Hej!

Jag är medveten om att det här kan vara en omöjlig fråga att svara på mentänker att jag kanske kan få några tankar av er mer kunniga.

Köpte för ett par dagar sedan en ny makita 9911 bandslip på bauhaus för att ta av gammal färg från paneler. Har kört den i cirka 7 timmar och den har börjat låta på ett annorlunda sätt än den gjort tidigare.

Den ger ifrån sig ett skavande ljud, låter lite som en gammal borrmaskin nästan, men fungerar fortfarande oklanderligt. Har inget med banden att göra tror jag, men kanske är det något som behöver smörjas / åtgärdas? Jag brukar bli misstänksam när nya ljud uppträder från ett verktyg speciellt från ett märke som jag tycker är lite bättre.

Någon ide?

Tack!

Christian

S
slipbandet kan behöva ställas in. hur låter den utan slipband i? samma ljud då?

Hej, tack för svar!

Jo, det är samma ljud utan slipband, verkar komma från själva motorn.

Mvh
Christian

Christian Servin skrev:
Hej, tack för svar!

Jo, det är samma ljud utan slipband, verkar komma från själva motorn.

Mvh
Christian
Finns ljudet kontinuerligt under gång eller bara vid start/stopp?
En anledning kan vara att kolen nu är nedslitna så mycket att de landat ordentligt vilket ibland kan ändra karaktären på motorljudet.

Såg även att den hade reglering av bandhastighet, förändras ljudet om du ändrar hastigheten?

Hej!

Det finns kontinuerligt under gång, oavsett bandhastighet. Har kört den lite mer och det verkar fungera som det ska!

Kanske det kan ha varit kolborstarna - tack för den infon!

Mvh

Christian

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.