fogden skrev:
Kompleterande fundering, påverkas brandskyddet?? Jag vet inte, nån annan.

Tanken med att se till att ha en bra fästvägg är ju helt rätt annars, snart är vägghängd 42" TV standard. Skulle vara intressant att närvara när deb hängs på en enkelgips. Poooff
Brandskydd är väl orellevant inom samma brandcell vill jag påstå men som en information kan jag säga att 1 lager gips+osb 70 regel mineralull och osb gips ger EI60. Vilket betyder I0Insulation alltså att det isolerar mot värme i 60 minuter E står för Entity som är gastäthet i 60 minuter

mr Z skrev:
Ljudisolering och trä är icke förenligt... Nu gör det ingen större skillnad med OSB eller gips som extra lager i en innervägg. emn att gå från ett lager gips till ett bonuslager med OSB, plywood, spån eller annat träbaserat ger inte mycket ljuisolering. Utan endast en bättre förutsättning för att fästa grejer på väggen.
Som jag skrev i mitt första inlägg och även i det andra så väljer vi ett isolerat regelverk för att uppnå viss ljudisolering och för att slippa att få resonanslådor i väggar. OSB är till för att möjliggöra upphägning och att kunna skruva fast saker på väggar. Gips är bara rent praktiskt då det inte gör något mer än att man kan sätta fast planscher med nålar.

Skall det vara något bakom gips så skall det vara plywood...

Spånskiva går inte att skruva i, OSB är inte formstabil och den är bara aningen bättre än spånskiva.

Det verkar däremot inte så vanligt att man väljer plywood bakom gips... Vår husbyggare fick beställa detta separat, det fanns inte ens med i deras prislista...

AndreasK skrev:
Skall det vara något bakom gips så skall det vara plywood...  

Spånskiva går inte att skruva i, OSB är inte formstabil och den är bara aningen bättre än spånskiva.

Det verkar däremot inte så vanligt att man väljer plywood bakom gips... Vår husbyggare fick beställa detta separat, det fanns inte ens med i deras prislista...
Tja, verkar ju vara rätt många på detta forum som kör med OSB bakom gipset och är nöjda.

Det är ju en (liten) kostnadsfråga. Har själv kört med OSB men nu inför förrådet blir det plywood beroende på att det skall hängas upp tuuunga saker på väggarna ;)

Visst är det en kostnadsfråga. Vad jag menar är, att om det vore problem med konstruktionen så borde man ju hört mer om det på forumet? Med tanke på hur många det verkar vara som satt upp OSB bakom gipset.

Hur stor är skillnaden i kostnaden med plywood.
Vore intressant om ni kunde enas om hur bästa mellanväggen är konstruerad , kanske svårt men försök :)

När det gäller DB så är väl den skalan logaritmisk eller något liknande ?
Skiljer 10 ggr mellan varje db

m.v.h

Logaritmisk ökning 3dB = Dubbla ljudeffektnivån
Mao två ljudkällor som vardera ger 60dB ger en resulterande ljudnivå på 63dB.

/Patrik

Aquaman skrev:
Hur stor är skillnaden i kostnaden med plywood.
Vore intressant om ni kunde enas om hur bästa mellanväggen är konstruerad , kanske svårt men försök  :)

När det gäller DB så är väl  den skalan logaritmisk eller något liknande ?
Skiljer 10 ggr mellan varje db

m.v.h
Jag betalade 8.000 för playwood på ytterväggarna, 9x15 meter.

Konsulten skrev:
Visst är det en kostnadsfråga. Vad jag menar är, att om det vore problem med konstruktionen så borde man ju hört mer om det på forumet? Med tanke på hur många det verkar vara som satt upp OSB bakom gipset.
Det är väldigt många som kör med spånskiva också...

ByggaNytt skrev:
Det är ju en (liten) kostnadsfråga. Har själv kört med OSB men nu inför förrådet blir det plywood beroende på att det skall hängas upp tuuunga saker på väggarna ;)
Det skiljer en del i pris på byggply och OSB... OSB går lös på 35-45 spänn/kvadrat Plywood ligger på runt 65-75/kvadrat så det skiljer. Iofs är det inga mängder man slänger in i ett hus så den totala kostnaden blir marginell... kanske runt 8-10 lax....

Det skulle kosta 5000 med spån/OSB och 8000 med plywood

Min undran kvarstår. Är det någon som kan rapportera några faktiska problem med att använda OSB?

Konsulten skrev:
Min undran kvarstår. Är det någon som kan rapportera några faktiska problem med att använda OSB?
Du och/eller snickaren kommer att få stickor i fingrarna ;D

Ett tips efter att ovanstående har hänt är att använda tumnageln mot OSB-kanten när du ritar streck med snickarpennan. Min tumnagel var rejält sliten efter bygget... :P
Sätt sedan på skyddsglasögon (hörselskydd) när du sågar med klingan så slipper du få stickor i ögonen.

För att svara på den första frågan, vi kommer att ha innerväggar enligt följande:

13 mm gips, 12 mm spån, 45*70 reglar, 12 mm spån, 13 mm gips.

Efter att ha varit i visningshus och lyssnat bestämde vi oss för att vi inte behöver isolering i väggarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.