Hur bygger man vanligast upp en trävägg till en villa? Panel kommer vara en stående falsad spårpanel med raka kanter. Hur mycket bygger väggen? Vilken stomme är vanligast för att få bra driftskostnader?
 
FloatycatF FloatycatF skrev:
Hur bygger man vanligast upp en trävägg till en villa? Panel kommer vara en stående falsad spårpanel med raka kanter. Hur mycket bygger väggen? Vilken stomme är vanligast för att få bra driftskostnader?
Jag skulle nog göra följande:
22 panel
34 läkt
9 utegips
195 regel + isol
0,20 byggplast
45 läkt installationsskikt
11 Osb
13 gips

Väggtjocklek 340mm
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Jag skulle nog göra följande:
22 panel
34 läkt
9 utegips
195 regel + isol
0,20 byggplast
45 läkt installationsskikt
11 Osb
13 gips

Väggtjocklek 340mm
Hej, tack för svaret! Hur hade du gjort med innerväggarna? Hade du haft stomme+osb+gips på var sida av väggen? :) Räcker 70 stomme som innervägg och att man har 95 stomme på de som är bärande?
 
FloatycatF FloatycatF skrev:
Hej, tack för svaret! Hur hade du gjort med innerväggarna? Hade du haft stomme+osb+gips på var sida av väggen? :) Räcker 70 stomme som innervägg och att man har 95 stomme på de som är bärande?
T ToreJ01 skrev:
Jag skulle nog göra följande:
22 panel
34 läkt
9 utegips
195 regel + isol
0,20 byggplast
45 läkt installationsskikt
11 Osb
13 gips

Väggtjocklek 340mm
och den du skrev får jag till 330mm eller är jag ute och cyklar? :)
 
FloatycatF FloatycatF skrev:
och den du skrev får jag till 330mm eller är jag ute och cyklar? :)
Faran av huvudräkning😬
 
  • Gilla
  • Haha
FloatycatF och 1 till
  • Laddar…
Köp färdigkapad stomme ink takstolar sparar tid och pengar
 
Jaleshus Jasmin Ramovic skrev:
Köp färdigkapad stomme ink takstolar sparar tid och pengar
Tack! Det är tanken då jag jobbar med takstolar och fks ☺️ men jag bollar mellan olika uppbyggdslösningar
 
FloatycatF FloatycatF skrev:
Tack! Det är tanken då jag jobbar med takstolar och fks ☺️ men jag bollar mellan olika uppbyggdslösningar
Vad kul på vilket företag? :) Är du Konstruktör?
 
Japp. Säljare och konstruktör. Derome ☺️
 
Då har du säkert bra med rabatter :)
 
  • Gilla
FloatycatF
  • Laddar…
Tänk på att du behöver luftning bakom spikregeln för panelen.
70mm stomme räcker för icke bärande innerväggar
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tänk på att du behöver luftning bakom spikregeln för panelen.
70mm stomme räcker för icke bärande innerväggar
Så ett lager läkt och ett lager luftningsläkt? :)
 
Japp eftersom du har stående panel och luftningen sker nerifrån från och upp.
 
  • Gilla
FloatycatF
  • Laddar…
FloatycatF FloatycatF skrev:
Så ett lager läkt och ett lager luftningsläkt? :)
Känns onödigt med ett extra lager läkt då en panel är långtifrån lufttät. Luftspalten är nog mest till för att inte vindskyddet ska bli blött vid tex slagregn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.