D
På andra sidan sitter skylten på just höger sida vid infarten.

Jag ska luska vidare kring det där med var skylten ska sitta.

Som ni ser sitter den rätta skylten några meter fram och jag gjorde en ganska snäv sväng in på parkeringen och såg den andra skylten först senare när jag fått avgiften.

mvh andra sidan talar det väl inte till min fördel att jag gena lite.

Redigerat:
Jag sökte igenom Vägmärkesförordningen lite snabbt och jag hittar inget stöd för det.

För den vanliga p-skylten (E19) gäller:

Används märket vid en särskilt anordnad parkeringsplats gäller anvisningen hela parkeringsplatsen.

Det finns ingen anvisning om att den måste sitta på höger eller vänster sida. Detsamma gäller områdesskyltar, de måste inte heller sitta till höger enligt förordningen.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Texturtag från ett användarforum som diskuterar placering av märket 1.4.31.1 vid parkeringsområden.

Jag har dock inte hittat vilket märke som är 1.4.31.1 ännu men jobbar på det.

D Derbyboy skrev:
[bild]
Jag har dock inte hittat vilket märke som är 1.4.31.1 ännu men jobbar på det.
Det är den blåa skylten med P på.

Varifrån har du saxat den där texten då?

D
Vägmärkesförordning (2007:90)

Särskilda bestämmelser för väg
3 § Vägmärken är uppsatta på höger sida av vägen, banan eller körfältet om inte annat framgår av denna förordning eller av föreskrifter som meddelats med stöd av denna förordning.

Förbudsmärken och påbudsmärken som är uppsatta över körbanan gäller endast det körfält som de har placerats över. Märke C31, hastighetsbegränsning, gäller dock i förekommande fall även vägrenen intill det körfält märket placerats över.

TSFS 2019:74

23 § Märket E19, parkering, får sättas upp där det är lämpligt med hänsyn till förhållandena på platsen, trots 2 kap. 3 § första stycket vägmärkes-förordningen (2007:90).

I det här fallet spelar det ingen roll vilken sida vägen skylten står eftersom pilen tydligt anger att det gäller platserna invid skylten, inte bortanför.

D
Ja du har nog rätt, kan dock inte släppa det riktigt än.

D
Varför skulle inte pilen kunna betyda bakom till höger?

D Derbyboy skrev:
Ja du har nog rätt, kan dock inte släppa det riktigt än.
Men du har ju hittat det själv:

TSFS 2019:74

23 § Märket E19, parkering, får sättas upp där det är lämpligt med hänsyn till förhållandena på platsen, trots 2 kap. 3 § första stycket vägmärkes-förordningen (2007:90).

Dvs, trots att märken generellt ska sitta till höger så får P-skylten sättas varhelst det passar bra.

D
De gamla reglerna var bättre då skulle skylten sitta på höger sida (eller på båda) men inte som i detta fall, på vänster sida.

D
Men men jag e nog rökt, får se om jag kommer på något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.