Hej

Jag skall montera ett lamputtag. Kabeldragningen fungerar bra, lampa lyser vid test osv.. Och jag kan trycka in kablaget så att jag kan montera vägguttaget. Detta är ett extramonterat uttag som elektriker monterat för något år sedan så det borde vara aktuell standard.

Men dosan i sig sitter löst. De två skruvarna som sitter där mitt på var sin sida, verkar bara dra fast ytterdelen i innerdelen eller vad man skall säga. Men hela enheten tycks sitta lite löst. Jag tänker spontant att sätta en universalplugg i varje hörn (gipsvägg) och låta lamputtaget skruvas fast i de fyra universalpluggarna och på så vis se till att allt är intryckt.

Om jag trycker dit med handen så ligger det flush mot vägg. Men släpper jag så fjädrar hela enheten ute lite granna.

Finns det någon skruv som skall dras extra? Jag ser som sagt bara de två, en till höger och en till vänster.

Mvh
 
klosp11
googla på renoveringsdosa, jag tror du kanske kan skruva åt båda vä och hö skruv så den fastnar igen. om allt är paj man kanske ska byta hela dosan. men det enkla sättet är.väl att sätta fast hela dosan med typ tec7 eller liknande när den är ute och trycka den tillbaka igen och sedan skruva fast själva metallramen i alla fyra hörn.
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
klosp11
klosp11 klosp11 skrev:
googla på renoveringsdosa, jag tror du kanske kan skruva åt båda vä och hö skruv så den fastnar igen. om allt är paj man kanske ska byta hela dosan. men det enkla sättet är.väl att sätta fast hela dosan med typ tec7 eller liknande när den är ute och trycka den tillbaka igen och sedan skruva fast själva metallramen i alla fyra hörn.
ser ut att detta är en abb renoveringsdosa och att 2 skruvar fattas för att spänna fast dosan
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
klosp11 klosp11 skrev:
ser ut att detta är en abb renoveringsdosa och att 2 skruvar fattas för att spänna fast dosan
Jaa, tack, jag är inte i lägenheten nu men tycker mig minnas att det är så den kan se ut. Skall testa nu när jag ser skruvarnas längd, om jag kanske kan få dem att greppa tag.

Skall återkomma.
 
Ser ut att fattas 2 skruv, dom som går "igenom" dosan och på baksidan ska det vara 2 "ben" som klämmer fast dosan i gipsväggen bakifrån.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ser ut att fattas 2 skruv, dom som går "igenom" dosan och på baksidan ska det vara 2 "ben" som klämmer fast dosan i gipsväggen bakifrån.
Hej.

Japp, jag har insett detta och beställt en ny dosa på nätet. Såg en manual på youtube om AUS74. Skall försöka komplettera "vingarna" eller vad de kallas, utan att byta hela dosan. Annars byta dosan helt.

Får återkomma när dosan kommit. Kanske innan helgen med lite tur.
 
  • Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
Borde gå att dra ut dosan en bit, sätta dit skruvar och gänga på vingar, trycka in den och skruva fast om det är en sådan konstruktion av rot-dosa.
 
  • Gilla
bhenke
  • Laddar…
Tack för hjälpen och för tipset till AUS74 som den ju hette. Beställde hem den då jag inte hittade den i butik. Jag tog de två "vingarna" från den nya dosan och lyckades få dit på existerande dosan, och sen var det bara att dra fast försiktigt. Nu sitter den flush :)
 
  • Gilla
MA.SP och 2 till
  • Laddar…
klosp11
B bhenke skrev:
Tack för hjälpen och för tipset till AUS74 som den ju hette. Beställde hem den då jag inte hittade den i butik. Jag tog de två "vingarna" från den nya dosan och lyckades få dit på existerande dosan, och sen var det bara att dra fast försiktigt. Nu sitter den flush :)
nice!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.