Hej,
Jag planerar att bygga en större inredd bod inför bygge av sommarstuga.
Bygger den i virke med vanligt bjälklag och isolerade väggar. 5 tums bjälklag och 4 tums väggar.
Detta medför att bara stomme, golv, tak, väggar, isolering, papp, o.s.v kommer väga ca 1.7 ton. Ovanpå detta kommer sedan dörr, ett par fönster och inredning med liten köksdel och badrum. Kanske landar runt 2.2-2.3 ton i totalvikt.
Boden vill jag ställa på ett hjulburet underreda så den går att flytta och det är här jag går bet gällande dimensionsring av järnkonstruktionen.
På den bifogade bilden är konstruktionen ritat med 40x60:s fyrkantsrör.
Ramen är 7 meter lång och 1,9 meter bred.
Finns det någon här som har lite känsla för dylika konstruktioner?
Hur grova behöver balkarna vara?
Jag planerar att bygga en större inredd bod inför bygge av sommarstuga.
Bygger den i virke med vanligt bjälklag och isolerade väggar. 5 tums bjälklag och 4 tums väggar.
Detta medför att bara stomme, golv, tak, väggar, isolering, papp, o.s.v kommer väga ca 1.7 ton. Ovanpå detta kommer sedan dörr, ett par fönster och inredning med liten köksdel och badrum. Kanske landar runt 2.2-2.3 ton i totalvikt.
Boden vill jag ställa på ett hjulburet underreda så den går att flytta och det är här jag går bet gällande dimensionsring av järnkonstruktionen.
På den bifogade bilden är konstruktionen ritat med 40x60:s fyrkantsrör.
Ramen är 7 meter lång och 1,9 meter bred.
Finns det någon här som har lite känsla för dylika konstruktioner?
Hur grova behöver balkarna vara?
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Jag hade kollat efter en begagnad manskapsbod på hjul. Minns inte vad de kallas men de används vid vägarbeten ofta.
Hör med närmaste Cramo eller liknande.
//
Hör med närmaste Cramo eller liknande.
//
Skapligt fräsha begagnade bodar ligger oftast runt 20-30 tusen. Jag kommer nog kunna bygga denna bod för runt 20 och då blir den i toppskick så så känns inte så intressant att köpa en beggad bod som man ändå måste lägga ner en hel del jobb på få den i acceptabelt skick.
Lånar tråden lite..Finns det några maxmått på hur stor boden får vara på en sån där vagn? Om man får tag på ett underrede och bygger boden bredare än underredet och såpass högt så man får plats med ett loft ovanpå.. Jag tänker på när man sen ska ut på vägarna med den.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bordsben/underrede till marmorskiva
Inredning -
Hur ska jag fästa konstruktionen till min vägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur kan man få tag i en konstruktionsritning till ett kungshus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Golvkonstruktion och koppling till fukt problem!
Hustillverkare -
Hjälp med konstruktion till inglasad farstukvist
Byggmaterial & Byggteknik