Hej,
Jag håller på med en ombyggnation av ett äldre tegelstall där jag behållt de gamla dubbelteglade väggarna och befintliga valv. Jag har gjutit en ny grund på 30cm isolering och kommer att ha vattenburen golvvärme som uppvärmning. I dörröppningarna hade jag isolerade stödelement som ställdes i liv med ytterväggen.
Ytterdörren är tänkt att sättas i det yttre valvet och hamnar nästan i liv med ytterväggen.
Jag inser att jag har gjort ett par förhastade beslut och sitter nu i en lite knepig situation inför att dörren ska beställas, mina val är begränsade så det gäller att göra det bästa av situationen och min kunskap är för begränsad av vad rätt väg framåt är.

Huvudspåren jag ser är:
1. Ställa tröskeln på befintlig platta/grund, då alltså på samma nivå innanför och utanför dörren, hur säkerställer jag här att det inte blir vatteninträngning? Kanske också en orimlig köldbrygga?
2. Bila bort karmens bredd och ställa tröskel på någon formstabil och isolerad ny nivå. Tankar kring detta? Borde förbättra situationen för att förhindra vatteninträngning?

Andra idéer hur jag tar mig ur min inlåsta situation?

Försök till skisser för att beskriva läget.

• dörröppning.png
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.