Fem ställdon på en fördelare för värmesystem, fyra mörkare och en genomskinlig som visar flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som ver varför ställdonen ser ut så här på fördelaren? De första fyra slingorna ligger på runt 2l och slinga fem som fortf är genomskinlig ligger på 4,5 ungefär. Övriga skillnader är att slinga 1-4 vilka alla ställdon ser lila dana ut ligger under trägolv och slinga 5 ligger under klinker mestadels.

Någon?
 
J
Har det varit annorlunda tidigare
Har du termodon som stryper flödet så kan det bli lite olika flöden på slingorna . tveksamt med luft då flera är lika ,
det bror även på längderna långa högre flöde korta mindre flöde
 
J jojo123 skrev:
Har det varit annorlunda tidigare
Har du termodon som stryper flödet så kan det bli lite olika flöden på slingorna . tveksamt med luft då flera är lika ,
det bror även på längderna långa högre flöde korta mindre flöde
Det är ett nyinstallerat system. Glömde tillägga det. Dock med gammal värmepanna. Samma panna till alla slingor så den stora skillnaden är flödena. Och det skall vara skillnad då slingorna är olika långa så de är inställda utifrån LKs ritning men det är den bruna färgen som jag antar kommer från rost som jag funderar kring. Ser ju inte helt hundra ut men det kanske inte är så mycket att göra åt?
 
J
Bruna färgen blir det med automatik då det kopplas till ett äldre radiatorsystem , upplevs det som att det är lite olika temp i rummen eller är det bara synmässigt som det skämmer ,
 
J jojo123 skrev:
Bruna färgen blir det med automatik då det kopplas till ett äldre radiatorsystem , upplevs det som att det är lite olika temp i rummen eller är det bara synmässigt som det skämmer ,

Bara estetiskt som jag reflekterat över det...
 
J
T Tokv41 skrev:
Bara estetiskt som jag reflekterat över det...
Om några månader så ser du kanske inte något , allt är brunt , blir nog en annan nyans på slangarna så småningom
jag har inga mätare men slangarna är svarta ser jag , kommer nog från tanken och pannan
 
Det är normalt brukar bli så efter några år kommer fortare om man har gammal panna
 
Jag har fått samma utseende, men vi bytte panna för 7 månader sedan. Innan den var de klara.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.