gillestugan"/TV-rummet på bottenvåningen).

Du kan säkert halvera energiåtgången med en bvp. Vi värmer upp 250 kvm (varav hälften är uppvärmd källare) på mindre än halva den förbrukningen per år, i ett hus byggt 1934.

Vi har precis bytt ut vår gamla bvp mot en ny. Den vi installerad är en Nibe S1256, som är en av de dyrare modellerna, och den gick på 125 000 inklusive installation (efter ROT). Jag vet inte vad det kostar att borra eftersom vi inte behövde göra det.

LVVP kan absolut vara ett alternativ för LLVP vill jag inte ha.
Reagerade nämligen när jag såg förbrukningen och med dagens kostnader så är det inte hållbart.

J Jotre skrev:
Reagerade nämligen när jag såg förbrukningen och med dagens kostnader så är det inte hållbart.
Elen är väl inte så dyr längre, men effekttariffen kan ju ställa till desto mer i Göteborg.

Byte till lvvp är ju säkert görbart, men då fimpar du också återvinningen av värmen. Du behöver ju isåfall en ren mekanisk frånluft som drar värmen rakt ut vilket kommer öka energiförbrukningen. Alternativet att också dra in ftx, men då har du 150-200 000 till.

Energiförbrukningen hos en tidigare ägare kan ju bero på en massa faktorer, så jag hade börjat med att flytta in. Köra llvp för värme också och se vad förbrukningen blir med er och era vanor. Det är ju ändå ett modernt hus, så isoleringen borde ganska bra.
Först därefter börjat planera för eventuellt byte till nåt annat.

Om du nu enbart tittar på ett hus så skulle jag säga att slutsatsen är att du förmodligen kan halvera energiförbrukningen (eller ännu mer?) genom att investera nånstans 100-200k, du kommer att behöva gräva i exakt hur. Även att det är helt OK att byta klinkergolvet till trägolv.

J Jotre skrev:
Hade en LLVP med fläktlager som lät. Stänger av pumpen mellan kl 18 und 22, när jag gick och la mig. Den var igång, när jag sov och när jag var på jobbet.

Den störde mig inget, när jag inte var hemma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.