Hej skulle vela på lite fart på min ventilation har självdrag i dagsläget huset är ett 1plans villa från - 69 nu är det så att frånluftkanalerna från 2toaletter och 2 klädkammare går genom kallvinden ut på taket och där är dom samlade under en takhuv dit kommer även imkanalen från köksfläkten, tycker jag har dålig ventilation speccielt på sommarn och så trycker köksfläkten matos i dom andra kanalerna, även vid kraftig vind funkar dem åt fel håll är sugen på en takfläkt eller kanalfläkt vad ska jag välja? Nån som gjort liknande operation och annat jag bör tänka???

• Gilla
StevieGee
  • Laddar…
Ja, en frånluftsfläkt vore nog bra!
Kanske du skulle försöka få tag på en ventilationstekniker eller ventilationsfirma i närheten.
Så skall du säkert få bra tips hur du skall lösa det hela.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det vore det bästa finns bara så dåligt med sånt här uppe

Själv hade jag låtit fläkten gå upp i egen huv och satt en dragförbättrare på övriga kanaler.

https://ventilation.se/aspirotor-150.htm

kommer själv göra det på vårt hus för att öka luftutbytet. Vi har tagit upp fler Inlufts ventiler och skall nu komplettera med drag förbättrare.
Ville inte ha upp ett mullrande aggregat på vinden (är allergisk mot fläkt ljud)

Jag har en dragförbättrare på bordet inte hunnit testa ännu men tror det inte räcker med enbart det drf tänkte jag om jag kan lägga en fläkt på den nuvarande takhuven vad tror ni?

Testa dragförbättraren först, billigaste lösningen! :)

Men nu är det ju 3 separata rör där hur ska jag koppla dem ihop att jag kan montera dragförbättraren?? :thinking:

Vad är det för typa av kanaler? Går de i en skortsten?

Dom går till en takhuv 2st är nå slags fyrkantiga kanaler vet inte vad de heter och en är en vanlig 110 spirorör

• Gilla
frida1234
  • Laddar…
P Paasi skrev:
Dom går till en takhuv 2st är nå slags fyrkantiga kanaler vet inte vad de heter och en är en vanlig 110 spirorör

Jag tycker det låter som du skulle sätta en takfläk över alla kanaler och se till att den går att varavtalsstyra.

Självdrag fungerar ju inte på sommaren så mekanisk frånluft blir ett lyft.

https://www.luftbutiken.se/takflaktar/584-ostberg-takflakt-tks-400a-svart.html

Hat 120kvadrat räcket en såndär?

P Paasi skrev:
Hat 120kvadrat räcket en såndär?

Japp. Du vill ha 0,35l/s och m2 så runt 40 liter per sekund är målet.

Måste jag koppla ihop rören under takhuven om kag monterar en sån fläkt? :thinking:

P Paasi skrev:
Måste jag koppla ihop rören under takhuven om kag monterar en sån fläkt? :thinking:
Om du har köksfläktsröret med i samma huv bör du nog överväga ett annat förfarande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.