Hej,

Jag håller på att renovera en bostadsrätt från slutet av 50-talet. Jag har låtit bila upp badrumsgolv, och även en del av köksgolvet för byte av avloppsrören. Nu inför återfyllning så funderar jag över vilka material som jag skall använda. Konstruktionen ser ut på detta sätt:

Längst ner är det gjuten armerad betong (mellanbjälklag), den har jag inte behövt bila i, så det är intakt. Ovanpå detta ligger det ca 10 cm av något som ser ut som putsbruk, eller någon cement/sand blanding som kanske till och med är lösare. Det gick lätta att bila i och när man bilat bort en klump är den ganska lätt att bryta sönder i mindre bitar. Det är i denna blandning som avloppsrören ligger (underdelen av rören ligger lite nedsänkta i betongen, men kunde tas bort utan bilning)

Ovanpå ligger i köket ett tunnare (ca 2 cm) lager av något som ser ut som betong, lagt som en stor platta, med kartongdistans mot väggarna - kanske för att hantera värmerörelser. I badrummet ligger istället en bitummatta, ovanpå vilket klinker lagts i ett tjockt lager cement eller fix.

När jag nu skall fylla upp golven igen så skulle jag vilja att det blir så likt som möjligt, famförallt vad gäller de 10 cm bruk som ligger på betongen. Jag skulle vilja att de nya rören hamnar i ett material som gör att eventuella framtida friläggningar av rören går lika smidigt som det gick nu. Dvs jag vill inte använda en hård betong, utan något material som fungerar både bra att bygga upp ca 10 cm, och som man kan lägga ett lager tunn betong eller flytspackel ovanpå innan man lägger golvbeläggningen.

Jag hoppas att det finns någon på detta ypperliga forum som har erfarenheter av denna typ av golvkonstruktion, och som kan ge lite tips på bra material som jag skall använda.

Jag bifogar en bild från badrummet som visar betongplattan, lagret av bruk, och bitummattan. Kanske kan ge lite ytterligare info.

Bilat golv i renovering med exponerad betongplatta, brutet bruksskikt och bitummatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänliga hälsningar
Håkan

Kolla EPSCement och deras beskrivningar. Matchar ditt behov här med en flytspackling ovanpå

Hej myrstack,

tackar för tipset. Jag gick in och kollade upp beskrivningar om EPSCement. Och det verkar ju vara en modern variant att bygga upp ett lager ovanpå betongen. Dessutom så verkar det ge lite extra stegisolering och det uppskattar kanske grannen under. Skall läsa på lite mer - men det verkar som sagt lovande.

MVH
Håkan

BirgitS
Vad säger styrelsen?
Det är ju trots allt delar som tillhör föreningens ansvarsområde som du håller på med.

Jag har kollat med både styrelse och förvaltare, de har godkänt arbetet men de hade ingen information om material. De hade heller inga konstruktionsritningar som skulle kunna ge någon information utan hänvisade till stadsbyggnadsnämnden. Och där har jag hämtat ut det som fanns men inte heller där fanns någon info. Det var därför jag tänkte att någon här hade erfarenhet av denna typ av konstruktion och visste vad man skall använda.
MVH
Håkan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej igen,
Jag har googlat vidare i hur man förr byggde upp golv på betongbjälklag, men inte hittat någon riktigt bra info. Tipset med EPSCement verkar bra, men samtidigt är jag lite fundersam på om det har samma egenskaper som den existerande fyllnadsmassan.
Ett möjligt alternativ hittade jag hos weber, något som heter dolomitkross.
Uppbyggnad med Weber dolomitkross (se.weber)
weber dolomitkross 3-5mm (se.weber)
Enligt beskrvning så kan det användas "för uppbyggnad av golvkonstruktioner i främst våtrum eller andra mindre utrymmen". Det låter ju precis som det jag är ute efter. Det som verkar skilja är att det inte härdar ihop som den murbruksliknande fyllning som ligger där idag.

Även weber har något som liknar EPSCement, de kallar det lättviktsfyllning. Installationsgolv med lättviktsfyllning | Weber Saint-Gobain Sweden AB (se.weber)
Men jag har lite samma oro där att egenskaperna skiljer sig från det existerande materialet.

Tips och tankar emottages gärna.

MVH
Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.