Byggahus.se
Har kopplat ett grenuttag 2-vägs och en självlärande timer som sitter lite löst på grenuttaget eftersom den är så tjock att den inte riktigt får plats. Finns det någon fara med det?
 
  • Vit grenuttag med dubbla kablar insatta, monterad på kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand ansluter en vit elektronisk adapter till ett eluttag; kablar och säkerhetsinformation syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tommty
kortsiktigt - Nej,

Långsiktigt - Ja.

Dels så böjer du ut klämmorna innuti förgreningsuttaget som håller timern på plats då timern hamnar snett och utöver det så bottnar inte stickkontakten helt i förgreningsuttaget vilket gör att mindre yta får kontakt.

Alltså finns risken för glappkontakt, och när det blir glappkontakt så uppstår värme.

Vad långsiktigt betyder i faktiskt tid går inte att svara på, det kan ta år och det kan aldrig hända, men också kortare tid som månader. allt beror på hur mycket uttaget belastas i form av effekt.

Så jag skulle rekommendera att byta till en timern som inte tar upp mer än 1 plats.
 
Tack för ett utförligt svar!

Jag undrade också på om det är farligt att ha timer på förgreningsuttaget? Eller det kanske bara är farligt om man har förgreningsuttag på förgreningsuttag?
 
Tommty
J jendapen skrev:
Tack för ett utförligt svar!

Jag undrade också på om det är farligt att ha timer på förgreningsuttaget? Eller det kanske bara är farligt om man har förgreningsuttag på förgreningsuttag?
just sådana förgreningsuttag som du har är det ingen fara med.

Grenuttag med sladd kan vara det när man bygger flera på varandra, men likaså där beror det på belastning. Har man mycket belastning under lång tid kan just skarvarna blir en felkälla, för alla skarvar oavsett el, vatten eller en lagning i kläder är just en risk att det är där det går sönder.

Samtidigt har var och vartannat hus och kontor sådana lösningar utan att något händer, men då är belastning endast någon dator, skärm bordslampa, telefonladdare m.m. vilket är ok i 99% av fallen.
 
  • Gilla
riba och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Det står att det är möjligt att ställa in tidscheman för när apparaten ska startas och stängas av 😊

Tack ska du ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.