Hej
Jag planerar bygga ett 1,5plans hus med förhöjt liv. Yttermått 10,6x14,6m.
Det blir en bärande vägg mitt i huset och jag vill ha en ryggåstakstol.
Hur får jag bärighet i golvet på övervåningen. Se skisser.
Tack på förhand!
Jag planerar bygga ett 1,5plans hus med förhöjt liv. Yttermått 10,6x14,6m.
Det blir en bärande vägg mitt i huset och jag vill ha en ryggåstakstol.
Hur får jag bärighet i golvet på övervåningen. Se skisser.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu kanske det är jag som är trött men som jag ser på dessa ritningar ska du ha gaveln på långsidan och två lägenheter i huset, stämmer det? Och jag blir nog inte riktigt klok på planlösningen heller, vilka rum ska vara vart?
I alla fall hade jag nog satt en balk eller två mellan yttervägg och bärande innervägg som mellanbjälklaget får vila på. Men det blir rätt grova balkar pga spännvidden...
Alternativt kanske de väggar som går parallellt med den bärande i mitten också kan vara bärande...
I alla fall hade jag nog satt en balk eller två mellan yttervägg och bärande innervägg som mellanbjälklaget får vila på. Men det blir rätt grova balkar pga spännvidden...
Alternativt kanske de väggar som går parallellt med den bärande i mitten också kan vara bärande...
Ja, det är två lägenheter och takstolarna ligger parallellt med långsidan.
Innerväggarna är på nedre plan som för övrigt är ritat till 2,6m takhöjd om det har någon betydelse
När du säger balk. Limträbalk, H-järnbalk eller?
/Per
Innerväggarna är på nedre plan som för övrigt är ritat till 2,6m takhöjd om det har någon betydelse
När du säger balk. Limträbalk, H-järnbalk eller?
/Per
Vilken typ av balk du väljer beror på vilken typ av stomme du tänkte använda och vilken budget du har.
Rent spontant tycker jag att det känns som en enkel byggnad som blir dyr pga balkar mm. En arkitekt bör kunna hjälpa dig att få till planlösningen som du vill ha den men samtidigt få en vettig konstruktion...
Rent spontant tycker jag att det känns som en enkel byggnad som blir dyr pga balkar mm. En arkitekt bör kunna hjälpa dig att få till planlösningen som du vill ha den men samtidigt få en vettig konstruktion...
Klicka här för att svara