Jag (och min fru) har ett problem.
Vi har ett landställe, eller ja, svärföräldrarna har ett landställe. Det är trevligt och fint men vi vill gärna ha något eget. Svärfar har mark, där en markbit potentiellt är lämplig för att stycka av en mindre fastighet och bygga ett fritidshus som uppfyller de krav vi har (jag = källare, passivhus, solceller, avsides, min fru = nära till vattnet så man kan bada). Fastigheten nås via en skogsväg/traktorstig som ligger på annans fastighet. För att det överhuvudtaget ska vara möjligt att bygga något på den andra fastigheten så måste denna skogsväg rustas.
Nu till problemet. För att komma vidare i detta så är det rätt många trådar som behöver dras i. Kontrollera servituten, räkna på hur mycket en väg skulle kosta, kontrollera med kommunen om det öht är möjligt att stycka av en fritidsfastighet från skogsfastigheten, kontrollera att man klarar strandskydd och att det går att bygga något. Först därefter fundera på vad man ska bygga och hur. Vi har inte riktigt tid att driva detta projekt som vi bedömer är ganska stort.
Finns det någon typ av konsult man kan anlita för att luska i detta? Alltså reda ut alla servitut och hålla kontakt med kommunen för att se om det är viabelt överhuvudtaget? Tips tas tacksamt emot.