Jag planerar att bygga ett lösvirkeshus och har gjort en skiss på planlösning och fasader. Nu letar jag efter en konstruktionsritare som jobbar med CAD och som skulle kunna göra K-ritningarna. Det finns naturligtvis många konstruktionsbyråer som sysslar med detta men kan någon rekommendera en duktig och inte alltför dyr sådan?
Tack på förhand för alla tips!

Hej Lilla Mosskullen,

Det här är nog knappast svaret du söker men jag har precis harvat mig igenom en tillbyggnad på ca 100 kvm och kan dela med mig av lite erfarenheter...
Jag hade en skiss på samma sätt som du och handlade upp en arkitekt på en av alla tjänsteförmedlings-siter som fins där ute. Främst gjorde vi detta för att få lite input och ideer från ett proffs om vi verkligen tänkt rätt samt hjälp att få fram bygglovshandlingar i CAD som vi kunde arbeta vidare på sedan. Trots att vi ansträngde oss rätt mycket i val av arkitekt och var oerhört tydliga i vår kommunikation att vi ville ha fast pris och hålla oss inom planbestämelser för att inte få problem men bygglovet så vart det en hel rad problem. Det slutade med att vi blev ovänner, det kostade en helsikes massa pengar (dock bara marginell mer än överenskommet) men jag fick sätt mig ner själv och lära mig rita i CAD för att justera ritningarna till att överänsstämma med planen så vi kunde få igenom bygglovet. Vi orkade inte dra igång en rättsprocess trots avtal på vår sida mm.

När bygglovet baxats igenom och det sedan var dags för konstruktionsritningar så ville jag inte ta i tjänsteförmedlingssiterna med tång. Så jag ringde runt till alla större byråer i stockholm för att hitta någon som kunde ställa upp och rita. Ingen av de större firmorna arbetar mot privatpersoner. Det har tydligen något med försäkringar att göra. Men jag fick referans till en mindra firma som kom och kollade. När prislappen kom var det bara att glömma dock. Bara konstruktionen skulle landa på en bit över 50 000 kr trots bra bygglovsritningar i CAD att utgå från. Så det blev tillbaka till tjänsteförmedlingssiterna och nu står tillbyggnaden på plats med omkring 40 000 kr totalt bränt på odugliga arkitekter och konstruktörer. Under bygget har jag själv ritat om och dimensionerat upp flera kritiska limträbalkar, byggt in extra stödpelare och stålbalk för att jag skall känna mig trygg att ha familjen bo i huset också.

Med andra ord bor du vara väldigt tydlig med vad du vill. Kräva fast pris till varje pris och få ner vartenda litet villkor på pränt. Men med allt detta på plats så hjälper det ändå inte dig speciellt mycket om det sedan blir tjafs, du kommer knappast orka med en rättsprocess mitt i eller efter bygget. Därför gäller referenser, referenser, referenser. Man kan aldrig vara tillräkligt nogrann med det. Åk runt och titta på hus dom ritat. Prata med ägarna, hur har det fungerat mm. Detta kunde vi gjort mycket bättre, men vi hade ett aldeles för pressat tidschema.

Allt detta kanske du redan har koll på. Men för den som inte har det. Ta det rådet från en som har lärt sig den hårda vägen :)

Dessutom.. Bra arkitekter och konstruktörer kostar mycket pengar. Det krävs en rejäl utbildning och mycket erfarenhet. Så det som gäller all annan stans gäller även här. Ser det för bra ut för att vara sant så är det väldigt sällan sant heller...

Jag uppskattar verkligen att du ville dela med dig av dina erfarenheter och börjar förstå att det finns en del fallgropar som är bra att se upp med. En av orsakerna till att jag är intresserad av konstruktionsritningarna nu, innan vi sökt bygglov, är att ju mer jag vet om vad det är vi vill bygga, desto bättre kan vi också förstå vilka delar vi eventuellt kan göra själva.

Den takstolsleverantör som jag pratar med har också nämnt att de vill ha en CAD-ritning på väggarna för att kunna rita takstolarna och ange var lasterna från taket ska tas upp. Deras ritning kommer att kosta ca 5000 kronor och jag förstår nu att det är ett bra pris som dessutom kommer att dras av i samband med en eventuell beställning av takstolarna. Taket är förmodligen något mer komplext i vårt fall än i många hus, eftersom det bl a blir tre ryggåstak i olika riktningar och med nockar på olika höjder som går i varandra.

Eventuellt är en utväg att jag som du ritar väggarna själv. Kanske kan jag hitta någon bekant med tillgång till ett användbart CAD-program. Använde du något särskilt hjälpmedel när du ändrade dina ritningar?

Hej!

Vi skissade upp planlösning etc. och lät sedan CadKonstruktion i Motala rita upp vårt lösvirkeshus. All kontakt sköttes via telefon och mail och gick mkt bra. Vårt lösvirkeshus och carport kostade 25 000:- inkl. moms för grundritningar, bygglovsritningar och k-ritningar (dock ej el och vvs). Huset är iof inte klart ännu (grunden är gjuten), men det känns som genomtänkta och gedigna underlag. Snickaren är också nöjd med ritningar än så länge...

Hej,

Vi har precis byggt ett hus i Sigtuna Kommun och där hade vi "endast" planritning samt fasadritning att gå efter, inga konstruktions ritningar.
Det kommunen krävde för bygglovet var dessa + situationsplan,ytterväggen i genomskärning.

Jag skulle försöka att spara in på den kostnaden för k ritningar om det går.

/Fredde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.