B
Hur ser ett exempel på kontrollplan för ändring av fasadfärg ut? Ska måla huset i den ursprungliga färgen som var faluröd. Huset är av kulturvärden varpå bygglov och kontrollplan behövs som jag förstått.

Var I kontakt med stadsbyggnadskontoret I Stockholm och fick en lista på saker som ska fyllas i. Skulle behöva lite hjälp att tyda efterfrågade punkter. Jag har fyllt i de jag tycker är tydligt.

Kontrollen avser – Fasadfärg (återgång till originalfärgen).

Kontrollant – E (egenkontroll)

Kontrollmetod – ?

Kontroll mot (underlag) – ?

Sign/datum – målare?

Åtgärd – ?

Anmärkning – ?

Intygas (osv) – av vem?

B
Jag har läst på lite mer nu så jag har nog svar på mina frågor. Funderar dock på en annan sak angående bygglovet. Vad gäller om den nuvarande färgen som målades av tidigare ägare aldrig togs upp i bygglov och jag nu vill återställa till orginalfärgen. Rent krast har jag ju aldrig ändrat något om jag vill återställa orginalfärgen. Eller är den nuvarande färgen rätt nu om preskriptionstiden gått ut och jag där med behöver lov för att byta tillbaka?

Claes Sörmland
B Baskavoda skrev:
Jag har läst på lite mer nu så jag har nog svar på mina frågor. Funderar dock på en annan sak angående bygglovet. Vad gäller om den nuvarande färgen som målades av tidigare ägare aldrig togs upp i bygglov och jag nu vill återställa till orginalfärgen. Rent krast har jag ju aldrig ändrat något om jag vill återställa orginalfärgen. Eller är den nuvarande färgen rätt nu om preskriptionstiden gått ut och jag där med behöver lov för att byta tillbaka?
Man utgår normalt från hur det ser ut när man bedömer om man planerar att genomföra en bygglovspliktig åtgärd eller inte.

Sen finns ju en möjlighet till rättelse enligt PBL och det påverkar byggnadsnämndens möjlighet att ta ut byggsanktionsavgift. Sådan rättelse kräver ju inte startbesked och byggsanktionsavgift kan tas ut i 5 år efter den olovliga åtgärden har påbörjat. D v s lagen uppger uttryckligen att du skulle kunna rätta färgen i fem år. Men principiellt kan man kanske resonera att rättelse alltid kan ske, även tiotals år efter överträdelsen.

• Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men principiellt kan man kanske resonera att rättelse alltid kan ske, även tiotals år efter överträdelsen.
Då kan man behöva forska lite bakåt för att vara säker på att det faktiskt var ett otillåtet byte av fasadfärg.
Det kanske gjordes innan en sådan ändring blev lovpliktig för den aktuella byggnaden och då är det helt plötsligt inte en rättelse man sysslar med...

• Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Räknenisse skrev:
Då kan man behöva forska lite bakåt för att vara säker på att det faktiskt var ett otillåtet byte av fasadfärg.
Det kanske gjordes innan en sådan ändring blev lovpliktig för den aktuella byggnaden och då är det helt plötsligt inte en rättelse man sysslar med...
Jag är inte hundra på hur lagen ska tolkas här. Det finns en gammal princip som säger att man utgår från hur det faktiskt ser ut för att bedöma om det är en bygglovspliktig åtgärd eller inte. Men så hittar lagstiftaren på undantag som t ex rättelsemöjligheten i PBL.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.